The state perspective: migrants and points of view in pedagogical material by the Ministry of Education of the Argentine Republic

  • Rocío Flax Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290122

Keywords:

discourse analysis, pedagogical discourse, migrants, point of view, decolonial studies

Abstract

We analyze the construction of the point of view in materials produced by the Ministry of Education of Argentine regarding topics about migration. This study allowed us to investigate questions such as who are or who may be those that migrate, who can constitute as subject of knowledge and who is relegated to the position of object of knowledge, and from what distance and angle of vision (considering the axes of power and solidarity) they are observed and studied. We inscribe our research in Critical Discourse Analysis and use a qualitative methodology that analyzes an extensive limited corpus. Among the results obtained, we highlight that the point of view of non-migrants predominates and an intimate distance coexists, which involves details of daily life, needs and desires of people who migrate, with a public distance. This generalizes and homogenizes experiences. Through these devices, the presence of migrant students in Argentine schools is made invisible. Keywords: discourse analysis; pedagogical discourse; migrants; point of view; decolonial studies

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avallone, G. y Molinero Gerbeau, Y. (2021). Liberar las migraciones: la contribución de Abdelmalek Sayad a

una epistemología migrantecéntrica. Migraciones internacionales, 12, 1-28.

Bottazzi, F. y Di Tondo, F. (2021). La conservación de textos escolares: entre el afecto y la institucionalización:

El caso de la Biblioteca del Docente. El Toldo de Astier, 12(23), 78-89.

Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más

allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores.

Cuenca, M. y Hilferty, J. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Planeta.

Dvoskin, G. (2024). Entre la reproducción de contenidos y la formación crítica: un análisis crítico discursivo de

las interacciones áulicas en la Ciudad de Buenos Aires. Praxis Educativa, 28(2), 1-17.

Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Polity Press.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. Routledge.

Flax, R. (2024a). “¿Cómo creen que se sentirían ustedes si tuvieran que irse a vivir a otro país?” Invisibilización

de les estudiantes migrantes en los manuales oficiales de argentina. Revista Rasal Lingüística, 2024(2).

Flax, R. (2024b). La representación de migrantes en manuales escolares de literatura: entre el silencio, el fracaso

y la nostalgia. Revista de Educación, 31(2), 195-227.

Flax, R. y Forte, D. (2022). Semiótica social y multimodalidad. Herramientas para el análisis de textos.

Editorial Tres más uno.

Foucault, M. (1996) [1978]. La verdad y las formas jurídicas. Gedisa.

Gil Araujo, S. (2010). Una sociología (de las migraciones) para la resistencia. Empiria. Revista de Metodología

de Ciencias Sociales, 19, 235-249.

Hart, C. (2010). Critical Discourse Analysis and Cognitive Science. New Perspectives on Immigration

Discourse. Palgrave Macmillan.

Hart, C. (2014). Discourse, Grammar and Ideology. Bloomsbury.

Hart, C. (2015). Viewpoint in linguistic discourse. Critical Discourse Studies, 12(3), 238-260.

Heiss, S. y Herzog, B. (2021). Invisibilization of Coloniality. The Control of Being, Knowledge and Power.

International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 10(1), 52-80.

Ibarretxe-Antuñano, I. y Valenzuela Manzanares, J. (2023). Lenguaje y cognición. Editorial Sintésis.

Kress, G. y van Leeuwen, T. (2006). Reading images. The grammar of visual design. Routledge.

Lakoff, G. (1987). Women, fire and dangerous things. The University of Chicago Press.

Langacker, R. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford University Press.

Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos piensan. Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones. Editorial

Traficantes de Sueños.

Raiter, A. (2016). Representaciones sociales. En A. Raiter y J. Zullo (Comps.), Al filo de la lengua. Medios,

publicidad y política (pp. 15-36). Ediciones La Bicicleta.

Sayad, A. (1984). État, nation et immigration: l’ordre national à l’épreuve de l’immigration. Peuples

méditerranéens, 27-28, 187-205.

Segato, R. (2006). Racismo, discriminación y acciones afirmativas: herramientas conceptuales. Série

Antropología, 404.

Segato, R. (2007). La nación y sus otros: raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de políticas de la

identidad. Prometeo Libros.

Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and Practice. New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford University

Press.

Verón, E. (1998). Lo ideológico y la cientificidad. En La semiosis social. Gedisa.

Infografía

Published

2025-01-08

How to Cite

Flax, R. (2025). The state perspective: migrants and points of view in pedagogical material by the Ministry of Education of the Argentine Republic. Praxis Educativa, 29(1), 1–24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290122

Issue

Section

Artículos