Exploratory Study On Cognitive-Linguistic Skills In Biology In A Rural Secondary School In The Province Of Salta

  • Rodrigo Guanuco Universidad Católica de Salta, Argentina image/svg+xml
  • Leticia García Romano Universidad Nacional de Córdoba, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Argentina https://orcid.org/0000-0003-3552-0287

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290118

Keywords:

bilingual intercultural education, texts gender, language skills, biology, bilingualism

Abstract

An exploratory and mixed study was carried out in Misión San Patricio (Salta) to describe the cognitive-linguistic abilities, through surveys and interviews, of non-native and native (wichís) secondary school students. They positively identified narrative and expository texts, except for argumentative texts, where they recognised the main idea. In activities of low complexity, a better performance was observed in the narrative genre, and in those of higher complexity, performance was low. The Oriented Cycle students adequately identified the textual superstructures and main idea (only in the expository text) in comparison with those in the Basic Cycle. In the interviews, they stated that they found it better to work with narrative texts, and even more so if they are bilingual. Reading is summarised in locution and diction of the texts, being practised at school only in almost all cases. This could be due to educational, linguistic, economic and cultural factors.

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Author Biographies

Rodrigo Guanuco, Universidad Católica de Salta, Argentina

Es Profesor y Licenciado en Ciencias Biológicas y Magíster en Enseñanza de las Ciencias Experimentales y Tecnología (Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales – Universidad Nacional de Córdoba). Docente de Nivel Secundario en Instituciones de Gestión Pública (Salta – Capital y Rivadavia Banda Norte) y Universitario (Universidad Católica de Salta). Participante de diversos proyectos de Investigación de la Universidad Nacional de Córdoba y Salta. 

Leticia García Romano, Universidad Nacional de Córdoba, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Argentina

Dra. En Educación. Grupo EDUCEVA Ciencia TIC. Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, Universidad Nacional de Córdoba. CONICET. Avenida Vélez Sarsfield 299, Ciudad de Córdoba, Provincia de Córdoba, Argentina.

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Infografía

Published

2025-01-08

How to Cite

Guanuco, R., & García Romano, L. (2025). Exploratory Study On Cognitive-Linguistic Skills In Biology In A Rural Secondary School In The Province Of Salta. Praxis Educativa, 29(1), 1–24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290118

Issue

Section

Artículos