TPACK model: its application in the analysis of the integration of ICT into university teaching. Narrative, context and teaching praxis

  • Fernando Flores Instituto en Investigaciones en Educación

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280308

Keywords:

CONOCIMIENTO DIDÁCTICO TECNOLÓGICO DEL CONTENIDO, UNIVERSITY TEACHING, TEACHING CONTEXT AND PRACTICE, TECHNOLOGICAL DOMAIN, STUDY OF CASES

Abstract

An approach to the TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) model with some of its variants is outlined. The review is oriented towards an alternative that places emphasis on its contextual aspects and teaching praxis. The model is a current theoretical reference for teacher training and affects both its development and the professional practice of teachers. This contribution arises from a doctoral thesis that addresses the emergence of digital technologies in professional teaching knowledge in the university environment. A collective case study is carried out, which is written and analyzed in narrative terms. A double methodological triangulation was applied, an initial one of survey instruments and another of perspectives for case validation. The narrative is assumed as a living expression of the framework of didactic, technological and disciplinary knowledge of the teaching staff, in a collective case situated and traversed by diverse trajectories, groupings and contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbitt, J. (2011). An Investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and

technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital

Learning in Teacher Education, 27(4), 134-143.

Alzahrani, A. (2014). The Effects of Instructors’Technological Pedagogical and Content Knowledge (Tpack) on

Online Courses [tesis doctoral]. Texas Tech University. http://hdl.handle.net/2346/58720

Amador Bech, J. (2019). Hans-Georg Gadamer: la historicidad de la comprensión de la historia. Estudios Políticos,

(46). https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2019.46.68287

Angeli, C. y Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization,

development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge

(TPCK). Computers & Education, 52(1), 154-168.

Angulo Rasco, J. (1999). De la investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente. En A. Pérez Gómez, J.

Barquín Ruiz y J. Angulo Rasco (Coords.), Desarrollo Profesional del Docente. Política investigación y

Práctica (pp. 261-319). Akal.

Arancibia, M., Soto, C. y Contreras, P. (2010). Concepciones del profesor sobre el uso educativo de las Tecnologías

de la Información y la Comunicación (TIC) asociadas a procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula

escolar. Estudios Pedagógicos, 36(1), 23-51.

Balladares-Burgos, J. y Valverde-Berrocoso, J. (2022). El Modelo Tecno-pedagógico TPACK y su incidencia en la

formación docente: Una revisión de la literatura. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 63-71.

http://portal.amelica.org/ameli/journal/530/5302833005/5302833005.pdf

Benson, S. N. K. y Ward, C. L. (2013). Teaching with Technology: Using Tpack to Understand Teaching Expertise

in Online Higher Education. Journal of Educational Computing Research, 48(2), 153-172.

https://doi.org/10.2190/EC.48.2.c

Blackburn, H. (2014). A Mixed Methods Study: Assessing and Understanding Technology Pedagogy and Content

Knowledge Among College Level Teaching Faculty [tesis doctoral]. Drexel University.

https://idea.library.drexel.edu/islandora/object/idea:4531/datastream/OBJ/view

Cabero, J. (2014). La formación del profesorado en TIC: Modelo TPACK. Secretariado de Recursos Audiovisuales y

Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. https://www.researchgate.net/publication/266733957

Chai, C. S., Koh, J. H. L., Ho, H. N. y Tsai, C. C. (2013). Examinar el conocimiento percibido de los futuros

docentes sobre TPACK y el ciber-bienestar a través del modelado de ecuaciones estructurales. Revista

Australasia de Tecnología Educativa, 28(6), 1000-1019.

Chan Núñez, M. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y

paradigmas. Revista de Educación a Distancia, 48(1), 1-32. http://www.um.es/ead/red/48/chan.pdf

Demuth, P. y Sánchez, E. (2017). El desarrollo del conocimiento docente universitario: lo pedagógico, lo profesional

de base y la investigación. Matices de la docencia universitaria experimentada. Praxis Educativa, 21(2),

-38.

Doering, A., Veletsianos, G., Scharber, C. y Miller, C. (2009). Using the technological, pedagogical, and content

knowledge framework to design online learning environments and professional development. Journal of

Educational Computing Research, 41(3), 319-346.

Flores, F. A., Chan-Te-Nez, A. F. y Rigoni, L. H. (2023). Trayectorias, posicionamientos y contextos en el proceso

de apropiación de las TIC del profesorado de Bachillerato. Mérito-Revista De Educación, 5(15), 47-59.

https://doi.org/10.33996/merito.v5i15.1170

Flores, F. y Ortiz, M. (2019). El modelo TPACK en la praxis docente en una Universidad Argentina. Conocimientos

y prácticas docentes en torno al Conocimiento Didáctico Tecnológico del Contenido (CDTC) en aulas

universitarias. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(14), 14-27.

Gewerc, A. (2001). Identidad Profesional y trayectoria en la universidad. Revista de curriculum y formación del

profesorado, 5, 1-15.

Harris, J., Phillips, M., Koehler, M. y Rosenberg, J. (2017). Investigación TPCK y desarrollo: direcciones pasadas,

presentes y futuras. Revista Australasia de Tecnología Educativa, 33(3), i-viii.

https://doi.org/10.14742/ajet.3907

Kereluik, K., Mishra, P. y Koehler, M. (2010). On Learning to Subvert Signs: Literacy, Technology and The TPACK

Framework. The California Reader, 44(2), 12-18.

Kirkwood, A. y Price, L. (2014). Technology-enhanced Learning and Teaching in Higher education: what is

‘enhanced’ and how do we know? A Critical Literature Review. Learning, Media and Technology, 39(1),

-36.

Knolton, D. V. (2014). Technological, Pedagogical, Content Knowledge (Tpack): an Exploratory Study of Adjunct

Faculty Technology Proficiency [tesis doctoral]. Kansas State University. http://hdl.handle.net/2097/18695

Koehler, M. y Misrha, P. (2007). Technological pedagogical content knowledge: Aframework for integrating

technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 6(118), 1017-1054.

Koehler, M., Mishra, P. y Caín, W. (2015). ¿Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido

(TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 10(6), 9-23.

Koehler, M., Mishra, P. y Zellner, A. (2015). Mind the Gap: Why TPACK Case Studies? En M. Hofer, L. Bell y G.

Bull, G. (Eds), Practicioner´s Guide to Technology, Pedagogy and Content knowledge (TPACK): Rich

Media Cases of Teacher Knowledge. AACE.

Koehler, M., Shin, T. y Mishra, P. (2012). How do we measure TPACK? Let me count the ways. En R. N. Ronau, C.

R. Rakes y M. L. Niess (Eds.), Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: A

research handbook on frameworks and approaches (pp. 16-31). IGI Global.

Koh, J. H. L., Chai, C. S. y Lim, W. Y. (2017). Desarrollo profesional docente para TPACK-21CL: efectos en la

integración de las TIC de los docentes y los resultados de los estudiantes. Revista de investigación en

informática educativa, 55(2), 172-196. https://doi.org/10.1177/0735633116656848

Kopcha, T. J., Ottenbreit-Leftwich, A., Jung, J. y Baser, D. (2014). Examinar el marco TPACK a través de la validez

convergente y discriminante de dos medidas. Computadoras y Educación, 78, 87-96.

Lavadia, L. (2017). Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK): An Educational Landscape for

Tertiary Science Faculty [tesis doctoral]. https://doi.org/10.15713/ins.mmj.3

Litwin, E. (2009). Tecnologías educativas en tiempos de Internet. Amorrortu.

Lueddeke, G. R. (2003). Professionalising teaching practice in higher education: A study of disciplinary variation

and “teaching scholarship”. Studies in Higher Education, 28(2), 213-228.

https://doi.org/10.1080/0307507032000058082

Lye, L. T. (2013). Opportunities and Challenges Faced by Private Higher Education Institution Using the TPACK

Model in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 91, 294-305.

https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.426

Maggio, M., Lion, C. y Perosi, V. (2014). Las prácticas de la enseñanza recreadas en los escenarios de alta

disposición tecnológica. Polifonías Revista de Educación, 3(5), 101-127.

Marcelo, C., Yot, C. y Mayor, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la universidad. Comunicar, 23(45),

-124.

McEwan, H. (1997). The functions of narrative and research on teaching. Teaching and Teacher Education, 13(1),

-92.

Mishra, P. (2019). Considering Contextual Knowledge: The TPACK Diagram Gets an Upgrade. Journal of Digital

Learning in Teacher Education, 35(2), 76-78. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1588611

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher

knowledge. Teachers College Record. https://doi.org/10.1111/j.14679620.2006.00684.x

Niess, M. L. (2005). Preparar docentes para enseñar ciencias y matemáticas con tecnología: Desarrollar un

conocimiento de contenido pedagógico tecnológico. Enseñanza y formación docente, 21(5), 509-523.

Phillips, M., Koehler, M. y Rosenberg, J. (2016). Looking outside the circles: Considering the contexts influencing

TPACK development and enactment. En Society for Information Technology & Teacher Education

International Conference (pp. 3029-3036). Association for the Advancement of Computing in Education.

Riascos, S. C. y Quintero, D. M. (2009). Tecnología de la información en el aula: las percepciones de los profesores

universitarios. Educación y Educadores, 12(3), 133-157.

Rienties, B., Brouwer, N., Carbonell, K. B., Townsend, D., Rozendal, A. P., Van Der Loo, J. y Lygo-Baker, S.

(2013). Online training of TPACK skills of higher education scholars: a cross-institutional impact study.

European Journal of Teacher Education, 36(4), 480-495. https://doi.org/10.1080/02619768.2013.801073

Rodríguez Jerez, S. A. (2019). El modelo TPACK como perspectiva de análisis en la integración de TIC para la

educación: un estado del arte. En I. A. Molina Bernal, J. C. Morales Piñero y S. A. Rodríguez Jerez (Eds.),

Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje: Estudios en la educación media y

superior (pp. 11-33). Universidad Sergio Arboleda.

Rorty, R. (1979). La filosofía y el espejo de la naturaleza. Cátedra.

Rosenberg, J. y Koehler, M. (2015). Context and technological pedagogical content knowledge (TPACK): A

systematic review. Journal of Research on Technology in Education, 47(3), 186-210.

Saengbanchong, V., Wiratchaib, N. y Bowarnkitiwong, S. (2014). Validación del conocimiento tecnológico

pedagógico de contenidos apropiados para la formación de estudiantes (TPACK-S) de futuros docentes.

Procedia - Ciencias Sociales y del Comportamiento, 116, 524-530.

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review,

(1), 21-33.

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de caso. Morata.

Taimalu, M. y Luik, P. (2019). The impact of beliefs and knowledge on the integration of technology among teacher

educators: A path analysis. Teaching and Teacher Education, 79, 101-110.

https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.12.012

Valverde Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M. C. y Fernández Sánchez, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías:

un modelo teórico para las buenas prácticas educativas con TIC. Revista Electrónica Teoría de la

Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 203-229.

https://www.redalyc.org/pdf/2010/201014897009.pdf

Wang, W. (2016). Development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) in PreK-6 teacher

preparation programs [tesis doctoral]. http://lib.dr.iastate.edu/etd/15833

Yin, R. (1994). Case Study Research – Design and Methods, Applied Social Research Methods. Sage.

Yot, C. y Marcelo, C. (2016). De la tiza al teclado: Enseñar y aprender con tecnologías digitales. Universidad de

Sevilla, Grupo de investigación IDEA.

Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Flores, F. (2024). TPACK model: its application in the analysis of the integration of ICT into university teaching. Narrative, context and teaching praxis. Praxis Educativa, 28(3), 1–20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280308