Curricular reform of initial teacher training in the City of Buenos Aires, Argentina in the context of the rise of local and global neoconservatism

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280305

Keywords:

Curricular reform, Educational Revolution, initial teacher training, neoconservatism, Autonomous City of Buenos Aires.

Abstract

This paper addresses the curricular reform of initial teacher training in the City of Buenos Aires, Argentina through the analysis of the single draft for curricular guidelines for initial teacher training promulgated by the Ministry of Education of the jurisdiction in December 2022. First, it provides a contextual analysis of the jurisdictional education policy in the framework of which the mandatory levels of the training system have been changed since 2007. Secondly, it offers an examination of the curricular document referred to from three vantage points: 1) the direct relationship between educational outcomes and teacher empowerment, 2) the dislocation of the disciplinary organization by the focus on socio-emotional skills, and 3) the virtualization of teacher training contents through virtual environments or platforms. Finally, it systematizes the tensions between the democratization of Higher Education and the consecration of these prescriptions.

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Author Biographies

Josefina Natalia Ramos Gonzales, ISFD (CABA), IICE-UBA-CONICET

Doctora de la Universidad de Buenos Aires, área Ciencias de la Educación. Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación (UBA) y Magister en Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas (UBA). Diplomada en Educación Popular (UNMPM). Se desempeña como Profesora Interina en Institutos Superiores de Formación Docente de CABA, Argentina y como Becaria Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigación Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina.

Juan Enrique Sablich, ISFD (CABA y Provincia de Buenos Aires)

Profesor y Licenciado en Ciencias de la Educación (UBA). Maestrando en Educación, Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas (UBA). Se desempeña como Profesor en Institutos Superiores de Formación Docente del Área Metropolitana de Buenos Aires, Argentina. Trabaja en el área de la Pedagogía, la Didáctica general y las prácticas docentes.

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Infografía

Published

2024-09-10

How to Cite

Ramos Gonzales, J. N., & Sablich, J. E. (2024). Curricular reform of initial teacher training in the City of Buenos Aires, Argentina in the context of the rise of local and global neoconservatism. Praxis Educativa, 28(3), 1–27. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280305