Problem Solving: A Gateway to Valuation of the cultural diversity of migrant students

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270216

Keywords:

Problem solving, initial teacher training, migrant, diversity, culture

Abstract

This essay exposes how migration to Chile impacts the enrollment of foreign students in educational establishments in the country. This event poses a challenge for teachers: to teach from an intercultural perspective that allows integrating the culture of migrant students during school learning. In this new and intercultural setting, the subject of mathematics through problem solving proposes an alternative to include characteristics of these students, such as their origin, history and culture. Therefore, it is necessary to work from a new approach the initial training of teachers of this specialty, which allows to have tools and knowledge that incorporate culture to the learning objectives of this subject, and to understand how from these activities it is possible to promote the inclusion and appreciation of cultural diversity in the classroom.

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Author Biographies

Renán Concha Zelada, Universidad del Bío-Bío, Chillán, Chile

Dr.(C) en Educación, Magíster y licenciado en Educación, profesor de Educación Media en Matemática, mención en Informática Educativa. Universidad del Bío-Bío (Chile). Línea de trabajo: formación docente y educación en contextos de diversidad cultural.

Nelly San Martín Sepúlveda , Universidad de Concepción, Chillán, Chile

Dra. (C) en Educación, Magíster en Didáctica de la Lengua Materna y licenciada en Educación, profesora en Educación General Básica y colaborador académico de la Universidad de Concepción (Chile). Línea de trabajo: formación docente y universitaria.  

Miguel Friz Carrillo, Universidad del Bío-Bío, Chillán, Chile

Doctor en Ciencias Matemáticas. Coordinador Grupo de Investigación en Educación e Interculturalidad Universidad del Bío-Bío. Chillán

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Published

2023-05-10

How to Cite

Concha Zelada, R., San Martín Sepúlveda , N., & Friz Carrillo, M. (2023). Problem Solving: A Gateway to Valuation of the cultural diversity of migrant students. Praxis Educativa, 27(2), 1–13. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270216

Issue

Section

Artículos