Citizenship(s) and sexuality(s) of childhoods and adolescences in the Comprehensive Sexual Education Law 26.150/06: towards a transformation of the school public sphere?
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270119Keywords:
citizenship, sexuality, political participation, children and adolescents, sex educationAbstract
Within the democratic context of the recent incorporation of childhoods and adolescences as subjects of rights in Argentine legislation, the Law on Comprehensive Sexual Education 26.150/06 was debated during the years 2005 and 2006. In this article, we present two of the discussions that provoked divergent arguments in the National Congress. In the first place, the tension around the autonomy-heteronomy of childhoods and adolescences in regards to access to comprehensive sexual education. Secondly, the teaching approaches of sexual education -moral, biomedical and integral- in the context of a hetero-cis-normative system, which were used for the state regulation of sexuality. Conceiving childhoods and adolescences as political subjects implies rethinking the exercise of citizenship and the public school sphere where their interests, curiosities, questions, certainties, doubts, and fears, among others, are expressed in relation to sexuality; these are other questions that will thus be investigated in this article.
Downloads
References
Barthes, R. (2010) [1977]. Fragmentos de un discurso amoroso. Siglo XXI.
Barthes, R. (1994) [1970]. Escribir la lectura. En R. Barthes (1994), El susurro del lenguaje. Paidós.
Bombini, G. (2001). La literatura en la escuela. En M. Alvarado (Coord.), Entre líneas. Teorías y enfoques en la enseñanza de la escritura, la gramática y la literatura. Flacso/Manantial.
Bombini, G. (2002). Prácticas docentes y escritura: hipótesis en torno a una relación productiva. Primeras Jornadas de Prácticas y Residencias en la Formación Docente, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba. http://renpyr.xtrweb.com/jornadas/(D)%20Practicas/WebTrabajos/BOMBINI%20T.htm
Freire, P. (2008) [1981]. La importancia de leer. En La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI.
García Márquez, G. (1981). Mi Hemingway personal. http://elpais.com/diario/1981/07/29/opinion/365205612_850215.html
Genette, G. (2001) [1987]. Prólogo. En Genette (2001), Umbrales. Siglo XXI.
Gerbaudo, A. (2011). Precisiones categoriales (a modo de introducción). El docente como autor del currículum: una reinstalación política y teórica necesaria. En A. Gerbaudo (Dir.), La lengua y la Literatura en la escuela secundaria. UNL-Homo Sapiens Ediciones.
Hemingway, E. (2011). El viejo y el mar. Debolsillo.
Kristeva, J. (1978). La productividad denominada texto. En Semiótica II. Fundamentos.
Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. Fondo de Cultura Económica.
Plimton, G. (1954). “Entrevista a Ernest Hemingway”. https://www.agenciapacourondo.com.ar/cultura/entrevista-ernest-hemingway
Villoro, J. (2003). Prólogo. En E. Hemingway (2011), El viejo y el mar. Debolsillo.
Acta de la 26ª Reunión, 19ª Sesión Ordinaria, Periodo 124°, 16/08/06. Versión Taquigráfica. Cámara de Diputadxs del Congreso de la Nación Argentina. https://www.diputados.gov.ar/secparl/dtaqui/diario_sesiones/acordeon.html
Acta de la 24ª Reunión, 22ª Sesión Ordinaria, Periodo 124°, 4/10/06. Versión Taquigráfica. Cámara de Senadorxs del Congreso de la Nación Argentina. https://www.senado.gob.ar/parlamentario/sesiones/busquedaTac
Constitución de la Nación Argentina (2013). Editado por la Dirección Nacional del Sistema Argentino de Información Jurídica, 1er edición mayo 2013, ISBN: 978-987-28886-4-0.
Ley Federal de Educación 24.195 de 1993 (14 de abril de 1993). Congreso de la Nación Argentina. Boletín Oficial N° 27.632, publicada el 5 de mayo de 1933. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=17009
Ley de Salud Sexual y Procreación Responsable 25.673 de 2002 (30 de octubre de 2002). Congreso de la Nación Argentina. Boletín Oficial N° 30.032, publicada el 22 de noviembre de 2002. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=79831
Ley de Educación Sexual Integral 26.150 de 2006 (4 de octubre de 2006). Congreso de la Nación Argentina. Boletín Oficial N° 31.017, publicada el 24 de octubre de 2006. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do;jsessionid=CFBB0E4E2E7D5BCA07465AF32812623D?id=121222
Ley de Educación Nacional 26.206 de 2006 (14 de diciembre de 2006). Congreso de la Nación Argentina. Boletín Oficial N° 31.062, publicada el 28 de diciembre de 2006. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=123542
Ley Educación Inicial modificatoria de la Ley de Educación Nacional 27.045 de 2014 (3 de diciembre de 2014). Congreso de la Nación Argentina. Boletín Oficial N° 33.044, publicada el 7 de enero de 2015. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/2400000-249999/240450/norma.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).