Self-regulated and collaborative learning using analog models in digestive system

Keywords:

Regulated self-learning, Metacognition, learning strategies, Modeling-based learning, Digestive system

Abstract

This article aims at evaluating self-regulated and collaborative learning on the digestive system (DS) and homeostasis of the internal environment (IE) using analog models in process in 56 students of the Biological Science Faculty. The students built analogue models reflecting previous and learned ideas about structure-function of DS organs (conduction, secretion, digestion) and integration of molecules to IE. 66% described adequate knowledge about structure-function and continuity of organs; 91% secretion of adnexal glands; 89% digestion and 64% absorption and transport of molecules from DS to IE. Through schemes in process, 100% of students interpreted chemical components in the IE, and 89% classified the types of dehydration, reflecting on possible solutions. In the problem case, 76.5% indicated erroneous previous ideas about IE in the initial scheme, correcting 88% through self-regulated and collaborative learning.

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Author Biographies

Jorge Luis Olivares, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la UNLPam

Profesor titular de la Carrera del Profesorado en Ciencias Biológicas y Profesor Adjunto de la Licenciatura en Química de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la UNLPam. Doctor en medicina. Profesor Universitario. Categoría I Investigador

Fany Gisela Arrese, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina.

Profesora en Física. Ayudante de primera en Física VI, J efe de Trabajos Prácticos em Física III de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina.

Marina Villarreal, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales (UNLPam)

Médica Pediatra. Magíster en Ciencia, Tecnología y Sociedad. Docente de la Facultad de Ciencias exactas y naturales, Universidad Nacional de La Pampa, Argentina. 

Ivana Alvarez, Ministerio de Educación de la provincia de La Pampa

Profesora en Ciencias Biologicas, docente del Ministerio de Educación de la provincia de La Pampa en colegios secundarios. 

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Published

2021-05-09

How to Cite

Olivares, J. L., Arrese, F. G., Villarreal, M., & Alvarez, I. (2021). Self-regulated and collaborative learning using analog models in digestive system. Praxis Educativa, 25(2), 1–19. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/5459

Issue

Section

Artículos