Articulations and tensions between General Didactics and Science Education: some analytical perspectives
Keywords:
Didactics, Science Education, disciplinary analysis, interdisciplinary dialogueAbstract
The relationships between General Didactics (GD) and content-specific Didactics (CED), in this case, Science Education (SE) have proven to be fertile in theoretical-epistemological terms. But despite the progress in the consolidation of a fluid exchange, there are still controversial dimensions to continue deepening. For this
reason, we analyze, from own four perspectives, different dimensions and problems in order to identify and problematize articulations and emerging tensions in debates around GD and SE. The analysis perspectives that we construct are: 1- sociology of science; 2- historical-contextual; 3- investigation and / or intervention; and 4- curricular-institutional. Among other conclusions, we visualize a series of challenges to face, mainly related to the consolidation of a rich and fruitful interdisciplinary work that has a substantial impact on the improvement of teaching practices, from a socio-political project in which values of social justice prevail.
Downloads
References
Altbach, P. G. (2016). Global perspectives on higher education. The Johns Hopkins University Press.
Altbach, P. G. y Balán, J. (2007). Higher Education Policy and the Research University: In Asian and Latin America. En P. G. Altbach y J. Balan (Eds.), World class worldwide: Transforming research universities in Asia and Latin America. The Johns Hopkins University Press.
Araujo, S. (2003). Universidad, investigación e incentivos. La cara oscura. Ediciones Al Margen.
Araujo, S. (2007). Evaluación institucional y cambio universitario. Un difícil proceso de reconstrucción. En P. Krotsch, A. Camou y M. Prati (Coords.), Evaluando la evaluación: políticas universitarias, instituciones y actores en Argentina y América Latina (pp. 69-94). Prometeo.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Gedisa.
Beigel, F. (2015). Culturas (evaluativas) alteradas. Política Universitaria (IEC-CONADU), (2), 12–21. https://ri.conicet.gov.ar/ handle/11336/43518
Beigel F. y Bekerman, F. (2019). Culturas evaluativas. Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). CLACSO.
Bernasconi, A. y Celis, S. (2017). Higher education reforms: Latin America in comparative perspective. Education Policy Analysis Archives, 25(67). https://doi.org/10.14507/epaa.25.3240
Bolívar, A. (2019). El “capitalismo académico” y la investigación educativa. Aula Magna 2.0 [Blog]. https://cuedespyd.hypotheses.org/6465
Bourdieu, P. (1984). Homo Academicus. Stanford University Press.
Brunner, J. J., Labraña, J., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2019a). Idea moderna de Universidad: de la torre de marfil al capitalismo académico. Educación XX1, 22(2),119-140. 10.5944/educXX1.22480
Brunner, J. J., Labraña, J. R., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2019b). Teoría del capitalismo académico en los estudios de educación superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(33), 1-13. doi:10.24320/redie.2019.21.e33.3181
Brunner, J. J. (2014). La idea de la universidad pública en América Latina: narraciones en escenarios divergentes. Educación XX1, 17(2), 17-34.
Calderon, A. I. (2000). Universidades mercantis a institucionalização do mercado universitário em questão. São Paulo Perspec, 14(1).
Cantwell, B. y Kauppinen, I. (Eds.). (2014). Academic capitalism in the age of globalization. Johns Hopkins University Press.
Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. Nueva Imagen/Universidad Futura/UAM.
Fernández, E. (2009). El sistema-mundo del capitalismo académico: Procesos de consolidación de la universidad emprendedora. Education Policy Analysis Archives, 17. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v17n21.2009
Fernández Lamarra, N. y Pérez Centeno, C. (2011). La profesión académica universitaria en América Latina, en perspectiva comparada. Educação (UFSM), 36(3), 351-363.
Fernández Lamarra, N. y Marquina, M. (2013). La Profesión Académica en América Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 23, 99-117.
García de Fanelli, A. (2009). La docencia como profesión y su estructura ocupacional y de incentivos. Profesión académica en la Argentina: carreras e incentivos a los docentes en las universidades nacionales. CEDES.
García de Fanelli, A. M. (2019). La importancia de la investigación en las universidades nacionales de Argentina: situación actual y retos a futuro. En E. Martínez (Ed.), La Agenda Universitaria IV: viejos y nuevos desafíos en la educación superior argentina. UP.
Gonzales, L. D., Martinez, E. y Ordu, C. (2014). Exploring faculty experiences in a striving university through the lens of academic capitalism. Studies in Higher Education, 39(7), 1097- 1115. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.777401
Ibarra, E. (2003). Capitalismo académico y globalización: la universidad reinventada. Educação & Sociedade, 24(84), 1059-1067. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000300017
Leal, M. (Comp.). (2009). La educación superior en contextos de reforma. Políticas científicas, profesión docente y estudiantes. Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, UNT, Tucumán.
Leal, M., Robin, S. y Maidana, M. A. (2009). La tensión entre docencia e investigación en los académicos argentino.VI Jornadas de Investigación en Educación, Córdoba.
Marquina, M. (2019). Nuevos perfiles en la profesión académica argentina: entre las tareas clásicas y las nuevas demandas externas. II Encuentro Internacional de Educación: Educación Pública, democracia, derechos y justicia social. 4, 5 y 6 de diciembre del 2019, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil.
Marquina, M., Yuni, J. y Ferreiro, M. (2017). Trayectorias académicas de grupos generacionales y contexto político en Argentina: Hacia una tipología. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, (25), 1-23.
Marquina, M., Yuni, J. y Ferreiro, M. (2015). Generational change in the Argentine academic profession through the analysis of life courses. Studies in Higher Education, 40, 1392-1405.
Mendoza, P. y Berger, J. B. (2008). Academic capitalism and academic culture: A case study. Education Policy Analysis Archives, 16(23). https://doi.org/10.14507/epaa.v16n23.2008
Mendoza, P., Kuntz, A. M. y Berger, J. B. (2012). Bourdieu and academic capitalism: Faculty “Habitus” in materials science and engineering. The Journal of Higher Education, 83(4), 558-581.
Mollis, M. (2006). Latin American identities in transition: A diagnosis of Argentine and Brazilian universities. En R. A. Rhoads y C. A. Torres (Eds.), The university, state, and market: The political economy of globalization in the Americas (pp. 60-100). Stanford University Press.
Montes, I. C. y Mendoza, P. (2018). Docencia e investigación en Colombia desde la perspectiva del capitalismo académico. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(40). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3220
Neave, G. (1988). Sobre el desarrollo de la calidad, la eficacia y la iniciativa. Resumen de las tendencias recientes de la enseñanza superior en Europa Occidental. Madrid.
Nosiglia, M. C. y Fuksman, B. (2020). El lugar de la investigación en la profesión académica argentina: hallazgos del estudio internacional APIKS. RELAPAE, (12), pp. 61-81.
Pedró, F. (2004). Fauna académica. La profesión docente en las universidades europeas. Editorial UOC.
Pérez Centeno, C. (2017). El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas. Integración y conocimiento, 6(2), 226-255.
Porta, L. y Yedaide, M. (2013). La pasión educa: enunciaciones apasionadas de profesores memorables universitarios. RAES- Revista argentina de educación superior, 5(6).
Prati, M. (2008). El Programa de Incentivos como caso representativo de las políticas universitarias de los 90 en Argentina. V Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociología, La Plata.
Rovelli, L. (2017). Expansión reciente de la política de priorización en la investigación científica de las universidades públicas de Argentina. Revista iberoamericana de educación superior, 8(22), 103-121.
Sarthou, N. y Araya, J. (2015). El Programa de Incentivos a Docentes Investigadores en Argentina: a dos décadas de su implementación. Ciencia, docencia y tecnología, (50), 1-34.
Saura, G. y Bolívar, A. (2019). Sujeto académico neoliberal: cuantificado, digitalizado y bibliometrificado. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (Reice) 17(4), 9 - 26.
Vasen, F. (2013). Las políticas científicas de las universidades nacionales argentinas en el sistema científico nacional. Ciencia, docencia y Tecnología, (46), 9-32.
Slaughter, S. (2014). Retheorizing academic capitalism: Actors, mechanisms, fields and networks. En B. Cantwell e I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 10-32). Johns Hopkins University Press.
Slaughter, S. y Leslie, L. L. (1997). Academic capitalism: politics, policies, and the entrepreneurial university. Johns Hopkins University Press.
Slaughter, S. y Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: markets, state, and higher education. Johns Hopkins University Press.
Yuni, J. y Cattogio, M. M. (2009). La cultura de la auditoría como praxis disruptiva de las prácticas universitarias. Praxis Educativa, XIII(13), 25-33. Universidad Nacional de La Pampa.
Yuni, J. y Cattogio, M. M. (2007). Cultura de la auditoría y simulacro académico. V encuentro nacional y II Latinoamericano: La Universidad como objeto de investigación. Democracia, gobernabilidad, transformación y cambio de la educación superior universitaria. Tandil, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).