(Remote) Teaching practices as accompaniment in first year of the initial teaching formation, in unprecedented times

Keywords:

teacher formation, accompaniment practices, academic accessibility,

Abstract

This article approaches entrance to higher education, in teaching formation programs, and seeks to find possibilities of intervention as regards drops in this level. We are interested in getting back an experience in process, among groups of early years students, which promotes academic accessibility in these times of sanitary emergency. From a sociocritical perspective in education we recover contributions from Birgin (2015), Ezcurra (2011) and Bourdieu (2007) to reflect on higher education entrance, in which inequalities -originated at lower levels- are reproduced, together with negative views translated into practices, and the absence of certain necessary habitus to be able to go through the teaching formation. It is interesting to register the analysis in an unprecedented present, from the irruption of virtual education, which has led to the resignification of bonds and group work in learning and teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica Inés Delgado, Instituto de Formación Docente de Bariloche Universidad Nacional de Río Negro

Profesora titular Práctica Docente del Profesorado de Educación Especial con orientación en discapacidad intelectual, del Instituto de Formación Docente Bariloche.

Coordinadora de Asistencia pedagógica en discapacidad, UNRN, Sede Andina.

Licenciada en Educación UNRN

 

 

 

References

Bárcena, F; Mèlich, J. (2014) La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Bombini, G; Labeur, P. (2017) Leer y escribir en zonas de pasaje. Buenos Aires: Siglo XXI

Bourdieu, P. (2007) El sentido práctico. Siglo XXI, 90-102 colectividad social. Cuando la democratización es más que un problema de “ingresos, 23-62.

Bruner, J. (2013) La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica

Donato, R; Kurlat, M; Padín, C; & Rusler, V. (2014) Experiencias de inclusión educativa desde la perspectiva de aprender juntos. Estudio de casos en regiones de Argentina. Buenos Aires

Ezcurra, A. M. (2011). Abandono estudiantil en educación superior. Hipótesis y conceptos. En N. Gluz (Ed.), Admisión a la universidad y selectividad social. Cuando la democratización es más que un problema de "ingresos" (pp. 23-62). Universidad Nacional de General Sarmiento: Los Polvorines

Kisilevsky, M; Cortés, M. (2019) El primer año de la universidad: reflexiones sobre las prácticas de evaluación, lectura y escritura. Mar del Plata: Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional de Mar del Plata (en prensa).

López, M; Villanueva González, P. (2018) La tutoría universitaria como espacio de relación personal. Un estudio de caso múltiple. Revista de investigación educativa 36 (2), 381. 399

Pechin, J. (2013) De la indicación de “perversiones” por parte de la(s) norma(s) a la “perversión” política de la (a)normalización: ¿sujetxs de deseo como sujetxs de derecho? En: LES Online, Vol. 5, N° 1.

Disponible en https://lesonlinesite.files.wordpress.com/2017/03/sujetxs-de-deseo-como-sujetxs-de-derecho.pdf Consultado en febrero de 2020

Stagnaro, D; Chosco Díaz, C. (2013) Discordancias entre expectativas docentes y representaciones de los estudiantes en torno a las tareas de escritura académica: diagnóstico y algunas propuestas de intervención. En Natale Lucía (comp.) El semillero de le escritura. Las tareas escritas a lo largo de las tres carreras de la UNGS. Buenos Aires: Editorial UNGS

Urus, M. (2019) Enfoques epistemológicos de las prácticas letradas en la educación superior. Buenos Aires: UTN.

Published

2021-01-07

How to Cite

Delgado, M. I., & Delgado, M. L. (2021). (Remote) Teaching practices as accompaniment in first year of the initial teaching formation, in unprecedented times. Praxis Educativa, 25(1), 1–12. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/ojs/index.php/praxis/article/view/4981

Issue

Section

Artículos