School life of secondary education reform: polarizations, disputes and challenges
DOI:
https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240113Keywords:
reform-school life-high education-inclusionAbstract
The political question of the Educational reforms, their legacies and impact on the life of schools is becoming increasingly more relevant and it has been installed on the educational research agenda (Cantero and Celman, 2006; Frigerio, 2000; Giovine, 2008; Gorostiaga and Tello, 2011; Grinberg, 2008; Miranda, 2001; Tiramonti 2015).
We describe meanings and effects of a secondary education reform with a focus on school daily life, and structuring logics that polarize teachers and students. However, we also observe how teachers develop multiple strategies for students’ inclusion and learning. We thus problematize the tension between a few effects that evidence polarizations and disputes on the objectives and the modes of policy anda series of
challenges that denotes the political character of education and places students as subjects of rights.
Downloads
References
Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.
Ameigeiras, A. (2007). El abordaje etnográfico en la investigación social. En Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.),Estrategias de investigación cualitativa (pp. 107-149). Buenos Aires: Gedisa.
Amuchástegui, M. (2000). El orden escolar y sus rituales. En Gvirtz, S. (Comp.), Textos para repensar el día a día escolar. Buenos Aires: Santillana.
Ball, S., Maguire, M. y Braun, A. (2012). How schools do policy: policy enactments in secondary schools. New York: Routledge.
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. México: Tusquets editores.
Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Buenos Aires: Paidós.
Cantero, G., Celman, S., Ulla de Costa, Z., Andretich, G., Altamirano, S., Granévano, N. y Martínez Oyhamburu, D.(2006). Reformas educativas y ciudadanía (aportes para pensar el contexto de una nueva Ley de educación).Ciencia, Docencia y Tecnología, XVII (33), 13-45.
Deleuze, G. (2014). El poder. Curso sobre Foucault. Tomo II. Buenos Aires: Editorial Cactus.
Foucault, M. (1984). Cómo se ejerce el poder. En Dreyfus, H. y Rabinow, P., M. Foucault.Un Parcours Philosophique. Paris: Editions Gallimard.
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio y población: curso en el Collège de France (1977-1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Frigerio, G. (2000). ¿Las reformas educativas reforman las escuelas o las escuelas reforman las reformas? Seminario sobre Prospectivas de la Educación en América Latina y el Caribe. Reunión de trabajo: Educación y Prospectiva. UNESCO – OREALC. Santiago de Chile, Chile.
Giovine, R. (2008). Nuevos escenarios, nuevas figuras y actores en el gobierno educativo: De la monopolización estatal a la pluralización de centros de regulación de las escuelas. V Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata, Argentina. Recuperado de:http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6096/ev.6096.pdf
Gorostiaga, J. y Tello, C. (2011). Globalización y reforma educativa en América Latina: un análisis inter-textual. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 363-368.
Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el Siglo XXI. Gubernamentalidad y Pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Grinberg, S. y Langer, E. (2013). Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento. Revista del IICE, (34), 29-46.
Grinberg, S. y Porta, L. (2018). Manifestaciones polifónicas de la pedagogía: epílogo(s) que interrumpen sentido(s). Praxis educativa, 22(2), 160-177. DOI: http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220213
Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Buenos Aires: Paidós.
Jackson, P. (1994). La vida en las aulas. Madrid: Morata.
McLaren, P. (1994). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México: Siglo XXI editores.
Miranda, E. (2001). La Reforma Educativa en Argentina: Análisis político de su implementación en la provincia de Córdoba. Reunión de LASA Latin American Studies Asociation 2001. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina
.
Olorón, C. (2000). Imágenes de unos rituales escolares. En Gvirtz, S. (Comp.), Textos para repensar el día a día escolar. Pp. 79-100.Buenos Aires: Santillana.
Pallma, S. y Sinisi, L. (2004). Tras las huellas de la etnografía educativa. Aportes para una reflexión. Cuadernos de Antropología Social, (19), 121-138.
Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar.Madrid: Editorial Popular.
Peters, M. (2016).From State responsibility for education and welfare to self-responsibilisation in the Market. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 38(1), 138-145. DOI: 10.1080/01596306.2016.1163854
Popkewitz, T. (1994).Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.
Rockwell, E. (2011). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Rockwell, E. (Coord.).(1995). La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.
Rockwell, E. y Ezpeleta, J. (2007). A escola: relato de um processo inacabado de construção. Currículo sem Fronteiras, 7(2), 131-147.
Rose, N. (2007). ¿La muerte de lo social? Re-configuración del territorio de gobierno. Revista Argentina de Sociología, 5(8). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Scribano, A. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo.
Tiramonti, G. (2015). La reforma de la escuela media: un anhelo frustrado. Propuesta Educativa, 2(44), 24-37
.
Villagran, C. (2018). Recepción y puesta en acto de la reforma del curriculum. Un estudio del devenir de la reforma en escuelas secundarias públicas de Santa Cruz. (Tesis de Doctorado) UBA-FILO, Buenos Aires, Argentina.
Youdell, D. (2010). Queer outings: uncomfortable stories about the subjects of post-structural school ethnography. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23(1), 87–100. DOI: 10.1080/09518390903447168
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).