Between oblivion, empowerment and resistance. The case of the ninth congress of the international association for physical education and sport for women and girls, argentina 1981

  • Pablo Scharagrodsky UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290213

Abstract

The following paper analyzes, from a socio-historical approach with an emphasis on the social history of knowledge and experts through a gender perspective, the Ninth Congress of the International Association for Physical Education and Sport for Girls and Women, held in Buenos Aires in 1981. It explores, in a particular socio-political context, three dimensions of this significant academic event: the circulation of knowledge; the emergence of certain women experts in validating specific political-pedagogical interventions; and the promotion of certain institutions. Among the conclusions, we identify four narratives on how to think about female physical education by certain women experts. However, at the same time, the congress did not question institutional violence, state terrorism, or the violation of human rights that were publicly known in Argentina during the civic-military dictatorship. That is to say, during the international congress, certain forms of violence were visibilized and denounced, while others were deliberately omitted and invisibilized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Scharagrodsky, UNIVERSIDAD NACIONAL DE LA PLATA

Pablo Ariel Scharagrodsky es Doctor en Ciencias Sociales y Humanas por la Universidad Nacional de Quilmes. Master en Ciencias Sociales con orientación en Educación (FLACSO, Argentina). Licenciado y Profesor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) y Profesor en Educación Física (UNLP). Es docente investigador en la Universidad de Quilmes en la Licenciatura en Educación y en la Universidad de La Plata en el Profesorado en Educación Física.Titular ordinario. Categoría 1 de Incentivos.

Sus temas de investigación son la Historia de la educación, los procesos de escolarización, la pedagogía, el cuerpo, los géneros, las sexualidades y los deportes. Ha dictado numerosos seminarios de especialización y posgrado sobre la problemática de los cuerpos, los géneros, la educación y la educación física. Entre sus últimas publicaciones se destacan por Prometeo Editorial: Mujeres en Movimiento. Deporte, cultura física y feminidades. Argentina, 1870-1980. (como compilador). Miradas médicas sobre la ‘cultura física’ en Argentina (1880-1970). (como compilador). La invención del ‘homo gymnasticus’. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. (como compilador). Tras las huellas de la Educación Física escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950. Editorial Prometeo, en coautoría con Ángela Aisenstein y Gobernar es Ejercitar. Fragmentos para una historia de la Educación Física en Iberoamérica. (como compilador).

Infografía

Published

2025-05-10

How to Cite

Scharagrodsky, P. (2025). Between oblivion, empowerment and resistance. The case of the ninth congress of the international association for physical education and sport for women and girls, argentina 1981. Praxis Educativa, 29(2), 1–17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290213

Issue

Section

Artículos