Botanical gestures and educational research. Impossible irruptions and interruptions
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280202Keywords:
gestos botánicos; investigación educativa;, experiencias estéticas; ambientes narrativosAbstract
Desde 2022 diseñamos un proyecto que denominamos “Río y Mar, tal para cual”, espacio de encuentro a partir de múltiples referencias que hacen foco en la formación docente y en la investigación educativa pero que la trascienden. Río y Mar ha sido el marco propicio para ensayar maneras de pensar-sentir-ser. Hemos ido tejiendo una urdimbre de resonancias de diversa procedencia que, no sólo es la materia de nuestros encuentros, sino también es un horizonte de experiencias: fluencias literarias, visuales y sonoras que devienen mundos, posibles y deseados.
Dos encuentros-ponencias performáticas, el primero: “Río y Mar, tal para cual: ficciones compartidas para construir futuros en el campo educativo” (2022) y, recientemente “Aguas de primavera. Nuevas derivas entre río y mar” (2023), son antecedentes vitales para este dossier que pone en debate la im-posibilidad de generar desde perspectivas poshumanistas y neomaterialistas apuestas sensibles por prácticas botánicas y estéticas, generar movimientos hacia la creatividad metodológica y reterritorializaciones metodológicas en pos de mundos en que todos quepamos.
Este dossier pretende retomar esa conversación, amplificarla y darle sentido a través de una sensibilidad puesta en conexión con los seres vivos y sus modos de habitar territorios. Creemos que es urgente trabajar en un estilo de atención, en una disponibilidad a las diversas maneras de estar vivo, a contramano de la crisis de sensibilidad y de la muerte del planeta que habitamos. La investigación educativa está llamada a eso y, nosotros como docentes e investigadores no podemos estar exentos de ese registro vital.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabel Molinas, Luis Porta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).