“Be available as an educational act.” Prescriptions, fears and pleasures in the construction of meanings about bodily and emotional availability in teachers of the Initial Level of the city of Mar del Plata
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280209Keywords:
body availability, affectivity; initial level; resumeAbstract
This article presents part of the findings that emerge from the dissertation of the Bachelor's Degree in Educational Sciences at the National University of Mar del Plata and that addresses the corporal and emotional availability of teachers at the Initial Level. From a hermeneutic-narrative approach that expands towards an autobiographical dimension, we seek to interpret what meanings teachers construct about bodily and affective availability from their own testimonies and how they are configured from the prescriptions, fears and pleasures in their practices. teaching. The study seeks to highlight the voices of teachers as alternative ways of knowing, thinking and feeling the world that allows us to understand it in its complexity in a framework between the normative, classroom, curricular and bonding levels.
Downloads
References
Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: Programa Universitario de Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México.
Arendt, H. (2016). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Ediciones Península
Barrera Sánchez, O. (2011). El cuerpo en Marx, Bourdieu y Foucault. Iberóforum. México: Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Calmels, D. (2009). Infancias del cuerpo. Buenos Aires: Ediciones Puerto Creativo.
Carli, S. (2006). La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping. Buenos Aires: Paidós.
Citro, S. (2006). Variaciones sobre el cuerpo. Nietzsche, Merleau-Ponty y los cuerpos de la etnografía. En: Matoso, Elina (comp.) In-certidumbres del cuerpo. Corporeidad, arte y sociedad. Buenos Aires: Letra Viva, Facultad de Filosofía y letras, UBA.
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2011). El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. I. Barcelona: Gedisa
DGCyE, (2019). Diseño Curricular para la Educación Inicial: Segundo Ciclo. La Plata, Provincia de Buenos Aires.
DGCyE, (2022). Diseño Curricular para la Educación Inicial. La Plata, Provincia de Buenos Aires.
DGCyE, (2019). Documento 4/2019. Las formas de enseñar en el Jardín de Infantes. Segundo Documento de Acompañamiento para la implementación del Diseño Curricular. Resolución 5024/18.
Duschatzky, L. (2017). De la elección a la decisión de ser docente. Conferencia en las Jornadas de Formación Docente "Entre trayectorias". Mar del Plata: ISFD N° 19.
Flores, G., Porta, L. y Martín Sánchez, M. (2014). Hermenéutica y narratividad en el discurso cualitativo de la Educación, en Revista Entramados. Educación y Sociedad, 5(2) pp, 69-81.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Jackson, P. (1992). La vida en las aulas. Madrid: Ediciones Morata.
Jullien, F. (2016) Lo íntimo. Lejos del ruidoso amor. Buenos Aires. El cuenco de plata.
Kaplan, C. (2022) La afectividad en la escuela. Buenos Aires: Editorial Paidós Educación
Kaplan, C. Szapu, E. Arévalos, D. (2023) La sociología de la educación en perspectiva histórica: orígenes de la disciplina y principales debates en el marco de las teorías del consenso y del conflicto. Revista de Educación. 28(1), pp. 63-81.
Lapoujade, D. (2018) Las existencias menores. Buenos Aires. Editorial Cactus.
Le Breton, D. (2002). Sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión
Ministerio de Educación (2008). Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Presidencia de la Nación, Consejo Federal de la Nación.
Morgade, G. (2021). ESI y formación docente: Mariposas Mirabal. Experiencias en foco. Buenos Aires: Homo Sapiens.
Piovani, J. Marradi, A. Archenti, N (2018), Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Pitluk, L. (2009). Cuerpo, juego y movimiento. Buenos Aires: HomoSapiens
Ponce, R. (2012). Los debates de la educación inicial en la Argentina. Persistencias, transformaciones y resignificaciones a lo largo de la historia. En Malajovich, A. Experiencias y reflexiones sobre la educación inicial, una mirada latinoamericana. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Porta, L., Aguirre, J. y Ramallo, F. (2018). La expansión (auto)biográfica: Territorios habitados y sentidos desocultados en la investigación educativa. Revista interritórios. 4(1), pp. 1-1-15
Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IIC, 44(2), pp.35-46.
Porta, L. y Yedaide, M. M. (2014). La investigación biográfico narrativa. Desafíos ontológicos para la investigación y la enseñanza en la formación de formadores. Sophia, 6(1), pp177-192.
Redondo, P. y Thisted, S. (1999). La escuela “en los márgenes”. Realidades y futuros. En: Puiggrós, A. En los límites de la educación. Niños y jóvenes del fin de siglo. Rosario: HomoSapiens
Rodríguez Gómez, H. (2018). Afectos y (d)efectos en educación. En: Kaplan, C. Emociones, sentimientos y afectos. Las marcas subjetivas de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Santillán, L. y Cerletti, L. (2011). Familias y escuelas: repensando la relación desde el campo de la Antropología y la Educación. Boletín de Antropología y Educación, 4(1)7-16
Sarlé, P. (2008). Enseñar el juego y jugar la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
Sarlé, P. (2011). El juego como espacio cultural, imaginario y didáctico. Revista infancias imágenes, pp. 83-91.
Siede, I. (2017). Entre familias y escuelas. Alternativas de una relación compleja. Buenos Aires: Paidós.
Skliar, C. (2019). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Noveduc.
Taylor S y Bogdan R (2007) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona. Paidós.
Tabak, G. (2020). La disponibilidad corporal del docente de jardín maternal. Grupo de Estudios sobre el Cuerpo. UNLP. CONICET
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jonathan Aguirre, Cecilia Benido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).