Values education: university social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280216Keywords:
civic education, moral values, vocational training, social responsibility, universities.Abstract
Universities are a formative scenario that transforms reality and their actions must go beyond commitment and
citizen solidarity. The objective of this review article is to present a study on the conceptualization, definition and
education in values, and an analysis of the theoretical-methodological referents of University Social Responsibility.
Systematic literature review and bibliometric analyses were carried out in the programs VOSviewer version 1.6.19
and Connected Papers. The results show that strengthening the sense of identity and belonging of the competent
professional committed to academic, economic, social and environmental actions, with respect to the place where
he/she studies, lives and works, is fundamental to achieve transformations in order to improve the quality of
citizenship education. In conclusion, it is necessary to continue stimulating the apprehension of the value of
university social responsibility in higher education institutions.
Downloads
References
Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). (2010). Políticas para la educación superior en Colombia, 2010- 2014: Hacia una nueva dinámica social de la Educación Superior. Bogotá: ASCUN.
Ayuda en Acción. (2018). ¿Cuáles son los valores del ser humano? https://ayudaenaccion.org/blog/solidaridad/valores-ser-humano/
Baxter, E. (2009). El reto de educar en valores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castro Solis, M. J., Almuiñas Rivero, J. L. y Borroto Leal, O. E. (2018). Extensión universitaria y desarrollo local: Una perspectiva en construcción. Revista San Gregorio, 1(24), 16-23. doi.org/10.36097/rsan.v1i24.737
Cátedra de Responsabilidad Social y Sostenibilidad de la Universidad de Girona. (2020). Social responsibility award. https://socialresponsibilityaward.eu/wp-content/uploads/2021/06/IO2.A4-EUSRexcel-Good-Practices-on-USRV8.pdf
Cevallos, R. (2008). Sobre la Responsabilidad Social en la PUCP. http://blog.pucp.edu.pe/item/441/sobre-la-responsabilidad-social-en-la-pucp-por-catalina-romero-cevallos
Charles Meza, A.G., García García, J. A. y Salinas Aguirre, M. (2023). Valores y objetivos de vida: un estudio empírico con estudiantes universitarios. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa (RECIE), 7(1), e1729. doi.org/10.33010/recie.v7i0.1729
Chumaceiro, A. C., Hernández, J. J., Ravina, R. y Reyes, I. V. (2020). University Social Responsibility in the Organizational Happiness Management. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(E-2), 427-440.
Correira, A. I. (2015). La responsabilidad social universitaria. El caso de la UNED. (Tesis doctoral). UNED, España https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/20921
Day, C. (2020). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. España: Narcea.
Esfijani, A., Hussain, F. y Chang, E. (2013). University Social Responsibility Ontology. EngIineering Intelligent Systems, 21(4). 271–281.
Fabelo, J. R. (1989) Práctica, Comunicación y Valoración. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.
Fabelo, J. R. (2007). Los valores y sus desafíos actuales. Perú: Educap-EPLA.
Foro de los Consejos Sociales de las Universidades Públicas de Andalucía (FCSUPA). (2009). Síntesis del Informe de la memoria del proyecto Responsabilidad Social del Sistema Universitario Andaluz. (mayo). España: Revista Universitaria. http://rsuniversitaria.org/web/images/stories/librocompleto.pdf
Frolov, I. T. (1984). Valores en el Diccionario soviético de filosofía. https://www.filosofia.org/enc/ros/valo.htm
García Ancira, C., Treviño Cubero, A. y Banda Muñoz, F. (2021). La responsabilidad social universitaria. Su papel en la formación del estudiante universitario. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(E-1), 121-130. https://www.revflacso.uh.cu
Gilman, S. C. (2005). Ethics codes and codes of conduct as tools for promoting an ethical and professional public service: comparative successes and lessons. DC: World Bank. http://www.oecd.org/mena/governance/35521418.pdf
González, G. R. y González, M. (febrero, 2020). Extensión universitaria y responsabilidad social de la universidad: retos ante la agenda 2030. En: 12.mo Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Gorgoso A. E. y Antúnez, A. F. (2021). La gestión sociocultural para el desarrollo en Cuba. Un estudio desde el Derecho Constitucional Cultural. Pixels, 3(2), 110-126. http://fdcl.edu.br/revista/pixels/wp-content/uploads/2021/12/fdcl_pixels_ano3_vol2_2021-2_artigo05.pdf
Hoyos-Vásquez, G. (2009). Educación para un nuevo humanismo. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(1), 425-433.
Jasso Velázquez, D., Villagrán Rueda, S. y Rodríguez Ortiz, M. (2022). Práctica docente y ciudadanía en educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo (RIDE), 12(24), e322. doi.org/10.23913/ride.v12i24.1134
Kon, S. (1987). Diccionario de ética. La Habana: Editorial Literatura Política.
Martínez-Sanz, R. y Durántez-Stolle, P. (2020). Comunicación corporativa y educación en valores en el aula universitaria. Un proyecto de Aprendizaje servicio (APS). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 15(2), 563-588. doi.org/10.14198/OBETS2020.15.2.07
Martínez, M. J., Gil, D. y Macias, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista mexicana de investigación educativa, 24(80), 149-172.
Martínez, P. J. y Hernández-Oliva, A. V. (2013). Responsabilidad social universitaria: un desafío de la universidad pública mexicana. Contribuciones desde Coatepec, 24(2), 85-103.
Masó, C., Vega, M y Navarro, Y. C. (2020). Formación en valores: reto y necesidad en los momentos actuales. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 5(2), 129-138 http://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/download/2041/1576
Ministerio de Educación de Perú. (2014). Ley Universitaria No 30220. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
Moreno, M. y Arrieta, D. (Eds). (2018). Enfoques y Perspectivas de la Responsabilidad Social Organizacional. España: Proceedings-©ECORFAN
Mujica, F. y Orellana, N. (2021). Educar el respeto a la dignidad humana: Un valor fundamental para promover los derechos humanos. Revista De Educación De Puerto Rico (REduca), 4(1), 1-13.
Mujica Johnson, F. N. y Orellana Arduiz, N. (2022). Educación en valores por medio del deporte. Una perspectiva filosófica basada en Søren Kierkegaard. Retos, 43(1), 887-892. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index/1988-2041
Naranjo Castilla, M. (2021). Vigencia del pensamiento político del Che: la formación de valores en el colegio universitario pedagógico. Revista de Educación: Mendive, 19(3), 893-908. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2329
Navarro Saldaña, G. (2006). Comportamiento socialmente responsable. En: C. Fernández, C. Delpiano y J. De Ferari (Eds.) Responsabilidad Social Universitaria. Una manera de ser universidad. Teoría y práctica en la experiencia chilena. Santiago de Chile: Proyecto Universidad: Construye País. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/503
Núñez, M., Alonso, I. y Pontones, C. (2015). Responsabilidad Social Universitaria: estudio empírico sobre la fiabilidad de un conjunto de indicadores de Gobierno Corporativo, Revista Innovar, 25(58), 91-103. doi.org/10.15446/innovar.v25n58.52428
Núñez Paula, I. A. y Bermúdez Reyes, E. (2019). Valores, Responsabilidad Social Universitaria (RSU), Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y Gestión de la Comunicación Organizacional. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 7(1), 104-115. https://upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/4059
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Visión y Acción de la educación superior. Conferencia mundial sobre educación superior en el siglo XXI. UNESCO, París. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declarationspa.html
Ramos, A.; González, A. y Rodríguez, M. (2023). Bases teórico - metodológicas para la gestión de la responsabilidad social universitaria en la universidad cubana. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/2136
Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M. y Mirabal González, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. Revista COODES 8(1), 147-159. http://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300
Saborido, J. R. (2018). La universidad y la Agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la Reforma Universitaria de Córdova: Visión desde Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Sánchez González, C. L. (2007). La Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en el contexto del cambio de la educación superior. En: VIII Encuentro Internacional. Virtual Educa, Brasil. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:19309ydsID=n02sanchezgon07.pdf
Severino-González, P., Villalobos- Antúnez, J. V., Durán-Jara, D. y Martí- Noguera, J. J. (2022). Responsabilidad social y políticas educativas: Retos para la educación en valores. Revista Venezolana de Gerencia, 27(E-8), 1098-1121. doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.24
Vallaeys, F. (2007). Responsabilidad Social Universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente. En: F. Vallaeys, Responsabilidad Social Universitaria para el área de Formación Social. ITESEM, México http://www.itesm.mx/va/FEV/dic07/directores_carrera/Responsabilidad_Social_Universitaria.pdf
Vallaeys, F., de la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Manual de primeros pasos. México: McGraw-Hill Interamericana.
Vallaeys, F. (2013). La Responsabilidad Social Universitaria: ¿Cómo entenderla para querer practicarla? https://www.academia.edu/21125213/LA_RESPONSABILIDAD_SOCIAL_UNIVERSITARIA_C%C3%93MO_ENTENDERLA_PARA_QUERERLA_Y_PRACTICARLA
Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. https://www.researchgate.net/publication/326005598_Las_diez_falacias_de_la_Responsabilidad_Social_Universitaria/Fulltext/5b5a2ecfa6fdccfdiez-falacias-de-la-Responsabilidad-Social-Universitaria.pdf/
Vallaeys, F. y Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad
Social Universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. doi:10.5944/educXX1.19442
Vallaeys, F. (2021). Manual de Responsabilidad Social Universitaria. El modelo URSULA: estrategias, herramientas, indicadores. Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana (URSULA). http://www.unionursula.org
Vasilescu, R., Barna, C.; Epure, M. y Baicu, C. (2010). Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society, Procedia. Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4177-4182. doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.660
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Unites States: Harvard University Press. https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674576292
Zimmerman, M. J. (2005). Responsibility. In: M. C. Horowitz (Ed.), New Dictionary of the History of Ideas (pp. 2110-2112). Detroit: Charles Scribner's Sons.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arelys Rodríguez Gavilla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).