"Hero the other". Interknowledge networks and socio-educational trajectories in prisons in the south of the province of Santa Fe (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280115Keywords:
detention itineraries; socio-educational trajectories; penitentiary circuit of central-southern Santa Fe ; tactics and strategiesAbstract
Based on the elaboration of biographical accounts, we reconstructed the socio-educational trajectories of two adults deprived of their liberty in penitentiary institutions in the province of Santa Fe. The notion of socio-educational trajectories, articulated to a relational anthropological approach, alludes to the construction of paths that, at the level of the lived experience, include both structural aspects and the meaning they assume for the subjects. Likewise, we recover Michel De Certeau's category of trajectories, to account for the intersection of mobilities and modalities of action (tactics and strategies) included in these itineraries. The emerging analytical dimensions refer to the connections between the material, normative, organizational and relational conditions of the institutional locations in which the subjects' experiences are configured, and the knowledge and practices put into play in the course of their socio-educational trajectories, especially those anchored in the generation of interpersonal ties.
Downloads
References
Acin, A. (2019). La educación de jóvenes y adultos en contextos de privación de la libertad en la Ley de Educación
Nacional N.º 26.660 (LEN). Políticas derivadas en interrogantes actuales. Cuaderno de Educación Año XVII Nº 7,
-31. Universidad Nacional de Córdoba.
Achilli, E. (1999). Práctica docente y diversidad sociocultural. Homosapiens.
Bragos, O.; Gamba, F., Guisso, E., Procovio, O.,Rostan, A.(2012). Políticas públicas y nuevas configuraciones
geográficas en la ciudad de Rosario. El caso del Distrito Oeste. XIX Congreso Arquisur: “Ciudades Vulnerables.
Proyecto o incertidumbre”. La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/51866
Bustelo, C. (2017). Experiencias de formación en contextos de encierro: un abordaje pedagógico desde
La perspectiva narrativa y (auto) biográfica [Tesis de doctorado]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad
Nacional de Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/4363/uba
Correa, A. M. (Coord.). (2019). Producción de Sentidos y Subjetividades en el Espacio Carcelar. Acceso a Justicia y
Derechos. 15 años de investigación desde la perspectiva de Derechos Humanos. Universidad Nacional de Córdoba.
De Certeau, M. (2007). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.
Frejtman, V. y Bustelo, C. (2013). Un recorrido de formación y transformación en el encierro: La autobiografía
narrativa como forma de re-hacer el mundo. Jornadas Nacionales sobre Formación de Profesorado. Facultad de
Humanidades y Artes, Universidad Nacional de La Plata.
Goffman, I. (2001). Internados. Ensayo sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu.
Grassi, E. (2003). Políticas y problemas sociales en la sociedad neoliberal: La otra década infame (I). Espacio.
Kalinsky, B. (2006). Los usos de la prisión: la otra cara de la institucionalización. el caso de las mujeres
encarceladas.
Ley, Razón y Justicia. Revista de Investigación en Ciencias Jurídicas y Sociales, (10), 181-204.
https://ar.vlex.com/vid/usos-cara-caso-mujeres-encarceladas-209822921
Kalinsky, B. (2016). La cárcel hoy. Un estudio de caso en la Argentina. Revista Historia de las Prisiones, (3), 19-34.
Manchado, M. (2017). Caretas y pecadores. Ajustes secundarios, gobernabilidad y pentecostalismo en las cárceles
santafesinas (Argentina). Dossier Sociedad y Religión Nº 48. Producciones carcelarias de lo sagrado, 211-234.
http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=ar/ar 053&d=article289oai
Manchado, M, Routier, E. y Chiponi, M. (2019). ¿Suspendidos y ejercidos? Dilemas del acceso y ejercicio del
derecho educativo en cárceles argentinas. Revista Alquimia Educativa, (6),
-166. http://editorial.unca.edu.ar/Publicacione%20on%20line/Alquimia/PDF/Alquimia%20N%206%20I/Mancha
do-Routier-Chiponi-.pdf
Míguez, D. (2007). Reciprocidad y poder en sistema penal argentino. Del pitufeo al motín de Sierra Chica. En A.
Isla (Comp.), En los márgenes de la ley. Inseguridad y violencia en el Cono Sur. Paidós.
Piña, C. (1986). Sobre las historias de vida y su campo de validez en las ciencias sociales. Revista Paraguaya
De Sociología, 23(67), 143-162.
Routier, E. (2022). Acá hay escuela. Experiencias de escolarización secundaria de jóvenes y adultos en unidades
penitenciaria de Santa Fe. Prohistoria ediciones.
Routier, E., Manchado, M. y Alberdi, C. (2020). Educar y castigar. Demandas, accesibilidad y trayectorias
socio-educativas en una prisión de máxima seguridad de la provincia de Santa Fe (Argentina). Espacios en Blanco.
Revista de Educación, 2(30), 279-292. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en
blanco/article/view/669.
Santillán, M. L. (2007). Trayectorias educativas y cotidianidad. Una etnografía del problema de la educación y la
experiencia escolar en contextos de desigualdad [Tesis doctoral]. Universidad de Buenos Aires.
http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4676
Zuzulich, M. F. (2022). Intervención y tratamiento. Un acercamiento al escenario de las inserciones profesionales en
la Unidad Penitenciaria N° 2 de la Ciudad de Santa F. Revista Delito y Sociedad, (54).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).