References to subjective and social aspects during isolation and social distancing in childhood and adolescence

  • Sandra Gómez Universidad Nacional de Córdoba. Universidad Católica de Córdoba. Universidad Siglo 21, Argentina https://orcid.org/0000-0001-7322-0571
  • Dora Lucía Laino Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270309

Keywords:

family; school; psychosociology; pandemic; transformation

Abstract

The research covered several dimensions related to the transformations in daily and school life, produced by the measures of isolation and preventive and compulsory social distancing. In this paper, we will focus on those repercussions linked to the subjective from the perspective of adults when they talk about their children. In this sense, we share interpretations from a virtual survey carried out by 1280 families from different parts of the national territory, administered in the middle of 2021. At the same time, descriptive references to schooling in households are offered and relationships are articulated to work on the psychosocial effects that the emergency measures imposed, modifying family, school, social, and labour daily life. The qualitative analysis of the open-ended responses is made from a sociopsychogenetic perspective, allowing articulation of subjective, social, and cognitive aspects interpreted from a historical and relational perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Gómez, Universidad Nacional de Córdoba. Universidad Católica de Córdoba. Universidad Siglo 21, Argentina

Profesora y Licenciada en Cien­cias de la Educación UNC. Espe­cialista en Psicopedagogía y Espe­cialista en Gestión y Asesoramiento pedagógico por la UNC. Trabaja como docente en la Universidad Católica de Córdoba. Ejerce la docencia y la investigación en la Universidad Nacional de Córdoba. Es asesora pedagógica e investigadora en la Universidad Siglo 21. 

References

Bourdieu, P. (1997) El sentido práctico. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1998) Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama.

Bourdieu, P.; Wacquant, L. (1995) Respuestas. Por una antropología reflexiva. Grijalbo

Bourdieu, P.; Wacquant, L. (2005) Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI.

Erades, N.; Morales, A. (2020) Impacto psicológico del confinamiento por la COVID-19 en niños españoles: un estudio transversal. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 7 (3) pp. 27-34

Marcuse, H. (1993) El hombre unidimensional. Planeta

Greimas, A.; Fontanille, J. (2002) Semiótica de las pasiones. De los estados de cosas a los estados de ánimo. Siglo XXI.

XXX, ; XXX. (2022) Transformaciones en la cotidianeidad en tiempos de pandemia desde la perspectiva de las familias. Revista Argonautas.12. (18) pp.7-27

Habermas, J. (1999) Teoría de la acción comunicativa. Tomo 2. Taurus.

Laino, D. (2000) Aspectos psicosociales del aprendizaje. Homo Sapiens.

Laino, D.; Gomez, S. (2020) Aprendizaje en contextos de aislamiento. Adaptación de las prácticas y construcción de nuevos esquemas y hábitos. En Beltramino, Laura (comp.) Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Córdoba. Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.pp.124-131

Piaget, J. (2000). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. Siglo XXI.

Piaget, J.; García, R. (1987) Hacia una lógica de significaciones. Centro editor de América Latina

Ramonet, I. (2020) La pandemia y el sistema. -mundo Le Monde diplomatique

https://www.eldiplo.org/wp-content/uploads/2020/04/Ramonet-pandemia-sistema-mundo.pdf

Rosa, H. (2016) Alienación y aceleración. Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz

Sánchez Boris, I. (2021) Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes. Medisan. 25 (1):123 Santiago de Cuba. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000100123#B24

Organización Panamericana de Salud/ Organización Mundial de la Salud https://www.paho.org/sites/default/files/2020-03/smaps-coronavirus-es-final-17-mar-20.pdf

Unwin, J.; Hillis, S. (2022) Global, regional, and national minimum estimates of children affected by COVID-19-associated orphanhood and caregiver death, by age and family circumstance up to Oct 31, 2021: an updated modelling study. Revista Lancet Child Adolesc Health. Recuperado de https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2352-4642%2822%2900005-0

Wiggershaus, R. (2010) La Escuela de Fráncfort. Fondo de Cultura Económica

Yaguana Martínez, Y.; Calvopiña Esquivel, L.; Espín Beltrán, M.; Romero Cevallos, J. (2021) Impacto psicológico de la Covid-19 en niños y su entorno familiar. Revista Recimundo 5. (4) pp.323-331

Zizek, S. (2003) El sublime objeto de la ideología. Siglo XXI

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2023-09-08

How to Cite

Gómez, S., & Laino, D. L. (2023). References to subjective and social aspects during isolation and social distancing in childhood and adolescence. Praxis Educativa, 27(3), 1–20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270309