Out to School; Out to the Workshop: The Meanings of Studying in Prison

  • Luciana Morini Universidad Nacional de La Plata; Universidad Pedagógica Nacional; Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales y Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina https://orcid.org/0000-0001-5101-7142

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270206

Keywords:

Formal Education - Non-formal Education - Prison - Language and Literature – Argentina

Abstract

We propose to analyze formal and non-formal education and the meanings attributed to them by the educational community of the Penitentiary Unit N°9 of the city of La Plata, Argentina, under the orbit of the Buenos Aires Penitentiary Service. We will focus on the area of Language and Literature in the course 1°D in the Secondary Education Center N°471 and in a literary workshop developed within the framework of the Literary Pavilions for Freedom Program in articulation with the Integral Program of Assistance and Treatment for Young Adults. Through participant observation and semi-structured interviews we inquired into the meanings acquired by formal and non-formal education for the actors involved since these modalities allow building different relationships with knowledge and generate different integration processes between teachers, students, managers and workshop participants, which have emotional and affective dimensions

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Author Biography

Luciana Morini , Universidad Nacional de La Plata; Universidad Pedagógica Nacional; Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales y Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Luciana Daniela Morini es Profesora y Licenciada en Letras, Doctoranda en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) con lugar de trabajo en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina (FLACSO). Investigadora en temas de didáctica de la lengua y la literatura, contextos de encierro punitivo y juventudes. Es docente de la Licenciatura en Enseñanza de la Lectura y la Escritura para la Educación Primaria de la Universidad Pedagógica Nacional (UNIPE). Es miembro del Equipo Editorial de la Revista Propuesta Educativa de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina (FLACSO) y de la Revista El Toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura (FaHCE-UNLP). Es miembro del Grupo de Estudios Sobre Educación en Cárceles (GESEC).

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Flacso Argentina.

Published

2023-05-10

How to Cite

Morini , L. . (2023). Out to School; Out to the Workshop: The Meanings of Studying in Prison. Praxis Educativa, 27(2), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270206

Issue

Section

Artículos