The School Retention Project far Mother and Pregnant Students. A socio-educational project that challenges the school dropout prediction in the Buenos Aires southern area
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270207Keywords:
pregnancy and maternity in adolescence, education policies, right to education, genderAbstract
This article develops the School Retention Program for Mothers and Pregnant Students beginnings that has
been operating in the City of Buenos Aires (Argentina) since 1999. Following a qualitative approach and on
the basis of case studies, we problematize the Program origins asan oriented policy in the Buenos Aires
southern area and analyze the pedagogical devices created to guarantee the educational continuity of this
particular population.
Downloads
References
-Buvinic, M; Valenzuela, J; Molina, T. y González, E. (1992): La suerte de las madres adolescentes y sus hijos: un estudio de caso sobre la transmisión de pobreza en Santiago de Chile. Informe final, CEPAL.
-Danani, C. (2008): Pobreza, trabajo y desigualdad. El viejo problema de América Latina. En: Bertolotto, M.; y Lastre, M. (comp.) Políticas públicas y pobreza: en el escenario post 2002. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales.
-Duschatzky, S. y Corea, C. (2007): Chicos en banda: los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós.
-Dussel, I. (2004): Inclusión y exclusión en la escuela moderna argentina: una perspectiva postestructuralista. Cuadernos de Pesquisa, Vol. 34, N° 122, pp. 305-335. En: https://www.scielo.br/j/cp/a/vxWqfbZ7TX49JR4JXG8Nybp/?lang=es
-Fainsod, P. (2006): Embarazo y maternidad adolescente en la escuela media. Buenos Aires: Miño y Dávila.
-Fainsod, P. (2008): Embarazos y maternidades adolescentes. Desafíos de las escuelas. En: Morgade G. y Alonso G. (comp.) Cuerpos y sexualidades en la escuela: de la normalidad a la disidencia. Buenos Aires: Paidós.
-Fainsod, P. (2011): Maternidades adolescentes en contextos de marginalidad urbana. En: Felitti, K. (coord.) Madre no hay una sola. Experiencias de maternidad en la Argentina. Buenos Aires: CICCUS.
-Fainsod, P. y Busca, M. (2016): Educación para la salud y género. Escenas del curriculum en acción. Rosario: HomoSapiens Ediciones.
-Feijoó, M.C. (2002): Argentina. Equidad social y educación en los años ’90. Buenos Aires, IIPE – UNESCO.
-Feldfeber, M. (2014): La construcción del derecho a la educación: reflexiones, horizontes y perspectivas. Educação e Filosofia, vol. 28, número especial, pp. 139-153. En: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/24607
-Fernandez, A.M. (1994): La mujer de la ilusión: pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós.
-Foucault, M. (2008): Historia de la sexualidad 1: la voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
-Gluz, N; Cuter, M.E; Alcántara, A. y Wolinsky, V. (2005): Evaluación del Proyecto Maestro + Maestro. Programa ZAP (Zonas de Acción Prioritaria). Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.
-Gogna, M. (2005): Embarazo y maternidad en la adolescencia. Estereotipos, evidencias y propuestas para políticas sociales. Buenos Aires, UNICEF, CEDES y Ministerio de Salud y Ambiente de la Nación.
-Lopes Louro, G. (1999): Pedagogías de la sexualidad. En: Lopes Louro, G. (Comp.) O Corpo educao. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autentica.
-Maddonni, P. (2014): El estigma del fracaso escolar. Nuevos formatos para la inclusión y la democratización de la educación. Buenos Aires: Paidós.
-Morgade, G; Baez, J; Zattara, S. y Diaz Villa, G. (2011): Pedagogías, teorías de género y tradiciones en “educación sexual”. En: Morgade, G. (coord.) Toda educación es sexual. Buenos Aires: La Crujía.
-Pantelides, E. (1995): La maternidad precoz. La fecundidad adolescente en la Argentina. UNICEF. Buenos Aires.
-Rockwell, E. (1985): Etnografía y teoría de la investigación educativa. Dialogando, n 8, Chile, junio de 1985.
-Saforcada, F. (2018) Fuera del orden. Consideraciones sobre el derecho a la educación en tiempos adversos. En: Acosta, F. (Comp) El derecho a la educación en América Latina: experiencias, alcances y desafíos. UNGS, Buenos Aires.
-Sautu, R. (2003): Todo es teoría: objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Ediciones Lumiere.
-Southwell, M. (2011): La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato. En: Tiramonti, G. (dir.) Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media. Buenos Aires: FLACSO/HomoSapiens.
-Stern, C. (1997): El embarazo en la adolescencia como problema público: una visión crítica. Salud Pública de México. Vol. 39 Nº2. Marzo-Abril 1997. México DF pp. 137 a 143.
-Stern, C. y Garcia, E. (1996): Hacia un nuevo enfoque en el campo del embarazo adolescente. Mimeo. México.
-Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.
-Tiramonti, G. y Montes, N. (comp.) (2011): La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación. Buenos Aires: FLACSO/Manantial.
-Wainerman, C. y Sautu, R. (2011): La trastienda de la investigación. Buenos Aires: Manantial.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).