Miss the presence and get used to the virtuality of the secondary school in Argentina. Feelings of young students in the pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260112Keywords:
distance education, school time, secondary school students, adolescence, pandemics, Educational sociologyAbstract
COVID-19 pandemic led to a class suspension in school buildings and their activities passed to digital platforms, generating an abrupt change in the lives of those who belong to the educational community. Through a virtual survey, this article inquires the school experience of young students that attended secondary school from seven Argentinian provinces during the so called “process of pedagogical continuity”. The results show the students who have better conditions to get through this process, in terms of connectivity, technology and school conditions, are those who express difficulties in the adaptation of electronic learning, they miss sociability with their classmates and the on-site interaction with their teachers, and they also feel they didn’t organize their study time better than before the pandemic. Based on these findings, interpretative hypotheses are suggested about the impacts left by the pandemic.
Downloads
References
Abrate, L. (2020). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Universidad Nacional de Córdoba.
Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidós
Andrada, S., Arévalo, L. y Gonzalez, C. (2020). Las reconfiguraciones de lo juvenil en un contexto de aislamiento y (otras) restricciones sociales preexistentes – (E)laboraciones sociales. https://elaboraciones.sociales.unc.edu.ar/las-reconfiguraciones-de-lo-juvenil-en-un-contexto-de-aislamiento-y-otras-restricciones-sociales-preexistentes/
Ardini, C., Arraya, Y., Barroso, M., Caminos, A., Ciolli, M., Colantti, M., Corzo, L., Franco, S., Fringes, R., Gual, S., Herrera, M., Angeletti, V., Molinero, P., Manzanares, B., Mina, D., Mina, J., Mirad, N., Moyano, R., Pardo, M. y Valdés, L. (2020). Estudiar durante una pandemia: Una mirada al rol del estudiante y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Mutual Conexión y Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Ciencias de la Comunicación.
Benza, G. y Kessler, G. (2020). La ¿nueva? Estructura social de América Latina: cambios y persistencias después de la ola de gobiernos progresistas. Siglo Veintiuno Editores.
Cimientos. (2020). Relevamiento «Te seguimos acompañando». https://cimientos.org/pdf/RELEVAMIENTO.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina. (2020). Encuesta Nacional CTERA: «Salud y condiciones de trabajo docente p.2 en tiempos de emergencia sanitaria COVID19» .
di Napoli, P. N. (2020). La convivencia virtualizada entre la escuela y el hogar en tiempos de pandemia: Una reflexión sociopedagógica. Olhar de Professor, 23, 1-6.
di Napoli, P. N., Iglesias, A., Silva, V., & Levy, N. (2021). Reflexiones en tiempos pandémicos: La materialidad de la escuela frente a la virtualidad. Espacios de crítica y producción, 55, 334-348.
Di Piero, E. y Chiappino, J. M. (2020). Pandemia, desigualdad y nivel secundario: Trayectorias de las políticas de virtualización a nivel subnacional durante 2020. Propuesta Educativa, 2(54), 42-58.
Dussel, I., Ferrante, P., González, D. y Montero, J. (2018). Las pedagogías en movimiento: Usos y apropiaciones de las tecnologías digitales por parte de docentes y alumnos en escuelas secundarias públicas bonaerenses. En A. Birgin (Ed.), Las TIC en la escuela secundaria bonaerense: Usos y representaciones en la actividad pedagógica (pp. 81-126). UNIPE, Editorial Universitaria.
Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020a). Pensar en tiempos de pandemia: Entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE: Editorial Universitaria.
Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020b). Pensar en tiempos de pandemia II. Experiencias y problemáticas en Iberoamérica: Vol. II. UNIPE: Editorial Universitaria.
Escolano, A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela: Ensayos históricos. Biblioteca Nueva.
Escolano, A. (1993). Tiempo y educación: Formación del cronosistema: Horario en la escuela elemental (1825-1931). Revista de educación, 301, 127-163.
Fondo de las Naciones Unidas para los Niños. (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana (Informe Sectorial Educación). UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/media/9356/file/El%20impacto%20de%20la%20pandemia%20COVID-19%20%20-%20Informe%20Educaci%C3%B3n.pdf
Kaplan, C. V. (2021). Emociones y escolarización en tiempos de pandemia [Diapositiva de PowerPoint].
Kaplan, C. V. y Piovani, J. I. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. En J. I. Piovani y A. Salvia (Eds.), La Argentina en el siglo XXI: cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual: Encuesta Nacional sobre la Estructura Social (pp. 221-263). Siglo Veintiuno Editores.
Martuccelli, D. (2010). La individuación como macrosociología de la sociedad singularista. Persona y sociedad, 24(3), 9-29.
Martuccelli, D. (2021). La gestión anti-sociológica y tecno-experta de la pandemia del Covid-19. Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research, 2021(1), 246.
Matovich, I. y Bucciarelli, M. E. (s. f.). El regreso a clases 2021: Un análisis de los protocolos provinciales. CIPPEC. Recuperado 19 de octubre de 2021 de https://www.cippec.org/textual/el-regreso-a-clases-2021-un-analisis-de-los-protocolos-provinciales/
Mazza, D. (2020). Lo que la pandemia nos deja: Una oportunidad para pensarnos como docentes. CETEP: Secretaría de Asuntos Académicos, UBA. http://citep.rec.uba.ar/wp-content/uploads/2020/05/AcaDocs_D07_Lo-que-la-pandemia-nos-deja-1.pdf
Meo, A. I. y Dabenigno, V. (2021). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 103-127. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18221
Ministerio de Educación de la Nación. (2020a). Evaluación de la educación secundaria en Argentina 2019. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/evaluacion_educacion_secundaria_argentina_2019.pdf
Ministerio de Educación de la Nación. (2020b). Informe Preliminar Encuesta a Hogares (Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_preliminar_encuesta_a_hogares.pdf
Ministerio de Educación de la Nación. (2020c). Informe preliminar Encuesta a Docentes (Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_preliminar_encuesta_a_docentes_enpcp.pdf
Núñez, P., Seca, V. y Arce Castello, V. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina: La experiencia de adolescentes y jóvenes en la Argentina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Observatorio Argentinos por la Educación. (2020). ¿Cuántos estudiantes tienen acceso a Internet en su hogar en Argentina? https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/ArgxEdu_Conectividad_Coronavirus_.pdf
Consejo Federal de Educación. (2021). Observatorio del Regreso Presencial a las Aulas (Informe de situación N° 11). http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL007622.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2020). Consideraciones para aplicar y ajustar medidas de salud pública y sociales en el contexto de la COVID-19. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336990/WHO-2019-nCoV-Adjusting_PH_measures-2020.2-spa.pdf
Saraví, G. A. (2015). Juventudes fragmentadas: Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. FLACSO México: CIESAS.
Sgariglia, C., Gentile, M. F. y Medel, N. (en prensa). Voces y perspectivas de adolescentes durante la pandemia: Principales dimensiones de sus vivencias y derechos. En P. Vommaro (Ed.), Las adolescencias en la Argentina. Un desafío pendiente. Grupo Editor Universitario. https://defensoraderechosnnya.gob.ar/wp-content/uploads/2021/03/LA-DEFE-Area-de-Participacion-y-Protagonismo-Articulo-para-libro-Voces-de-adolescentes-durante-la-pandemia-con-referencia.pdf
Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Gedisa.
Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).