Teacher training with digital media inclusion. The experience in the Social Sciences area of the Escuelas de Innovación program (2011-2015) from its protagonists’ voices

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260117

Keywords:

teacher training, digital inclusion, Social Sciences, Escuelas de Innovación, Conectar Igualdad

Abstract

Public policies in teacher training devoted to digital inclusion have become relevant in the context of socio-technical transformations and situations related to connectivity and the use of digital media in education since the lockdown for Covid-19. In this scenario, it is essential to look into past experiences which took place during the development of the most important national program: Conectar Igualdad, in order to reflect upon and plan future formative policies. From the findings of a broader research which centered on public policies of teacher training with digital inclusion and the case of the Escuelas de Innovación program (2011-2015), this work analyzes the paths of the training team in the Social Sciences area from the voices of its members and those of the teachers participating in such training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANSES (2015). Escuelas de Innovación, 2011-2015. Buenos Aires: ANSES. Recuperado de https://issuu.com/escuelasdeinnovacion/docs/brief_escuelas_de_innovaci__n__2_

ANSES (2015a). Informe de gestión de Escuelas de Innovación: Logros y lecciones aprendidas 2011-2015. Buenos Aires: ANSES

Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Comps.), El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol.I. Barcelona: Gedisa.

Jara, M. (2020). El enfoque interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas. Reflexiones epistemológicas y metodológicas. Clío & Asociados. La historia enseñada, (30), 75-89.

Marchetti, B. y Bazán, S. (2019). El plan de capacitación docente Escuelas de Innovación (2011-2015). Un estudio sobre el abordaje de la enseñanza de las Ciencias Sociales y la inclusión de tecnologías a través de las voces de sus protagonistas, Revista IRICE Nº 36, 33-56.

Formación docente con inclusión de medios digitales. La experiencia del área de Ciencias Sociales del plan Escuelas de Innovación (2011-

desde las voces de sus protagonistas. |

Ministerio de Educación de la Nación (2015). La política educativa nacional 2003-2015. Inclusión y mejores aprendizajes para la igualdad educativa. Buenos Aires.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Perczyk, J., Zapata, C., y Kisilevsky, M. (2011). Nuevas voces, nuevos escenarios: estudios evaluativos sobre el Programa Conectar Igualdad. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46.

Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación del discurso y de documentos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18 (52), 39-49.

Soletic, A. (2015). Clase 13: Herramientas y Entornos Para El Aprendizaje de Las Ciencias Sociales. Diploma Superior Enseñanza de las Ciencias Sociales y de la Historia. FLACSO Virtual. https://dokumen.tips/documents/clase-13-herramientas-y-entornos-para-el-aprendizaje-de-las-ciencias-sociales.html

Published

2022-01-07

How to Cite

Marchetti, B. ., & Bazán, S. (2022). Teacher training with digital media inclusion. The experience in the Social Sciences area of the Escuelas de Innovación program (2011-2015) from its protagonists’ voices. Praxis Educativa, 26(1), 1–20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260117

Issue

Section

Artículos