Times, institutions, subjects change: reflections on the significance of learning experiences in Buenos Aires secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260111Keywords:
secondary school, changes, youths, experiences, significanceAbstract
The purpose of this article is to reflect on the significance of school learning experiences from the perspective of a group of young secondary school students from a town in the province of Buenos Aires. The reflection and analysis is part of the research results obtained from inquiries carried out before and during the Covid-19 pandemic. They seek to address the production conditions of school learning that are identified by the student population as promoters of significance. Their voices become relevant data to problematize the pedagogical encounter in contemporary times, emphasizing the intersubjective and cultural dimension that give meaning to the school experience
Downloads
References
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1991). Psicología Educativa, un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.
Ausubel, D. P. (1973). La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. El Ateneo.
Bruner, J. (1998). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.
Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Editorial Alianza.
Chapato, M. E. y Errobidart, A. (Comp.). (2011). Historias, actores e instituciones. Estudios sobre prácticas educativas en tiempo de cambios y turbulencias. Miño y Dávila.
Dubet, F. (2010). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Gedisa.
Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI.
Errobidart, A. (2014). Con las mejores intenciones. Estudio sobre las prácticas políticas de los jóvenes estudiantes en la actual escuela secundaria obligatoria, en un contexto de fragmentación social [Tesis doctoral]. http://hdl.handle.net/10915/44513
Errobidart, A. (directora). (2016). Trazos de escuela. Un abordaje etnográfico en la educación secundaria. Miño y Dávila.
Errobidart, A. (2021). Perspectiva socioantropológica para investigar los sentidos de la educación que se construyen bajo el mandato de inclusión social. En A. Errobidart y C. Casenave (Comp.), Inclusión con calidad de los aprendizajes en la escuela secundaria. Sobre mandatos, controversias y continuidades. Ed. UNICEN. https://www.soc.unicen.edu.ar/images/editorial/ebooks/errobidart2021.pdf
Frigerio, A. (2004). Los sentidos del verbo educar. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxpc2ZkcGVkYWdvZ2lhMjAxNHxneDo3NmJhNjBkMjcyMjJhOTll
Gimeno Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Morata.
Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación. Paidós.
Grimson, A. y Tenti Fanfani, E. (2014). Mitomanías de la Educación argentina. Crítica de las frases hechas, las medias verdades y las soluciones mágicas. Siglo XXI.
Hargreaves, A. (Comp.). (2003). Replantear el cambio educativo. Un enfoque renovador. Amorroutu.
Lewkowicz, I. (2004). Escuela y ciudadanía. En A. Corea e I. Lewkowicz, Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós.
Pérez Gémez, A. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. Homo Sapiens.
Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Siglo XXI.
Tiramonti, G. (2011). Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media. FLACSO. Homo Sapiens.
Vygotski, L. S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica/Grijalbo.
Viscaino, A. M. (2018). La filiación simbólica en adolescentes que no asisten a la “nueva escuela secundaria”. La promesa incumplida de ser alguien en la experiencia pedagógica política de producir lo común [Tesis doctoral]. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. http://biblio.fcedu.uner.edu.ar/listados/TESIS_DOCTORADO_EN_EDUCACION.
Viscaino, A. M. (2020). El encuentro pedagógico En busca de mediaciones que potencien presencias. Revista Te&Te, (28). http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).