Training of the practicing teacher through the Lesson Study: concerns in a complex reality
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260109Keywords:
teacher training, pedagogical practice, teacher competencies, teacher effectiveness, complexityAbstract
This article responds to a progress of the doctoral research developed in the Basic Education career, distance modality of the Plan for Teacher Professionalization of the Universidad Nacional de Educación-UNAE-Ecuador. It aims to identify the concerns presented by teachers in the context of virtual education through the development of the Lesson Study methodology, specifically in the problematization phase. For this purpose, from a qualitative approach and case study, said concerns expressed in individual interviews, group discussion and written texts are analyzed. Concerns can be observed regarding the dimensions of practical knowledge: knowledge, skills, emotions, values and attitudes. This leads to understanding that the teaching role currently faces new challenges and uncertain realities, concluding on the importance of ongoing training that involves the aforementioned dimensions to investigate and act on and on specific needs.
Downloads
References
Álvarez, F. (2018). Transformar la educación para transformar la sociedad. UNAE-EP. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2020/03/TrasnformarLaEducacionParaTransformarlaSociedad.pdf
CEPAL. (2020). La educación en tiempo de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2013). Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Elliott, J. (2015). Lesson y learning Study y la idea del docente como investigador. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(3), 29-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443871003
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.
García, E., García, A., y Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134019
Gonfiantini, V. (2016). Formación docente y diálogo de saberes en el kairos educativo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (21), 229-245. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441849209010
Gorodokin, I. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5), 1-9. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1164Gorodokin.pdf
Mares, A., Martínez, R. y Rojo, H. (2009). Concepto y expectativas del docente respecto de sus alumnos considerados con necesidades educativas especiales. Revista mexicana de investigación educativa, 14(42), 969-996. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000300016&lng=es&tlng=es.
Ministerio de Educación del Ecuador. (s.f.). Plataforma mecapacito. https://mecapacito.educacion.gob.ec/nuestros-cursos/
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Peña, N. y Pérez Gómez, Á. (2019). Las disposiciones subjetivas de los docentes en la superación de las resistencias al cambio ante procesos cíclicos de formación basados en la investigación (Lesson Study): Estudio de un caso. Revista Complutense de Educación, 30(2), 569-587. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57780
Pérez Gómez, Á. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Pérez Gómez, Á. (2020). Los desafíos educativos en tiempos de pandemias: ayudar a construir la compleja subjetividad compartida de los seres humanos. Praxis educativa, 24(3), 1-24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240302
Pérez Gómez, Á., Soto, E. y Serván, M. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(3), 81-101. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443871006
Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.
Rosenthal, R y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils’ intellectual development. Holt, Rinebart and Winston.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.
Soto, E. y Pérez Gómez, Á. (2015). Lessons Studies: un viaje de ida y vuelta recreando el aprendizaje comprensivo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(3), 15-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27443871002
Soto. E., Maldonado, G., Márquez, A. y Peña, N. (2021). Reconstruyendo el conocimiento práctico en confinamiento. Una experiencia de enseñanza en la formación inicial de docentes. RED. Revista de Educación a Distancia, 65(21), 1-39. https://doi.org/10.6018/red.450621
Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.
Stenhouse, L. (2003). Investigación y desarrollo del currículo. Morata.
UNICEF. (2020). Contención emocional de equipos directivos y herramientas para docentes y familia: el acompañamiento a la comunidad educativa en un contexto de emergencia. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2020-06/EDU-equipos-conduccion-Covid-3.pdf
Universidad Nacional de Educación. (2020). Carrera de Profesionalización. UNAE. Recuperado el 7 de abril de 2020 de https://unae.edu.ec/oferta/educacion-basica-profesionalizacion/?portfolioCats=144
Vásquez, K., Peña, N., Rodríguez, J., Becerra, A., García, S. y Pérez Gómez, Á. (2014). Conocimiento Práctico y rol docente. Experiencias de reconstrucción a través de un proceso de formación colaborativa basada en Lesson Study. Siete estudios de casos. XIII Congreso Internacional de Formación del Profesorado. Santander. Colombia. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/8686/M4%20SES5115.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vásquez. K. (2017). La reconstrucción del conocimiento práctico en docentes de infantil con relación a la metodología de enseñanza a través de la Lesson Study. Dos estudios de caso [Tesis de doctorado]. Universidad de Málaga https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15968/TD_VASQUEZ_SUAREZ_Kena.pdf?sequence=3
Vezub, L. (2004). Las trayectorias de desarrollo profesional docente: algunos conceptos para su abordaje. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 22, 3-12. http://repositorio.filo.uba.ar:8080/xmlui/handle/filodigital/9899
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).