Interdisciplinary work teams in educational contexts. Considerations from experiences of university extension

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260307

Keywords:

teamwork, interdiscipline, university extension, educational links

Abstract

Within the framework of the University of Mendoza's extension project "Accompanying
educational trajectories: the educational link between work teams", this article reviews and creates a synthesis of the theoretical tour done by the extension team, looking for delving into the main axes that emerged during the exchange of experiences and discussions about complexity, teamwork, interdiscipline, and educational link. In addition, the ideas related to construction of wisdom during the context of the pandemic are pointed out, and some experiences related to the institutions where we worked are highlighted. Our all-together reflection remarks the necessity of sustaining the accompaniment of educational processes under the condition of the pandemic in renewed and complex ways.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aizencang, N., Bendersky, B., y Maddoni, P. (2018). Situaciones de acompañamiento a las trayectorias escolares. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 185-214). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.

De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate universitario, 8(16), 67-71. ttp://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debateuniversitario/article/view/238/242

Elichiry, N. E. (2009). Importancia de la articulación interdisciplinaria para el desarrollo de metodologías

Equipos de trabajo interdisciplinarios en contextos educativos. Reflexiones a partir de experiencias de extensión universitaria transdisciplinarias. En N. Elichiry (comp.), Escuela y Aprendizajes. Trabajos de Psicología (pp. 133- 141). Buenos Aires: Manantial.

Elichiry, N. E. (2018). Algunas conceptualizaciones. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 227-238). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.

Follari, R. (2013). Acerca de la interdisciplina: posibilidades y límites. INTERdisciplina, 1(1), 111-130. http://revistas.unam.mx/index.php/inter/article/viewFile/46517/41771

Llosa, L., y Ruiz Fresquet, J. (2020). Acompañar las trayectorias educativas: El vínculo educativo en los equipos de trabajo. [Proyecto de extensión universitaria], Universidad de Mendoza, Mendoza.

Lucena Fernández, I. (2019). Los grupos y equipos de trabajo. [Tesis de maestría, Universidad de Jaén]. http://tauja.ujaen.es/jspui/bitstream/10953.1/8862/1/LUCENA_FERNNDEZ_ISABEL_TFM_FOL.p df

Morín, E. (1994). El paradigma de la complejidad. En M. Edgar, Introducción al pensamiento complejo (pp. 85-110). Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (2010). Sobre la interdisciplinariedad. Publicaciones Icesi(62), 9-15.

Najmanovich, D. (2005). La complejidad: de los paradigmas a las figuras del pensar. Revista Complexus, 2(2), 67-76. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/17792754/101_dnajmanovichla_complejidad_de_los_paradigmas_a_las_figuras_del_pensar.pdf?1339522658=&response-contentdisposition=inline%3B+filename%3DLa_complejidad_de_los_paradigmas_a_las_f.pdf&Expires=16 23518106&Sig

Nicastro, S., y Greco, M. B. (2009). Entre trayectorias: Escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Peña Ochoa, M. A., y Bonhomme, A. (2018). Territorios de aprendizaje en niños vulnerables: Un acercamiento desde el aprendizaje situado. Psicoperspectivas, 17(2), 1-13. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1170

Rascovan, S. (2013). Entre adolescentes, jóvenes y adultos. En D. Korinfeld, D. Levy, y S. Rascovan, Entre adolescentes y adultos en la escuela: puntuaciones de la época (pp. 25-50). Buenos Aires: Paidós.

Soto Fuentes, P. (2017). De la educación interprofesional al trabajo en equipo en salud. Revista Horizonte de Enfermería, 28(1), 3-6. http://ojs.uc.cl/index.php/RHE/article/view/12194

Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades y desigualdades. REVCOM. Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social(11). https://doi.org/10.24215/24517836e039

Torrealba, M. T., y López, H. B. (2018). El destello de las palabras: el Taller de Literatura y Alfabetización. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 69-102). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.

Untoiglich, G. (2020). Las promesas incumplidas de la inclusión. En G. Untoiglich et al., Las promesas incumplidas de la inclusión: Prácticas desobedientes (pp. 27-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc

Published

2022-09-09

How to Cite

Ruiz Fresquet, J. C., Llosa, L. ., Brizuela, A. ., & Puliafito Hamann, E. S. . (2022). Interdisciplinary work teams in educational contexts. Considerations from experiences of university extension. Praxis Educativa, 26(3), 1–15. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260307