Interdisciplinary work teams in educational contexts. Considerations from experiences of university extension
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260307Keywords:
teamwork, interdiscipline, university extension, educational linksAbstract
Within the framework of the University of Mendoza's extension project "Accompanying
educational trajectories: the educational link between work teams", this article reviews and creates a synthesis of the theoretical tour done by the extension team, looking for delving into the main axes that emerged during the exchange of experiences and discussions about complexity, teamwork, interdiscipline, and educational link. In addition, the ideas related to construction of wisdom during the context of the pandemic are pointed out, and some experiences related to the institutions where we worked are highlighted. Our all-together reflection remarks the necessity of sustaining the accompaniment of educational processes under the condition of the pandemic in renewed and complex ways.
Downloads
References
Aizencang, N., Bendersky, B., y Maddoni, P. (2018). Situaciones de acompañamiento a las trayectorias escolares. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 185-214). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.
De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate universitario, 8(16), 67-71. ttp://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debateuniversitario/article/view/238/242
Elichiry, N. E. (2009). Importancia de la articulación interdisciplinaria para el desarrollo de metodologías
Equipos de trabajo interdisciplinarios en contextos educativos. Reflexiones a partir de experiencias de extensión universitaria transdisciplinarias. En N. Elichiry (comp.), Escuela y Aprendizajes. Trabajos de Psicología (pp. 133- 141). Buenos Aires: Manantial.
Elichiry, N. E. (2018). Algunas conceptualizaciones. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 227-238). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.
Follari, R. (2013). Acerca de la interdisciplina: posibilidades y límites. INTERdisciplina, 1(1), 111-130. http://revistas.unam.mx/index.php/inter/article/viewFile/46517/41771
Llosa, L., y Ruiz Fresquet, J. (2020). Acompañar las trayectorias educativas: El vínculo educativo en los equipos de trabajo. [Proyecto de extensión universitaria], Universidad de Mendoza, Mendoza.
Lucena Fernández, I. (2019). Los grupos y equipos de trabajo. [Tesis de maestría, Universidad de Jaén]. http://tauja.ujaen.es/jspui/bitstream/10953.1/8862/1/LUCENA_FERNNDEZ_ISABEL_TFM_FOL.p df
Morín, E. (1994). El paradigma de la complejidad. En M. Edgar, Introducción al pensamiento complejo (pp. 85-110). Barcelona: Gedisa.
Morin, E. (2010). Sobre la interdisciplinariedad. Publicaciones Icesi(62), 9-15.
Najmanovich, D. (2005). La complejidad: de los paradigmas a las figuras del pensar. Revista Complexus, 2(2), 67-76. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/17792754/101_dnajmanovichla_complejidad_de_los_paradigmas_a_las_figuras_del_pensar.pdf?1339522658=&response-contentdisposition=inline%3B+filename%3DLa_complejidad_de_los_paradigmas_a_las_f.pdf&Expires=16 23518106&Sig
Nicastro, S., y Greco, M. B. (2009). Entre trayectorias: Escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
Peña Ochoa, M. A., y Bonhomme, A. (2018). Territorios de aprendizaje en niños vulnerables: Un acercamiento desde el aprendizaje situado. Psicoperspectivas, 17(2), 1-13. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/1170
Rascovan, S. (2013). Entre adolescentes, jóvenes y adultos. En D. Korinfeld, D. Levy, y S. Rascovan, Entre adolescentes y adultos en la escuela: puntuaciones de la época (pp. 25-50). Buenos Aires: Paidós.
Soto Fuentes, P. (2017). De la educación interprofesional al trabajo en equipo en salud. Revista Horizonte de Enfermería, 28(1), 3-6. http://ojs.uc.cl/index.php/RHE/article/view/12194
Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades y desigualdades. REVCOM. Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social(11). https://doi.org/10.24215/24517836e039
Torrealba, M. T., y López, H. B. (2018). El destello de las palabras: el Taller de Literatura y Alfabetización. En N. E. Elichiry (comp.), Aprendizaje situado. Experiencias inclusivas que cuestionan la noción de fracaso escolar (pp. 69-102). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc.
Untoiglich, G. (2020). Las promesas incumplidas de la inclusión. En G. Untoiglich et al., Las promesas incumplidas de la inclusión: Prácticas desobedientes (pp. 27-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).