Theories of education in democratic citizenship practices in educational institutions: democratic functions and actors from the perspective of managers and teachers

  • Enrique Bambozzi Universidad Nacional de Córdoba y de la Universidad Católica de Córdoba (unidad asociada a CONICET)., Córdoba.
  • Evelyn Pineda Becaria doctoral de CONICET. Universidad Católica de Córdoba (unidad asociada a CONICET), Córdoba. .
  • Gabriela Lopez Universidad Católica de Córdoba (unidad asociada a CONICET)., Córdoba:

DOI:

https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240112

Keywords:

educational theory, democracy, educational institutions, participation.

Abstract

This article accounts for an exploratory-descriptive research, whose objective is the identification and analysis of different theories of education present in the practices of democratic citizenship at educational institutions of the Province of Córdoba. It is based on the analysis of the representations students, teachers, and administrators make of their practices. It is grounded on the hypothesis that the theories of education configuring the practices of democratic citizenship may be explored and identified, and that these are associated -in part- with the ways of conceiving
knowledge, learning, subjects, and the relationship between the educational institution and society. Thus, there is a classification of democratic practices, prepared as a temporary result of the analytical matrix used for the interpretation of the meanings explored in students, teachers, and administrators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. (1994): Sujeto y discurso: “El lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la Sociología Cualitativa”, Madrid. Ed. Síntesis.

Braslavsky, B. (2003). ¿Qué se entiende por alfabetización? Lectura y vida, 24(2), 2-17.

Briones, G. (20029. Epistemología de las ciencias sociales, INSTITUTO COLOMBIANO PARA EL FOMENTO DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR, ICFES DIRECCIÓN GENERAL. Bogotá, Colombia, pág. 36

Cohen, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: Muralla.

Del Castillo, J. J. (2005). Redefinición del analfabetismo: el analfabetismo funcional. Revista de Educación, (338), 273-294.Recuperado de: http://www.toscana.edu.co/cms/images_cms/2c0afe_Pb3jq1Oz.pdf.

Espinoza Díaz, O., Loyola Campos, J., Castillo Guajardo, D. y González, L. (2014).La Educación de Adultos en Chile: Experiencias y Expectativas de los Estudiantes de la Modalidad Regular. Última década, 22(40), 159-181.

Ferrero, E. (1989). Los Hijos del Analfabetismo, Propuesta para la alfabetización de América Latina. México: María Orcos.

Galindo Cáceres, J. (1998): la historia oral y de vida: del recurso técnico a la experiencia de investigación. México D. F., Prentice Hall, Pearson Educación y Addison Wesley.

Gibbs, G. (2012): El análisis de los datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata

.

Husserl, E. (1996).Diccionario de Filosofía. México: Editorial Diana.

Ministerio de Educación. (2009). Manual del Monitor Contigo Aprendo. Santiago: MINEDUC.

Ministerio de Educación. (2008). Marco para la Buena Enseñanza. Santiago: CEPEIP.

Mural. (2016). Educación de Adultos. Recuperado de: http://mural.uv.es/amarjau/conceptos.html

Parcerisa, A. (2004). Didáctica en la educación social. Barcelona: Graó.

Pérez, J (2001) “Programación Neurolingüística y sus estilos de aprendizaje”,

disponible en http://www.aldeaeducativa.com /aldea/tareas2.asp?which=1683

Pérez, L. (2004). ¿Quién dijo que no se puede? Chile: UNICEF.

Pozo, J.I. (2006).Teorías cognitivas del aprendizaje. Villa María: Editorial Universitaria Villa María.

Real Academia Española. (2016). Diccionario de la lengua española. Recuperado de:

http://dle.rae.es/?id=1jW6YGF.

Strauss y Corbin (2002) Bases de investigación cualitativa; técnicas y procedimientos para desarrollar teoría fundamentada. Editorial universidad de Antioquia. Primera edición en español.

UNESCO. (2009). Vivir y aprender para un futuro viable: el poder del aprendizaje de adultos. Belém: UNESCO.

UNESCO. (2016). Alfabetización | Educación | Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [Online] at: https://es.unesco.org/themes/alfabetizacion

Vygotski, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y aprendizaje, 7(27-28), 105-116.ISBN: 84-7133-628-6.

Vygotsky, L. (2008).Teoría del aprendizaje. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

Yin, R. (1989) Investigación sobre estudios de casos: Diseño y método, Sage publicaciones. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/YIN%20ROBERT%20.pdf

Published

2020-01-11

How to Cite

Bambozzi, E., Pineda, E., & Lopez, G. (2020). Theories of education in democratic citizenship practices in educational institutions: democratic functions and actors from the perspective of managers and teachers. Praxis Educativa, 24(1), 1–12. https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240112

Issue

Section

Artículos