Adult Secondary Education in Argentina: a study of curricular transformations
DOI:
https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240104Keywords:
adult education, secondary education, curriculum, curricular transformations.Abstract
This paper analyzes the curricular transformations of the Adult Secondary Education (ASE) in Argentina, from 1968 to the present. A documentary analysis of (N = 32) official texts provided by the Ministry of Education and an inductive characterization is carried out, allowing the identification and description of four stages characterized by strong political, social and economic changes. Each stage describes the ESA’s institutional objectives, the target population, the social and economic context, and its differences with other stages. The results indicate that at the beginning (stage 1), ASE was proposed to develop comprehensive adult education, based on the analysis of the adult students’ needs. Curricular transformations, as a result of laws such as statereform and the transfer of education services to jurisdictions and the National Education Law, led the ASE to assume new responsibilities away from the purposes which it was created for.
Downloads
References
CEMUL. (1971a). Plan Experimental Multinacional de Educación de Adultos. Buenos Aires: OEA.
CEMUL. (1971b). Centros Educativos de Nivel Secundario. Buenos Aires: OEA.
CFE. (2007). Resolución 22/7. Lineamientos para un Plan Federal De Educación Permanente de Jóvenes y Adultos 2007-2011. Buenos Aires, CFE.
CFE. (2009a). Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. Documento Base. Resolución 87/09. Documento aprobado para la discusión. Buenos Aires, CFE.
CFE. (2009b). Lineamientos Curriculares. Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. Res. 87/09. Documento aprobado para la discusión. Buenos Aires, CFE.
CFE. (2010a). Resolución 118/10. Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. Documento Base. Buenos Aires, CFE.
CFE. (2010b). Resolución 118/10. Lineamientos Curriculares. Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. Buenos Aires, CFE. Educación secundaria de adultos en Argentina: un estudio de las transformaciones curriculares |
CFE. (2015).Resolución 254/15. Marcos de Referencia para la Modalidad de Educación Permanente de Jóvenes y Adultos – Lineamientos para la construcción de diseños y/o planes de estudio jurisdiccionales. Buenos Aires,
CFE. Consejo Federal de Cultura y Educación. (1999a). Resolución 105/99. Principios y criterios generales para la educación de jóvenes y adultos. Buenos Aires, CFCyE.
Consejo Federal de Cultura y Educación. (1999b). Resolución 97/99. Documentos para la Concertación Serie A, N°21. Borrador de Acuerdo Marco para la Educación de Jóvenes y Adultos Concebida como Educación durante Toda la Vida. Buenos Aires, CFCyE.
DGCyE. (1995). Resolución 6321/95. Aprobación del Plan de Estudios Provincial: Bachillerato de Adultos CENS. Buenos Aires, DGCyE.
DGCyE. (2002).Resolución 1121/02. Plan de Estudios para el Bachillerato de adultos dependiente de la Dirección de Educación Medía, Técnica y Agraria. Buenos Aires, DGCyE.
DGCyE. (2017).Resolución 1657/17. De ordenamiento de las ofertas del sistema educativo por resolución conjunta. Buenos Aires, DGCyE.
DiNIECE. (2010).Principales ideas, discusiones y producciones en Educación de Jóvenes y Adultos en Argentina: aportes para una reconstrucción histórica. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
DINEA. (1971). Centros Educativos de Nivel Secundario. Área Cosmología. Contenidos. Buenos Aires, DINEA.
Dirección General de Escuelas Provincia de Mendoza. (2015).Resolución 2545/15. Diseño curricular provincial Nivel secundario. Mendoza, DGEPM.
Donvito, A., Fanaro, M. A. y Otero, M. R. (2017). Estudiantes adultos y sus representaciones sociales acerca de la escuela secundaria de adultos: una exploración utilizando la técnica de grupos de enfoque. Praxis Educativa, 21(3), 68-76.
Donvito, A., Otero, M. R. y Fanaro, M. A. (2017). La utilidad de la matemática y su enseñanza en la escuela secundaria de adultos: el punto de vista de los estudiantes. Perspectiva Educacional, 53(3), 98-122.
Donvito, A. (2018a). Análisis macro-didáctico aplicado a la Educación Secundaria de Adultos: Praxeologías matemáticas y utilidad (Tesis doctoral). UNCPBA, Tandil.
Donvito, A. (2018b). Análisis macro-didáctico aplicado a la Educación Secundaria de Adultos: Praxeologías matemáticas y utilidad. REIEC, 13(1), 1-2.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014).Metodología de la Investigación. Ciudad de México: Mcgraw-Hill.
Ley N°23.696. Boletín oficial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 17 de agosto de 1989.
Ley N° 24.195. Boletín oficial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 05 de mayo de 1993.
Ley N°26.206.Boletín oficial. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 28 de diciembre de 2006.
Ley N° 13.668. (2007).Boletín Oficial. La Plata, Buenos Aires, 27 de junio de 2007.
Ministerio de Cultura y Educación. (1970). Resolución N°1316/70. Buenos Aires, MCyE.
Ministerio de Cultura y Educación. (1992). Resolución 1756/72. Plan de Estudios Comerciales para mayores de 21 años. Buenos Aires, MCyE.
Ministerio de Cultura y Educación. (1972). Resolución 3052/72. Plan de Estudios del Bachillerato común para alumnos libre mayores a 21 años. Buenos Aires, MCyE.
Ministerio de Cultura y Educación. (1974). Decreto 853/74. Plan de Estudios Comerciales para establecimientos nocturnos. MCyE.
Ministerio de Cultura y Educación. (1975). Planes de Estudio para la Enseñanza Media. Buenos Aires, MCyE. Educación secundaria de adultos en Argentina: un estudio de las transformaciones curriculares
Ministerio de Cultura y Educación. (1992). Resolución1026/92. Plan Nacional de Educación a Distancias. Bachillerato de Adultos a Distancia. Buenos Aires, MCyE.
Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología de la Provincia de Salta. (2016).Resolución 1129/16. Lineamientos curriculares de la estructura modular. Educación Secundaria para Jóvenes y Adultos. Salta, MECyTPS.
Ministerio De Educación de la Nación. (2012). Estructura y diseño curricular de la educación secundaria de la EPJA. CABA: MEN.
Ministerio de Educación de la Provincia de Chubut. (2016). Diseño curricular. Educación Permanente de Jóvenes y Adultos. Nivel Secundario. Chubut, MEPC.
Ministerio de Educación. (1983). Resolución 206/83. Centros Educativos de Nivel Secundario. Plan de Estudios. Buenos Aires, ME.
Ministerio de Educación (2008a). Resolución 917/08. Plan de Finalización de Estudios Primarios y Secundarios (FinEs). Buenos Aires, ME.
Ministerio de Educación. (2008b). Plan de Finalización de Estudios Primarios y Secundarios para jóvenes y adultos. Matemática 2008. Material para el profesor/tutor. Buenos Aires, ME.
Poder Ejecutivo de la Provincia de Buenos Aires. (1973). Decreto Nº 4626/73. Creación de la Dirección Provincial de la Educación del Adulto. Buenos Aires, PEPBsAs.
Romero, C. (2005). La categorización un aspecto crucial en la investigación cualitativa. Revista De Investigaciones Del CESMAG, 11(11), 113-118.
Schoo, S., Sinisi, L. y Montesinos, M. P. (2010). Aportes para pensar la Educación de Jóvenes y Adultos en el nivel secundario. Un estudio desde la perspectiva de los sujetos. VI Jornadas de Sociología de la UNLP. UNLP, La Plata.
Valles, M. (1997).Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).