Methodological strategy to develop the state of the art as a product of educative research
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230307Keywords:
methodology, research.Abstract
Elaborating the state of the art represents an indispensable investigative process to establish a theoretical and methodological position that supports the development of a scientific investigation. In this document a proposal is presented to prepare the state of the art starting from the analysis of its conceptualization, also the moments that must be followed to develop this activity in the investigative process are explored. To achieve this, an investigation was carried out using a qualitative and interpretative design of documentary type. The result represents a computer scheme that can help consolidate the state of the art as a product of scientific research of an analytical-interpretative nature categorized into five moments 1) seed, 2) approximation to the object of study, 3) context and inventory, 4) analytical, and 5) interpretive.
Downloads
References
Aguilar, J., Ramírez, A. y López, R. (2014). Literacidad Académica de los estudiantes universitarios. Un estudio de caso. Revista Electrónica de Investigación y Docencia REID, núm. 11, recuperado de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1257
Bourdieu, P. (1997), Capital cultural, escuela y espacio social. Primera parte. Las ciencias del oficio, Siglo XXI; México.
Cerón, A. y López, A. (2015). El uso del Estado del conocimiento en investigación educativa y su relación con las tradiciones de investigación como ejes orientadores. Una sugerencia analítica. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social–ReLMIS, núm. 10, año 5, pp. 21-34, recuperado de: http://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/104
Cerón, U., Veytia, M. y Guerrero, L. (2017). La construcción del objeto de estudio. Algunas relaciones a considerar. Praxis Sociológica, núm. 22, pp. 135-154, recuperado de: http://www.praxissociologica.es/images/PDF/2017-22/praxis10-22.pdf
Chan, M., (2006), Investigación de la Educación Virtual. Un ejercicio de construcción metodológica, UDG Virtual: México.
Cifuentes, M., Osorio, F. y Morales, M. (1993). Una perspectiva hermenéutica para la construcción de estados del arte. Cuadernillos de trabajo social. Manizales: Universidad de Caldas.
Galeano, M. y Vélez, O. (2002). Estado del arte sobre fuentes documentales en investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia. Centro de Investigaciones Sociales y Humanas.
Gómez, M., Galeano, C. y Jaramillo, D. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, Vol. 6, Núm. 2, pp. 423-442, recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5212100.pdf
Guevara, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Revista Folios, núm. 44, pp. 165-179, recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n44/n44a11.pdf
Guzmán, L., Fajardo, M. y Duque, C. (2015). Comprensión y Producción Textual Narrativa en Estudiantes de Educación Primaria. Revista Colombiana De Psicología, Vol. 24, Núm. 1, pp. 61-83, recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rcps/v24n1/v24n1a05.pdf
Guzmán, M. y García, J. (2016). Determinantes que afectan la enseñanza de la metodología de las ciencias sociales: un estado del arte. Perfiles Educativos, vol. XXXVIII, núm. 153, pp. 51-64, recuperado de: http://www.iisue.unam.mx/perfiles/index.php?numero=153&anio=2016
Hoyos, C. (2000). Un modelo para una investigación documental. Guía teórico- práctica sobre construcción de estados del arte. Medellín: Senal.
Jiménez, S. (2009). La construcción del estado del arte en la formación para la investigación en el posgrado en educación. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Kuhn, T. (1971), La estructura de las Revoluciones Científicas, FCE, México.
Molina, A. y Heredia, E. (2013). Educación y valores en el ámbito de la formación ciudadana y los derechos humanos. En T. Yurén y A. Hirsch, La investigación en México en el campo educación y valores. 2002-2011 (pp. 211-272). México, ANUIES/COMIE.
Páramo, P. (2008). La investigación en las ciencias sociales. Técnicas de recolección de información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.
Ramírez, A. y Casillas, M. (2015). Los saberes digitales de los universitarios. En J. Micheli. Educación virtual y universidad, un modelo de evolución. pp. 77-106. Serie Estudios Biblioteca de Ciencias Sociales y Humanidades. México: Universidad Autónoma Metropolitana, recuperado de: https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/06/saberes_digitales_uam.pdf
Rodríguez, M., Zafra, S. y Quintero, S. (2015). La revisión sistemática de la literatura científica y la necesidad de visualizar los resultados de las investigaciones. Revista Logos Ciencia y Tecnologia, Vol. 7, Núm. 1, pp. 101-103, recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751487013.pdf
Rodríguez, R. (2017). El Congreso Nacional de Investigación Educativa Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 22, núm. 74, pp. 679-683, recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n74/1405-6666-rmie-22-74-00679.pdf
Sáenz, J. y Molina, A. (2017). Autonomía escolar en la educación básica (1982-2014): Estado de la cuestión desde la perspectiva supranacional. Journal of Supranational Policies of Education, no. 6, pp. 141.164, recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/jospoe/article/view/9342/9570
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P. y Elbert, R. (2005) Construcción Del Marco Teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Buenos Aires: CLACSO, recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía: Colombia.
Uribe, J. (2005). La investigación documental y el estado del arte como estrategias de investigación en ciencias sociales en la investigación en ciencias sociales. Estrategias de investigación. Bogotá: Ediciones Universidad Piloto de Colombia.
VanDijk, T. (1985) Semanticdiscourse análisis. Handbook of Discourse Analysis, vol. 2. London: AcademicPress.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).