Lifeline as a narrative resource for socio-emotional formation in students of pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230206

Keywords:

teacher training, socio-emotional skills, lifeline, identity construction

Abstract

Results of experiences in the use of lifelines in higher education are presented. It is an autobiographical resource for the social construction of identity in initial teacher training. Likewise, it makes possible the reflection on the formative process in an intersubjective context. The methodology is qualitative, and experiences are analyzed on the elaboration and socialization of the lifeline. The participants were 60 students of Pedagogy in Special Education of the Catholic University of Temuco, Chile. The results show a narrative axis that articulates meanings and feelings during the elaboration process of lifeline. It is concluded that the lifeline is a resource for the recognition of oneself and others. This contributes to the development of reflective and socio-emotional skills. The collective dimension of the lifeline facilitates the emergence of empathy as a necessary competence for teacher training.

 



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Author Biographies

Carmen Paz Tapia Gutiérrez, Universidad Católica de Temuco

Doctora en Educación por la Universidad de Extremadura-España. Académica de la Carrera de Educación Diferencial, Departamento Infancia y Educación Básica, investigadora Asociada al Centro de Investigación Escolar y Desarrollo (CIED). Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. Lidera la investigación en temáticas de convivencia escolar y competencias socioemocionales. 

Patricia Muñoz Pirce, Universidad Católica de Temuco

Magíster en Psicología Clínica con mención en Psicoterapia Constructivista. Psicóloga y académica Carrera de Educación Diferencial, Departamento Infancia y Educación Básica, Facultad de Educación,  Universidad Católica de Temuco-Chile. Coordina equipo docente de Taller de Diversidad.

 

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Published

2019-05-29

How to Cite

Tapia Gutiérrez, C. P., & Muñoz Pirce, P. (2019). Lifeline as a narrative resource for socio-emotional formation in students of pedagogy. Praxis Educativa, 23(2), 1–17. https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230206

Issue

Section

Artículos