The professional educational practices of the Education carrier UACJ: experiences and perspectives of the students

  • Diana Irasema Cervantes Arreola Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Beatriz Anguiano Escobar Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Juan Andrés Elías Hernández Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

DOI:

https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230204

Keywords:

professional practice, educational practice, initial teachers training, relationship theory- practice, teaching learning process

Abstract

This work approaches the perceptions, experiences and interpretations of undergraduate students in the educational field about their process in Professional Educational Practices (PEP). The research is situated paradigmatically under the hermeneutic perspective, using the discovery logistic method. A survey was created which collected data about the process and experience of professional practice, in a non-probabilistic voluntary sample with students attending this stage. Data was analyzed about self-regulation of the process, about the link between the practice and the labor field and the learning constructed. As a result, it was observed that the learning acquired is favorable, self-regulation processes occur in most of the participants, and students find spaces and elements that correspond to their professional expectations and their training experience, in addition to the fact that the knowledge obtained in practice is useful to their professional future.

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Author Biographies

Diana Irasema Cervantes Arreola, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora investigadora en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Departamento de Humanidades. Adscrita al programa de Educación.

Beatriz Anguiano Escobar, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Docente en la UACJ y en Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado. Doctora en Pedagogía Crítica (IPEC). Maestra en Educación (UPN).

Juan Andrés Elías Hernández, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Docente de la UACJ. Licenciado en Educación (UACJ), Maestro en Investigación Educativa Aplicada (UACJ) y estudiante del Doctorado en Ciencias de la Educación (CID)

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Las Prácticas Educativas Profesionales de la Licenciatura en Educación UACJ: experiencias y perspectivas de estudiantes

Diana Irasema Cervantes Arreola, Beatriz Anguiano Escobar y Juan Andrés Elías Hernández

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Published

2019-05-29

How to Cite

Cervantes Arreola, D. I., Anguiano Escobar, B., & Elías Hernández, J. A. (2019). The professional educational practices of the Education carrier UACJ: experiences and perspectives of the students. Praxis Educativa, 23(2), 1–13. https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230204

Issue

Section

Artículos