Autonomy and ICT in Young and Adults’ learning. Socio critical pedagogy through scratch workshops

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220308

Keywords:

adult education, learner autonomy, critical digital literacy, ITC, critical social pedagogy.

Abstract

This is a pedagogical action research, within the framework of digital literacy with young people in the Adult Education, “Educación de Personas Jóvenes y Adultas”, developed and studied an introductory experience of coding, using Scratch for autonomous learning. It was carried out in Instrumental Training, in the subject of Information Technology and Telecommunications (ICT) of the Center for Integrated
Education of Youth and Adults (CEIA) Selva Saavedra of Temuco. We worked with students at risk of social exclusion. The strategies and methods used in the classroom were evaluated with the Scratch environment –from a critical approach– and the potential of this educational technology for the promotion of autonomy in learning in students who cross the digital divide.

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Author Biographies

Ester Gómez Esteban, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Doctoranda en Estudios Feministas y de Género en INSTIFEM-UCM. Máster en Ingeniería de Medios para la Educación del programa internacional Euromime y Licenciada en Filología Francesa por la Universidad Autónoma de Madrid. Actualmente colaboradora en el área de Prácticas Virtuales del COIE de la UNED.

Guillermo Williamson Castro, Universidad de la Frontera

Doctor en Educación por la Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, Brasil y Magíster en Educación por la P. Universidad Católica de Chile. Profesor en el Departamento de Educación y Director del Magíster en desarrollo humano local y regional de la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile, donde ejerce desde 1994. Dirige la Línea de Educación de Adultos y el Proyecto Nuestra Escuela Pregunta Su Opinión-NEPSO de la misma universidad.

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Published

2018-09-05

How to Cite

Gómez Esteban, E., & Williamson Castro, G. (2018). Autonomy and ICT in Young and Adults’ learning. Socio critical pedagogy through scratch workshops. Praxis Educativa, 22(3), 71–82. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220308