On the crossing point between university and gender perspective: a provisory diagnosis in Bahía Blanca, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220303

Keywords:

gender and sexualities, critic incidents, university field, Bahía Blanca

Abstract

Universidad Nacional del Sur, founded in 1956 in the city of Bahía Blanca offers a broad educational options, structured in academic departments. Despite this, it does not have an institute or groups specialized in gender, or diversity perspective. The few actions related to these issues that occur, seem to do so outside, but not at the institutional level. According to two critical incidents, we will analyze how the power plots produced inside the university could make possible the research development, political actions and the presences of other gender subjectivities. The purpose is to address the tensions between inside and outside university core in relation to gender
and sexualities issues, in order to show an interest struggle: thematic, academic, budgetary and political,  within this university unit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Ignacio Larreche, Universidad Nacional del Sur (UNS)-Departamento de Geografía y Turismo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Licenciado en Turismo por la Universidad Nacional del Sur (UNS). Becario doctoral (CONICET) con sede en el Departamento de Geografía y Turismo (DGyT-UNS). Miembro del grupo Género y Feminismos (Departamento de Humanidades, UNS). Doctorando en Geografía (UNS), Bahía Blanca, Argentina.

Sandro Emanuel Ulloa, Instituto Superior de Formación Docente N°3 y N°86

Licenciado en Filosofía por la Universidad Nacional del Sur (UNS). Docente del Instituto Superior de Formación Docente n° 8 y n° 86.

References

Blanco, R. (2014). “La estrategia metodológica de una investigación centrada en las regulaciones sexo genéricas en la universidad: reflexividad, implicación

y contramemoria”. En Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, 11(2), pp. 167-190.

Braidotti, R. (2004). Feminismo, diferencia sexual y sujeto nómade. Barcelona: Gedisa

Butler, J. (1990). El género en disputa. Barcelona: Paidós.

Butler, J. (2004). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

Chevallard, I. (1997). La Transposición didáctica. Buenos Aires: Aique.

Diez, J.I. (2010). Desarrollo endógeno en Bahía Blanca: empresas, organizaciones y políticas públicas. Universidad Nacional del Sur: EdiUNS.

Donoso-Vázquez, T. y Velasco-Martínez, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Universidad de Granada.

Elías, N. (2009). El proceso de la civilización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Feixa, C. (1998). De jóvenes, bandas y tribus: antropología de la juventud. Barcelona: Ariel.

Fernández, L. (2013). Instituciones educativas. Buenos Aires: Paidós.

Formiga, N. (1995). La globalización y la dinámica de los lugares: El caso de Bahía Blanca en el contexto de integración del Mercosur. Universidad Complutense de Madrid

Fox Keller, E. (2000). Lenguaje y vida. Buenos Aires: Manantial.

Lindón, A. y Hiernaux, D. (2011). Los Giros de la Geografía Humana. Desafíos y horizontes. México: Anthropos.

McNee, B. (1984). “If You Are Squeamish”. En East Lakes Geographer, vol.19, pp. 16-27.

Moreno, A. (2008). “La invisibilidad como injusticia. Estrategias del movimiento de la diversidad sexual”, en Pecheny, M.; Figari, C.; Jones, D. (comp.). Todo sexo es político. Buenos Aires: Del Zorzal.

Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual: hacia una educación sexuda justa. La Crujía.

Ortega, A. O. y Pecheny, M. (2010). Enseñanza universitaria sobre género y sexualidades en Argentina, Chile, China, México y Sudáfrica. Teseo.

Pecheny, M.; Figari, C. y Jones, D. (2008). Todo sexo es político. Buenos Aires: Del Zorzal.

Segato, R. (2013). La escritura en el cuerpo. Buenos Aires: Tinta Limón.

Urriza, G. (2003). El mercado del suelo urbano en Bahía Blanca, Argentina; la consolidación de un modelo de crecimiento urbano de diferenciación socio-espacial. Pontifica Universidad Católica de Chile.

Published

2018-09-05

How to Cite

Larreche, J. I., & Ulloa, S. E. (2018). On the crossing point between university and gender perspective: a provisory diagnosis in Bahía Blanca, Argentina. Praxis Educativa, 22(3), 26–36. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220303