Educate at the border. Implications of the school in the rural area Chos Malal (1972-2017)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220103Keywords:
School, Reproduction, Peasantry, Teachers, Edge spaceAbstract
Through ecclesiastical reports, interviews with teachers, surveyors and peasants, cartography, surveys and other complementary sources, we seek to reconstruct the trajectory of educational practice, recreate the institutional history of the school and recover the meaning of access to it Rural Chos Malal, central Argentina. We use the category "edge space" to refer to those places less embedded in the dynamics of capital, with dependence and domination of other spaces, but which have a margin of autonomy in their territorial and practical logics. To educate in the border supposes to face diverse obstacles to be able to accede and to remain in the school. In this way we advance in the process of territorialization of this rural place situating it spatially and temporally, and then raise four significant moments in the educational practice of the place.
Downloads
References
Bourdieu, Pierre (2004).El baile de los solteros. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bourdieu, Pierre (2014). [2006].Estrategias de reproducción y modos de dominación. En Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, pp. 31-50.
Capellá, Hugo (2010). ¿El margen y la diferencia: un discurso propio? En Cepparo, María Eugenia (Comp). Rasgos de marginalidad. Diferentes enfoques y aportes para abordar su problemática. Malargüe, un ejemplo motivador. Mendoza: Editorial de la Universidad Nacional de Cuyo, pp. 73-91.
Comerci, María Eugenia (2011).Vivimos la margen. Trayectorias campesinas, territorialidades y estrategias en el Oeste de La Pampa. Tesis doctoral defendida en2011 y posteriormente publicada en el portal virtual de Universidad Nacional de Quilmes. https://ridaa. unq.edu.ar/handle/20.500.11807/91?show=full (fecha de acceso, 09 octubre de 2017).
Comerci, María Eugenia (2012). Estrategias campesinas, tensiones y redefiniciones en espacios revalorizados por el capital. En Revista Cuadernos de Geografía, Nº 21, Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, pp. 131-146. /www.scielo.org.co/pdf/rcdg/v21n1/ v21n1a10.pdf (fecha acceso, 06 de julio de 2017).
Comerci, María Eugenia (2017).Territorialidades campesinas. Los “puestos” en el oeste de La Pampa (Argentina). En Revista Norte Grande; Nº 66, Santiago, Chile, pp.143-165. //www.scielo.cl/scielo. php?pid=S0718-34022017000100009&script=sci_arttext (fecha acceso, 14 de julio de 2017).
Cragnolino, Elisa (2005). Los grupos domésticos del Depto. Tulumba (Córdoba). Su proceso de subordinación y la transformación de las estrategias de reproducción.En I Jornadas Interdiciplinarias de Estudios Agrarios y Agroindustriales. Buenos Aires: UBA, pp. 1-20.
Giroux, Henry (1983). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación. Un análisis crítico. Harvard Education Review No. 3,1983. Traducción de Graciela Morza. Buenos Aires. Miami University. Ohio./www.pedagogica.edu. co/storage/rce/articulos/17_07pole.pdf (fecha acceso,8 de agosto de 2017).
Leyva Solano, Xochitl (2015). Breve introducción a los tres tomos. EnLeyva Solano, X., Alonso, J., Hernández, R. A., Escobar, A., Köhler, A., Cumes, A., Laako H, Mignolo, W. (Comp.). Prácticas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras. Chiapas, Mexico: Cooperativa Editorial Retos.
Mammana, Carmelo (1972). Cuarto operativo de la misión salesiana en el oeste pampeano. Documento que se encuentra en Capilla de Padre Buodo, inédito.
Salomón Tarquini, Claudia (2005). Gracias a la fe.: misioneros franciscanos y salesianos e indígenas en la Pampa Central (1860-1930). En Anuario Nº 7, Facultad de Ciencias Humanas, Santa Rosa: EDUNLPam, pp. 34-65.
Sousa Santos, Boaventura (2010). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. En Para descolonizar Occidente. Más allá
del pensamiento abismal. Buenos Aires: Editorial CLACSO, pp. 31-84. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ ar/libros/coedicion/olive/05santos.pdf (fecha acceso, 10 de agosto de 2017).
País Andrade, Marcela (2016).Identidades culturales en y desde la frontera. Buenos Aires: Antropofagia.
Valla, Celso (1998). Puelén: Primeros pobladores anotados por la Iglesia. General Acha, Santa Rosa: Editora L & M.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).