Project-design Didactics: A documentary approach to narrative identity configurations in the teaching of Architecture (FAUD, UNMDP)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220102Keywords:
Project-Design Didactics, Semiotic Habitats, Narrative Territories, Practice Communities, Formal CurriculumAbstract
This article reports on the progress made in the context of a scholarship associated o a local Research Project in the School of Architecture, Urbanism and Design at Mar del Plata State University. Such Project delves into the analysis of the semantic webs university professors construct as they partake in practice communities devoted to the teaching of project design. The scholarship focuses on a particular kind of narrative: the formal curriculum presented by the three Chairs of a course in the Introductory Stage of the Architecture Undergraduate Program. Document analysis of such materials has enabled access to the symbolic landscape as a means to understand teaching practices and the reasons that seem to underlie or support them. Furthermore, light has been thrown on the specific didactics and the choreographies it assumes in this particular context.Downloads
References
Angenot, M. (2012). El discurso social, los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: S. XXI.
Anijovich, R. (2010). La retroalimentación en la Evaluación. En R. Anijovich (Comp.), La Evaluación significativa (pp. 129-149). Buenos Aires: Paidós.
Aparicio Guisado, J.M. (comp.) (2011). Enseñando a mirar. Buenos Aires: Nobuko.
Bertero, C.G. (2009). La enseñanza de la arquitectura: Entre lo dibujado y lo desdibujado. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, S. A.
Bruner, J. (1991). Actos de significado: Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Bruner, J. (1969). Hacia una teoría de la instrucción. México: UTEHA
Camilloni, A.R.W. (2010). La validez de la enseñanza y la evaluación. ¿Todo a todos? En R. Anijovich (Comp.), La Evaluación significativa (pp. 23-42). Buenos Aires: Paidós.
Clandinin, D. J. y Conelly, F. M. (1995). Teachers’ professional knowledge landscapes. New York, NY: Teachers College Press.
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2011). El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. I. Barcelona: Gedisa.
Doberti, R. (2007). Integraciones y despliegues. Prácticas y reflexiones. En C. Mazzeo y A.M. Romano, La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior (pp. 9-15). Buenos Aires: Nobuko
Hoffmann, J. (2010). Evaluación mediadora: una propuesta fundamentada. En R. Anijovich (Comp.), La Evaluación significativa (pp. 73-102). Buenos Aires: Paidós.
Katzkowicz, R. (2010). Diversidad y Evaluación. En R. Anijovich (Comp.), La Evaluación significativa (pp. 103-128). Buenos Aires: Paidós.
King, S.P. y Campbell-Allan, L. (2000). Los portfolios, los trabajos de los alumnos y la práctica docente. Replanteo de la evaluación en la escuela primaria. En
D. Allen (comp.) La evaluación del aprendizaje de los estudiantes. Una herramienta para el desarrollo profesional de los docentes. Argentina: Paidós.
Litwin, E., (1996). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En A. Camilloni, M.C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto, y S. Barco Corrientes
didácticas contemporáneas, (91-116). Buenos Aires: Paidós.
Litwin, E., (2007). Prólogo. Reflexiones en torno a una didáctica para la enseñanza proyectual. En C. Mazzeo y A. M. Romano Didáctica proyectual: un acercamiento documental a las configuraciones narrativas identitarias proyectuales: hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior, (17-20). Buenos Aires: Nobuko.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.
Martínez, C. (2007). Propuestas de Evaluación innovadoras en el marco de la enseñanza de las disciplinas proyectuales. Estudio interpretativo en la Facultad
de Arquitectura, Urbanismo y Diseño. UNMDP. Tesis Maestría en Docencia Universitaria S/P, Facultad de Humanidades, UNMDP., Mar del Plata, Argentina.
Martínez, C. (2011). Entre Croquis. Profesores y estudiantes en torno a una didáctica de lo proyectual. Revista de Educación (2) (157 – 169). Mar del Plata: UNMDP
Martínez, C. (2015). La palabra y el croquis Trama narrativa en la didáctica de las disciplinas proyectuales. VII Jornadas Nacionales y 1° Congreso Internacional
sobre la Formación del profesorado. Narración, Investigación y Reflexión sobre las prácticas. CIMED Facultad de Humanidades. Mar del Plata, UNMDP.
Martínez , C. (2015). Artesanos de la enseñanza. Docentes memorables en las disciplinas proyectuales. II Jornadas sobre Formación del Profesorado para el Nivel
Superior: experiencias didácticas e investigación. Facultad de Humanidades CIMED-ADUM. Mar del Plata, UNMDP.
Mazzeo, C. y Romano, A. M. (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Hacia la construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Buenos Aires: Nobuko.
Mottier Lopez, L. (2010). Evaluación formativa de los aprendizajes: síntesis crítica de los trabajos francófonos.
En R. Anijovich (Comp.), La Evaluación significativa (pp. 43-71). Buenos Aires: Paidós.
Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: G.G.
Pallasmaa, J. (2015). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Barcelona: G.G.
Pallasmaa, J. (2016). Habitar. Barcelona: G.G.
Rancière, J. (2012). Pensar entre disciplinas. En G. Frigerio y G. Diker (comps.) Educar: (sobre) impresiones estéticas. Serie Seminarios del CEM (283-291). Entre Ríos: Fundación La Hendija, Argentina.
Slavin, S. Y Martínez, C. (2015). La evaluación como estrategia de aprendizaje en la didáctica proyectual. Estudio interpretativo en la FAUD-UNMDP. II Jornadas
sobre Formación del Profesorado para el Nivel Superior: experiencias didácticas e investigación. CIMED- Facultad de Humanidades. Mar del Plata: UNMDP.
Sztulwark, P. (2015). Componerse con el Mundo. Modos del pensamiento Proyectual. Buenos Aires: SCA/Diseño Editorial.
Sztulwark, P. Y Lewcowicz, I. (2002). Arquitectura plus de sentido. Buenos Aires: Nobuko.
Yedaide, M.M. (2015). Narrativa y enseñanzas de lo proyectual: intermitencias. III Jornadas Nacionales de Investigación en Educación. Facultad de Humanidades,
CIMED, CIEEC, Mar del Plata, UNMDP.
Yedaide, M.M. (2016). El relato “oficial” y los “otros” relatos sobre la enseñanza en la formación del Profesorado. Un estudio interpretativo en la Facultad de Humanidades, UNMDP. Tesis doctoral, Doctorado en Humanidades y Artes, mención Educación. Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Sin publicar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).