Didactic conceptions and use of ICT in the university education of degree. Multi-case study and TPACK analysis framework

  • Fernando Agustín Flores Instituto de Investigaciones en Educación, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional del Nordeste.

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220106

Keywords:

ICT curriculum integration, experienced university professors, representations around ICT

Abstract

We present partial results of the research “The construction of didactic knowledge of content in experienced and beginners teachers of the UNNE. Multi-case study”,
whose objective is the understanding of the processes of construction of the professional knowledge of university teachers, specifically related to the didactic- echnological knowledge of the content (TPACK). We propose the analysis of  eachers’ representations on the use of ICTs in teaching proposals and in student  earning experiences, central aspects to locate the technological dimension in different levels  of curricular integration in the aulic projects. We report 4 case studies consisting of  arratives of experienced teachers of single-paradigmatic and multiparadigmatic  disciplines of two Academic Units of the UNNE. Based on the analysis and  interpretation of the different modes of integration of digital technologies, we note the emergence of indications that account for the complex relationships between didactic,  technological and disciplinary knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Agustín Flores, Instituto de Investigaciones en Educación, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional del Nordeste.

Profesor Auxiliar regular de la asignatura Investigación Educativa I del Profesorado y la Licenciatura en Ciencias de la Educación. Investigador del Instituto de Investigaciones en Educación. Alumno regular del Doctorado en Humanidades de la Universidad Nacional de Tucumán. Ha Presentado la Tesis para optar por el grado de Magister en Metodología de la Investigación Científica, UNNE. Profesor y Licenciado en Ciencias de la Educación.

References

Angeli, C. y Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 54-168.

Arancibia, M., Soto, C. y Contreras, P. (2010). Concepciones del profesor sobre el uso educativo de las TIC asociadas a procesos de enseñanza-aprendizaje. Estudios Pedagógicos, 36(1), 23-51.

Cabero Almenara, J. (2014). La formación del profesorado en TIC: Modelo TPACK. Recuperado de https:// www.researchgate.net/publication/266733957

Caicedo Tamayo, A. y Rojas Ospina, T. (2014). Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 17 (3), 517-533.

Chan Núñez, M. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. Recuperado de http://www.um.es/ead/rred/48/chan.pdf

Coll, C. (2011). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y p otencialidades. En R. Carneiro; J. Toscano y T. Díaz (Coord.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp.115-125). España: OEI y Fundación Santillana.

Corral, N. y Bar, A. (2012). Construcción de Racionalidades Disciplinares. Cinta de Moebio, (45), 215-234.

Ertmer, P. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39.

Flores, F. y Ortiz, M. (2016). Concepciones didácticas en torno al conocimiento tecnológico en las aulas universitarias. Recuperado de: https://www.aacademica. org/000-044/404

Gewerc, A., Pernas, E., y Varela, J. (2013). Conocimiento tecnológico – didáctico del contenido en la enseñanza de ingeniería informática: un estudio de caso colaborativo con la perspectiva del docente y los investigadores. Docencia Universitaria REDU, 11, 349-374.

Graham, Ch. (2011). Theoretical considerations for understanding Technological Pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57, 1953-1960.

Jorba, J. (2000). La comunicación y las habilidades cognitivo lingüísticas. En J. Jorba, I. Gómez y A. Prat (Eds.), Hablar y escribir para aprender. Uso de la lengua en situación de enseñanza-aprendizaje desde las áreas curriculares (pp. 29-49). Madrid: Síntesis.

Koehler, M., Mishra, P. y Cain, W. (2015). ¿Qué son los saberes tecnológicos y pedagógicos del contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 10(6), 9 -23.

Koehler M. y Mishra, P. (2007). Technological pedagogical content knowledge (TPCK): Confronting the wicked problems of teaching with technology. In C. Crawford (Ed.), Proceedings of society for information technology and teacher education international conference (pp. 2214-2226). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of computing in education.

Lindblom-Ylänne, S., Trigwell, K., Nevgi, A. y Ashwin, P. (2006). How approaches to teaching are affected by discipline and teaching context. Studies in Higher Education, 31(3), 285-291.

Lueddeke, G. (2003). Professionalising Teaching Practice in Higher Education: a study of disciplinary variation and ‘teaching-scholarship’. Studies in Higher Education, 28 (2), 213-228.

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea

Marcelo, C., Yot, C. y Mayor, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la Universidad. Comunicar, 23(45), 117-124.

Martínez Sánchez, A. (2000). El estudio de casos como estrategia didáctica para la formación de profesionales de la acción social. El estudio de casos: paraprofesionales de la acción social. Madrid: Narcea.

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.

Montes, J. y Ochoa, S. (2006). Apropiación de las tecnologías de la información y comunicación en cursos universitarios. Recuperado de http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=79890209

Sánchez, J. (2003). Integración curricular de las TIC: conceptos e ideas. Enfoques Educacionales, 5(1), 51-65.

Schmidt, D., Baran, E., Thompson, A., Mishra, P., Koehler, M. y Shin, T. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice Teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. En Educational Researcher, 15(2), 4 -14.

Stake, R. (2007). Investigación con estudios de caso. Madrid: Morata.

Tarasow, F., Trech, M. y Swartzman, G. (2007). Gestión de TIC en instituciones educativas. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales FLACSO: Bs. As.

Trigwell, K. (2002). Approaches to teaching design subjects: a quantitative analysis, design and communication. Estudies in Higher Education, 1, 69-80.

Published

2018-04-05

How to Cite

Flores, F. A. (2018). Didactic conceptions and use of ICT in the university education of degree. Multi-case study and TPACK analysis framework. Praxis Educativa, 22(1), 64–72. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220106

Issue

Section

Artículos