Respect and civilizing processes. Socio-psychic overlap of emotions

  • Carina Kaplan Universidad de Buenos Aires
  • Verónica Silva Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200103

Keywords:

respect, emotional structure, adolescents students, figurational sociology

Abstract

In this paper we present a set of approaches on the phenomenon of respect in its socio-psychic dimension, in order to achieve a deeper understanding of the emotional structure that adolescents construct in the school life dimension. Our fundamental premise is that in our capitalist societies respect is a scarce symbolic asset. Consideration for others is the result of a complex and arduous civilizing process. The fear of losing reputation or social esteem and personal degradation stands as a regulator of behavior and as an effective mechanism of control and self-control of emotions. Social arragements determine and stipulate specific modes of linking through mutual respect as part of an emotional and historical sociocultural configuration matrix.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Kaplan, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Educación por la UBA y Magíster en Ciencias Sociales y Educación por la FLACSO. Posdoctorado en la Universidad Estadual de Rio de Janeiro. Profesora Titular Ordinaria de Sociología de la Educación en la FFHyCE de la UNLP y Profesora Adjunta Regular en la FF y L - UBA. Investigadora Independiente del CONICET. Directora del Programa de Investigación sobre Transformaciones sociales, Subjetividad y Procesos educativos del IICE

Verónica Silva, Universidad Nacional de Córdoba

Lic. en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba. Becaria doctoral del CONICET, bajo la dirección de Carina V. Kaplan y la co-dirección de Pablo Vain, con sede en la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Misiones. Miembro del Programa Transformaciones sociales, Subjetividad y Procesos educativos del IICE- UBA. Adscripta a la cátedra de Teorías Sociológicas, Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Doctoranda del Doctorado en Educación, FFHyCE de la UNLP

Published

2016-04-17

How to Cite

Kaplan, C., & Silva, V. (2016). Respect and civilizing processes. Socio-psychic overlap of emotions. Praxis Educativa, 20(1), 28–36. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200103

Issue

Section

Artículos