The performative in educational research: an essay on species that live on the edges of the road
Keywords:
narrative research, education, performance, autobiography, childhood memoriesAbstract
This work is part of the narrative thread of a teaching, research, and outreach project entitled "Rivers and Seas, Like Each Other," developed jointly by faculty and students from the National Universities of Litoral and Mar del Plata since 2022. It presents a reading practice and dialogic inquiry into the political nature of performativity, poetics as a strategy for recovering childhood memories, experientiality as a feature of educational research, and the relationship between narrative and futurity as a horizon of possibility. Polyphonic writing integrates contributions from diverse disciplinary fields, such as literature, philosophy, education, and botany, among others. As the third link in a trilogy, it recapitulates partial conclusions and includes a collective writing practice on the act of narrating ourselves.
Downloads
References
Aguirre, J; Proasi, L.; Ramallo, F. y Yedaide, M.M. (2023). Pasiones; Luis Porta. EUDEM.
Alcázar, J. (2015). Performance. Un arte del yo. Siglo XXI.
Anzaldúa, G. (2020). Hablar en lenguas: una carta a escritoras del tercer mundo. En Y. Aguilar, G. Anzaldúa y R. Bautista (2020), Lo lingüístico es político. ONA Ediciones.
Austin, J. L. (1998). ¿Cómo hacer cosas con las palabras? Paidós.
Bardet, M. (13 de noviembre de 2023). Perder la cara [Presentación del libro]. Mercado del Progreso, Santa Fe.
Barthes, R. (1994). La muerte del autor. En El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Paidós.
Barthes, R. (2016). La luz del sudoeste. En Incidentes. La marca editora.
Benjamin, W. (2021). Infancia berlinesa hacia el mil novecientos. Periférica.
Bennett, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Caja Negra.
Berardi, F. (2019). Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de posibilidad. Caja Negra.
Borges, J. L. (1989). Obras Completas. Emecé.
Borges, J. L. (1993). Borges en la Escuela Freudiana de Buenos Aires. Agalma.
Castillo, P. (11 de junio de 2024). Todo es un trabajo, la fantasía y el erotismo también. Donald Winnicott: sueño, fantaseo y vida. Revista barbarie, 24. https://www.barbarie.lat/post/todo-es-un-trabajo-la-fantas%C3%ADa-y-el-erotismo-tambi%C3%A9n-donald-winnicott-sue%C3%B1o-fantaseo-y-vida ).
Coccia, E. (2020). Metamorfosis. Cactus.
Cortés, J. M. (2014). El cuerpo de la ciudad: mapas del deseo. En Desobediencias. Cuerpos disidentes y espacios subvertidos en el arte en América Latina y España: 1960-2010. Egales.
Derrida, J. (1995). Exordio. En Espectros de Marx. Trotta.
Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro. Modos de hacer y de pensar los territorios. Cactus.
Díaz, A. (2024). Seguir escribiendo. Escribiendo unos textos que nadie pide. Tóxicxs.
Dogan, M. y Pahre, R. (1993). Las nuevas ciencias sociales. Grijalbo.
Groys, B. (2015). Volverse público. La transformación del arte en el ágora contemporánea. Caja Negra.
Haraway, D. (2022). Cristales, tejidos y campos. Metáforas que conforman embriones. Rara Avis.
Jakobson, R. (1985). Ensayos de Lingüística general. Planeta.
Kafka, F. (1982). La metamorfosis. Hyspamérica.
Latour, B. (2017). Cara a cara con el planeta. Una nueva mirada sobre el cambio climático alejada de las posiciones apocalípticas. Siglo XXI Editores.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Paidós.
Machado, A. (2010). Poesías completas. Planeta.
Mallarmé, S. (1979). Brisa marina. En La mejor poesía. Crea.
Merian, M. S. (2022). Sobre la maravillosa transformación de las orugas. Buchwald Editorial.
Merian, M. S. (2023). Metamorfosis de los insectos surinameses. Buchwald Editorial.
Molinas, I. (2017). La experiencia estética y el diseño de aulas expandidas. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(5), 67-85.
Molinas, I. y Porta, L. (2023). Río y mar, tal para cual. Diálogo sobre ficciones compartidas para construir futuro en el campo educativo. Itinerarios Educativos, (18), e0041.
Molinas, I., Fantini, E. y Torres Luyo, M. (2023). La experiencia botánica como maestra: ambientes y materiales que promueven la expansión áulica en la universidad. En S. Fernández y P. Oliveira Pinto (Org.), As políticas educacionais nos países do Cone Sul no contexto das ameaças à estabilidade democrática no continente. AUGM.
Negroni, M. (2021). Oratorio. Bajo la luna.
Negroni, M. (25 de marzo de 2021). La libreta de Irma [archivo de video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_R1OJop0f3k
Orozco, O. (1984). Poemas. Editorial Universidad de Antioquia.
Ortiz, J. L. (2020). Ah, veo… En Obra Completa. Volumen I: En el aura del sauce. Ediciones UNL-EDUNER.
Pallasmaa, J. (2021). Los ojos de la piel. GG.
Pallasmaa, J. (2021). Los ojos de la piel. GG.
Pessoa, F. (1961). Poemas. Cía. Gral. Fabril Editora.
Pessoa, F. (1994). Poesía. Alianza Editorial.
Piglia, R. (2015). Modos de narrar. En La forma inicial. Conversaciones en Princeton. Eterna Cadencia.
Porta, L. (2021). La expansión biográfica. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA.
Porta, L. (2024). La materialidad de la memoria. Performance presentada en Segundas Jornadas sobre Disidencias Híbridas. Mar del Plata.
Porta, L. y Molinas, I. (2024). Gestos botánicos y experiencias estéticas en la investigación educativa: laboratorio de indagación disruptiva. Praxis Educativa, 28(2), 1-18.
Porta, L. y Molinas, I. (2025). Expansiones en la agenda de la investigación educativa. Nuevas derivas entre Río y Mar. ESPACIOS EN BLANCO. Revista De Educación, 1(35), 87-96.
Richard, N. (2013). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento. Siglo XXI.
Schaffer, J. (2005). Adiós a la estética. Antonio Machado Libros.
Schaffer, J. (2018). La experiencia estética. La marca editora.
Taylor, D. (2012). Performance. Asunto impreso.
Torres Sifón, S. (6 de marzo de 2023). Aleteo negro, el nuevo trabajo de Cristina Huarte. Plataforma de Arte Contemporáneo. https://www.plataformadeartecontemporaneo.com/pac/aleteo-negro-el-nuevo-trabajo-de-cristina-huarte/
Valencia Sepúlveda, D. (26 de agosto de 2023). Cristina Huarte. Tejer memorias en red. https://artishockrevista.com/2023/08/26/cristina-huarte-tejer-memorias-en-red/
Winnicott, D. (1990). El gesto espontáneo. Cartas escogidas. Paidós.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Porta, Isabel Molinas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).