Academic plagiarism from the perspective of university students
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290219Keywords:
Plagiarism, Writing, Ethics, University students, Qualitative analysisAbstract
Studying at different educational levels requires the preparation of written texts that frequently present text fragments without referring to the authors incorrect or forms of citation, that is, plagiarism. Plagiarism is approached from the ethical, legal and textual dimension. The objective is to present the perspective of university students regarding this practice. A total of 129 students participated virtually. The analysis of the information was carried out with the Atlas ti program. The results highlight the recognition of the work and effort of the authors; the circumstances, temporality and educational level in which plagiarism has been committed. The conclusion, in agreement with several authors, is about the challenges faced by educational institutions at different levels to avoid plagiarism and encourage the writing of academic texts with original ideas, granting the corresponding credits.
Downloads
References
Amiama-Espaillat, C. (2021). El plagio en la Educación Superior dominicana: una oportunidad para desarrollar la escritura académica. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 37-48. https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/411/440
Beltrán, S., Estrada, G., Valdés, F., Vital, D., y Zacaula, F. (2018). Plagio y ética. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.libros.unam.mx/plagioyetica.pdf
Boillos, M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23(2), 211-229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658
Boillos, M. y Rodríguez, A. (2022). La escritura académica en las carreras de Educación en Ecuador: representaciones del alumnado. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 312-331. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a02
Carlino, P. (2003). Alfabetización Académica: Un Cambio Necesario, algunas Alternativas Posibles. Educere, 6(20), 409-420. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/12363
Carrasco, A. (2023). Acompañamiento docente que pueda combatir el plagio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(97), 629-636. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n97/1405-6666-rmie-28-97-629.pdf
Cebrián-Robles, V., Raposo, M., Cebrián-de-la-Serna, M. y Sarmiento, J. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062
Cisneros, E. (2011). Análisis de datos cualitativos asistido por computadora. Universidad Autónoma Metropolitana y Ed. Porrúa.
Cuervo-Sánchez, S. y Etxague, I. (2023). Las cuatro P en Internet: Pornografía, plagio, piratería y permisos. Revista Científica de Educomunicación, 76(XXXI), 85-96. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/115342/5027
Denzin, N. y Lincoln, Y. (2012). Introducción al volumen II. En: Denzin, N. y Lincoln, Y. (comps.), Manual de investigación cualitativa. Volumen II, Paradigmas y perspectivas en disputa. (pp. 27-37). Gedisa.
Espiñeira-Bellón, E., Muñoz-Cantero, J., Gerpe-Pérez, M. y Castro-Pais, M. (2022). El profesorado frente al aprendizaje autorregulado y el plagio académico. Psique, 18(1), 89-103. https://www.researchgate.net/publication/361020253_El_profesorado_frente_al_aprendizaje_autorregulado_y_el_plagio_academico
Flick, U. (2014). El diseño de la investigación cualitativa. Morata.
Gibbs, G. (2012). El análisis de los datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata
Hermosillo, P. y Verdín, P. (2019). Perspectivas de la escritura académica en la universidad: causas, problemáticas y propuestas, Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 41-57. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.324
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Marciales, N., Manrique, K., y Alvarado, G. (2020). Algunas variables asociadas al plagio académico: un caso en una universidad colombiana, Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 16(1), 395-425. https://doi.org/10.15332/25005421.6104
Müller, O. (2022). Nada nuevo: la plaga del plagio. Avances en Psicología Latinoamericana, 40(2), 1-4. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/12433
Nieto, (2020). Niveles de plagio y uso de normas para presentación de trabajos en un programa de pregrado en la ciudad de Barranquilla. Pensamiento Americano, 14(27), 137-144. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.318
Ochoa y Cueva, (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27(2), 95-113. https://doi.org/10.15446/fyf.v27n2.47667
Ovalle, L. (2011). Los discursos del narcotráfico. Una experiencia de análisis textual asistido por computadora. En Cisneros, E. Análisis de datos cualitativos asistido por computadora. Universidad Autónoma Metropolitana y Ed. Porrúa.
Porto, A. (2022). Uso de fuentes digitales y plagio en los trabajos académicos durante la pandemia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 61-74. https://doi.org/10.6018/reifop.523951
Real Academia Española (s./f). https://dle.rae.es/plagio
Rodríguez, J. (2023). Ampliando el horizonte sobre el plagio académico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(97), 661-672. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n97/1405-6666-rmie-28-97-661.pdf
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Rojas, M. y Olarte, J. (2010). Plagio en el ámbito académico. Revista Colombiana de Anestesiología, 38(4), 537-538. https://www.revcolanest.com.co/index.php/rca/article/view/808
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Mc Graw Hill.
Sarmiento, J. y Ocampo, C. (2023). Enfoques Frecuentista y Bayesiano en el Estudio del Plagio Académico. Una Propuesta Innovadora en Investigación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(1), 139-158. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.007
Soto, R. (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-Ciencias de la Información, 2(1), 1-14. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/1213/1276
Strocchi, M., Boysen, P., Barros, V., y Castillo, I. (2022). El plagio en estudiantes de pregrado: un abordaje desde las representaciones sociales. Revista Internacional de Cultura Visual, 12(4), 2-18. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3769
Sureda-Negre, J., Comas, R., y Gili, M. (2009a). Prácticas académicas deshonestas en el desarrollo de exámenes entre el alumnado universitario español. Estudios sobre Educación, 17, 103-122. https://doi.org/10.15581/004.17.22420
Sureda-Negre, J., Comas, R., y Morey, M. (2009b). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista iberoamericana de educación, 50, 197-220. https://rieoei.org/historico/documentos/rie50a10.pdf
Sureda-Negre, J., Comas, R., y Oliver, M. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato: Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar Revista Científica de Educación y comunicación, 44(XXII), 103-11. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/1711/545076.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Morata.
Zamudio, J., Soto, J. y Torres, C. (2019, 15-16 de agosto). Indicios de plagio en ensayos académicos en estudiantes de un doctorado en línea. [Presentación de escrito]. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals. Puebla. México. https://www.academiajournals.com/pub-puebla-2019
Zurita, U. (2023). Sobre el plagio, Reflexiones desde el ámbito académico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(97), 673-684. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n97/1405-6666-rmie-28-97-673.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ivonne Balderas Gutiérrez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).