Rights, Flexibility and Curricular Justice: The High School Professional Education Program
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280105Keywords:
Higher Education; Graduation; Curricular Justice; Pedagogic FlexibilityAbstract
This article socializes some ongoing research at the intersection of three projects4 concerned with secondary education from a socio-critical perspective. It particularly deals with the High School Professional Program, which has been implemented since 2023 to secure the right to finish this educational level by means of recovering students who have abandoned or failed their courses and designing a flexible pedagogical model. In the framework of qualitative research, document analysis, participant observations, and an interview with one of the leading figures of the Program have yielded interesting results. Thus, some theses can be presented in these initial phase of fieldwork, as well as a few concerns about educational transformation in this postpandemic scenarios– a must to guarantee access to a dignified life.
Downloads
References
Angrosino, M. (2015). Recontextualización de la observación. Etnografía, pedagogía y las perspectivas de una
agenda política progresista. En N. Denzin & Y. Lincoln (comps.), Métodos de recolección y análisis de datos.
Manual de investigación cualitativa. Vol. IV (pp. 203-234). Gedisa.
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning.
Duke University Press.
Braidotti, R. (2015). Lo Posthumano. Gedisa.
Chase, S. (2015). Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En N. Denzin & Y.
Lincoln (comps.), Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de investigación cualitativa. Vol. IV (pp.
-112). Gedisa.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (2011). Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como
práctica. En N. Denzin & Y. Lincoln (comps.), El campo de la investigación cualitativa. Manual de
investigación cualitativa. Vol. I (pp. 4-101). Gedisa.
De Ibarrola, M. (2009). Formación de profesionales de la ETP: nuevos enfoques pedagógicos. En F. de Asis
Blas & J. Planells (coords.), Retos actuales de la educación técnico-profesional (pp. 73-88). Fundación
Santillana.
Dussel, I. (2019). Diez años de la Ley Nacional de Educación: debates sobre el pasado y el presente de la
igualdad y la inclusión en la educación argentina. Cuadernos de Educación, (17), 7-22.
Estevez, M.; Valle, G.; Sulligoy, M. & Fuentes, C. ( junio de 2021). Derecho a la educación de adolescentes de
sectores vulnerabilizados: políticas educativas y trayectorias escolares. IV Jornadas de Sociología. Agrietar el
neoliberalismo en nuestra américa. Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.
Fontana, A & Frey, J. (2015). La entrevista. De una posición neutral al compromiso político. En N. Denzin & Y.
Lincoln (comps.), Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de investigación cualitativa. Vol. IV (pp.
-202). Gedisa.
Gallart, M. A. (2006). La escuela técnica industrial en Argentina: ¿un modelo para armar?. Cinterfor.
García, P. D. (2018). Políticas educativas para el apoyo de trayectorias escolares en el nivel
medio en América Latina: la provisión de recursos como estrategia. Revista Fuentes, 20(2),
-50. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.03
Gentili, P. (2011). Pedagogía de la igualdad: Ensayos contra la educación excluyente. Siglo XXI Editores.
Guardián-Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Coordinación
Educativa y Cultural Centroamericana y Agencia Española de Cooperación Internacional.
Guba, E. & Lincoln, Y. (2012). Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes. En
N. Denzin & Y. Lincoln (comps.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa.
Vol. II (pp. 38-78). Gedisa.
Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo.
Paidós.
Haraway, D. (2017). Manifiesto de las especies de compañía: perros, gentes y otredad significativa. Trad.Isabel
Mellén. Bucavulvaria ediciones.
Haraway, D. (2004). Testigo_modesto@ segundo_milenio. Lectora, revista de dones i textualitat, 10, 13-36.
Jacinto, C. (2013). La formación para el trabajo en la escuela secundaria como reflexión crítica y como recurso.
Propuesta educativa, (40), 48-63.
Kincheloe, J.; McLaren, P. (2012). Replanteo de la teoría crítica y de la investigación cualitativa. En N. Denzin
& Y. Lincoln (comps.) Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa. Vol. II (pp.
-315). Gedisa.
Krichesky, M. (2014) Formatos escolares alternativos y desigualdades sociales. Resultados de un estudio y
reflexiones en torno al derecho a la educación secundaria. Revista de Prácticas y Discursos, 3(3), 1-19.
Lincoln, Y. (2011). Los Comité de Conducta Ética y el Conservadurismo Metodológico. Los cuestionamientos
del paradigma fenomenológico. En N. Denzin, N. & Y. Lincoln (comps.), El campo de la investigación
cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. I. Gedisa.
Maduro, Y. D. (2014). La educación técnica en Argentina: de la “reforma educativa”-década de los 1990- a la
ley de educación técnica profesional. Políticas Educacionais, 4, 95-109.
Melendez, C. & Yuni, J. (2019). La interpelación de las políticas de inclusión a la gramática escolar de la
escuela secundaria argentina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(25).
http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3110
Muñoz, J.E. (2020). Utopía Queer: El entonces allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires: Caja Negra.
Nobile, M. (2011). Redefiniciones de la relación docente-alumno: una estrategia de personalización de los
vínculos. En G. Tiramonti (dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media
(pp. 179-204). Homosapiens ediciones.
Peräkylä, A. (2015). Análisis de la conversación y el texto. En N. Denzin & Y. Lincoln (comps.), Métodos de
recolección y análisis de datos. Manual de investigación cualitativa. Vol. IV (pp. 462-493). Gedisa.
Pautassi, L. (Ed.). (2010). Perspectiva de derechos, políticas públicas e inclusión social.Debates actuales en la
Argentina. Biblos.
Pérez, M. (2016). Teoría Queer, ¿para qué?. ISEL, 5, 184-198.
Porta, L. (2021). La expansión biográfica. EUDEBA.
Richardson, L. & St. Pierre, E. (2005). Writing: A Method of inquiry. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds), The
SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.
Richardson, L. (1997). Fields of Play: Constructing and academic life. Nuevo Brunswick.
Sendón, M. (2011). El imperativo de la inclusión escolar y la proliferación de significados acerca de la
escolarización secundaria. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de
la escuela media (pp. 155-178). Homosapiens ediciones.
Southwell, M. (2011). La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato. En G.
Tiramonti (dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 35-69).
Homosapiens ediciones.
Terigi, F.; Briscoli, B.; Scavino, C.; Morrone, A. & Toscano, A. G. (2013). La educación secundaria obligatoria
en Argentina: entre la expansión del modelo tradicional y las alternativas de baja escala. Revista del IICE, (33),
-46.
Terigi, F. (mayo de 2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de
Educación: Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.
Tiramonti, G. (2011). Escuela media: la identidad forzada. En G. Tiramonti (dir.), Variaciones sobre la forma
escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 17-33). Homosapiens ediciones.
Tyack, D. & Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. Fondo de
Cultura Económica.
Valles, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis Editorial.
Yedaide, M. M.; Porta, L. & Ramallo, F. (2021). Alter(n)ando las condiciones de autoridad de la investigación
narrativa contemporánea: amarres, enredos y desgarros. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(31),
-396.
Yedaide, M. & Porta, L. (2022). Transfecciones descoloniales y queer: hacia la agonía del higienismo en la
investigación educativa. En C. Elison, A. Paim & E. Marques Araújo (Org.), Em busca de histórias outras:
perspectivas decoloniais na Améfrica Ladina. Curitiva. Was Edições.
Zysman, A. (2015). La escuela secundaria obligatoria como política educativa: tensiones históricas y desafíos
para la inclusión. Espacios de crítica y producción, (51), 13-26.
Documentos analizados
Ley 26.206 de 2006. Ley de Educación Nacional. Publicada en el Boletín Oficial del 28 de diciembre de 2006 N
Ley 26.058 de 2005. Ley de Educación Técnico Profesional. Publicada en el Boletín Oficial del 09 de
septiembre de 2005 N 30735.
Resolución 409 de 2021 [Consejo Federal de Educación]. Por la cual se aprueba una nueva trayectoria formativa
propia de la modalidad de Educación Técnico Profesional
Resolución 1873 de 2022 [Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires]. Por la
cual se aprueban las trayectorias propuestas de “Educación Profesional Secundaria” y los anexos I, II, III, IV y
V para la provincia de Buenos Aires. 22 de agosto de 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).