Critical extension as a way to alleviate mutual ignorance

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2025-09-08

Keywords:

university extension, social change, open universities

Abstract

The article examines the problem of mutual ignorance among people, posed by W.E.B. DuBois as an “epochal tragedy” that hinders social emancipation. This phenomenon is a manifestation of a more general problem: the difficulty of emancipatory forces to conceive and fight for a freedom they do not fully know. The text suggests that critical university extension can be a key tool to confront this situation, since it promotes dialogue between academic and popular knowledge, facilitating the co-construction of knowledge. By creating these spaces for interaction, a more comprehensive understanding of social reality is favored. The experience of a Summer School of the Latin American Union of University Extension illustrates how these initiatives promote exchange and strengthen emancipatory projects by contributing to overcoming the problem of mutual ignorance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquín Trinidad Mazzei, University of the Republic

Estudiante de la Licenciatura en Sociología, Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República (Uruguay)

References

Arendt, H (2003) La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Britannica, The Editors of Encyclopaedia (2024). Ozymandias. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Ozymandias-poem [Acceso el 1/9/24]

Colacci, R., y Filippi, J. (2020). La extensión crítica será feminista o no será. E+E: estudios de extensión y humanidades, 7(9). 18-29.

Du Bois, W.E.B. (2007) The Soul of Black Folk. Nueva York: Oxford University Press.

Erreguerena, F., Nieto, G., Tommasino, H. (2020) Tradiciones y matrices, pasadas y presentes, que confluyen en la Extensión Crítica Latinoamericana y Caribeña. Cuadernos de extensión de la UNLPam, 4. 177-204.

Fisher, M. (2016) Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Freire, P. (2005) Pedagogía del Oprimido. Ciudad de México: Siglo XXI.

Marx, K. y Engels, F. (1968) La ideología alemana. Montevideo: Ediciones Pueblos Unidos.

Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67. 7-23.

Tomatis, K. L. (2017). Teoría y praxis en la extensión universitaria. Una lectura desde el Mercosur. En Santos, C. et al. Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión. Córdoba: UNC. pp. 15-28.

Shelley, P.B. (2013) “Ozymandias” en Reiman, D.H., Fraistat, N., Crook, N. (eds.) The Complete Poetry of Percy Bysshe Shelley. Baltimore: Johns Hopkins University Press. P. 327.

Published

2025-05-05

How to Cite

Trinidad Mazzei, J. (2025). Critical extension as a way to alleviate mutual ignorance. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 9(1). https://doi.org/10.19137/cuadex-2025-09-08

Issue

Section

Artículos