Sugar, colonial capitalism and discourse to enslave
Keywords:
azúcar, capitalismo colonial, discurso, esclavitud, violenciaAbstract
Sugar is a substance that has been positioned since colonial times based on a discourse that masks negative connotations, such as being portrayed by the mass media under the repeated lie that it is a food and a staple of the household diet. However, from the origins of its production and marketing process, it bears the objective complicity of capitalism in direct relation to the various violent forces that have emerged in the territory since that time, seeking to impose slavery in the Americas. Based on a qualitative, comprehensive, interpretive research study developed within the framework of a doctoral research project, this paper examines the thinking of authors such as Frantz Fanon, Mignolo, Foucault, and Quijano, among others. The objective is to link sugar as a device of power that, through discourse, naturalized racial violence and justified slave-based capitalism.
Downloads
References
Abella, L.G. (2025). Análisis crítico en la ideología del discurso pedagógico en torno al azúcar. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 8(5), 14256-14276. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.17762
Albán, A. (2006). Conocimiento y lugar: más allá de la razón hay un mundo de colores. En Texiendo textos y saberes: Cinco hilos para pensar los estudios culturales, la colonialidad y la interculturalidad. Editorial Universidad del Cauca. http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/207.pdf
Albán, A. (2010). Comida y colonialidad. Tensiones entre el proyecto hegemónico moderno y las memorias del paladar. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 4(5), 10-23.
Bernstein, B. (1988). Poder, educación y conciencia. Sociología de la transmisión cultural. Cristian Cox.
Castro, S. (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Dussel, E. (1988). Hacia un Marx desconocido. Un comentario de los Manuscritos del 61-63. Siglo XXI. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20120329094702/marx.pdf
Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. Fondo de Cultura Económica. https://monoskop.org/images/a/ac/Fanon_Frantz_Los_condenados_de_la_tierra_1965.pdf
Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Lavel. http://www.arquitecturadelastransferencias.net/images/bibliografia/fanon-piel-negra-mascaras-blancas.pdf
Fischler, C. (1995). El (H)omnívoro: el gusto, la cocina y el cuerpo. Anagrama. https://www.researchgate.net/publication/240305121_El_Homnivoro
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI. https://monoskop.org/images/1/18/Foucault_Michel_Las_palabras_y_las_cosas.pdf
Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Tusquets. http://www.ram-wan.net/restrepo/hermeneuticas/11.etica%20del%20cudado%20de%20si.pdf
Foucault, M. (2000b). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Alianza. https://museo-etnografico.com/pdf/puntodefuga/181003focault2.pdf
Foucault, M. (2004). Geschichte der Gouvernamentalität I: Sicherheit, Territorium, Bevölkerung. Suhrkamp.
Maldonado, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro y R. Grosfogel, El giro decolonial Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127-168). Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.
Mignolo, W. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. En S. Castro y R. Grosfogel, El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 25-46). Siglo del hombre.
Mintz, S. W. (1996). Dulzura y poder: el lugar del azúcar en la historia moderna. Siglo XXI. https://lachampurria.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/03/sidney-mintz-dulzura-y-poder-el-lugra-del-azucc81car-en-la-historia-moderna.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2015). Directriz: Ingesta de azúcares para adultos y niños. Resumen. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/154587/WHO_NMH_NHD_15.2_spa.pdf
Palma, G., Navarro, A., Lozada, I. y Hernández, F. (2014). El azúcar, tan nociva como cualquier droga. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 3(5) https://doi.org/10.29057/icsa. v3i5.777. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/article/view/777/3684
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indíg, 13(29), 11-20. https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf
Quijano, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. En S. Castro y R. Grosfogel, El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 93-126). Siglo del hombre.
Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En A. Quijano, Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder (pp. 777-832). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507042402/eje3-8.pdf
Ramos, O. G. (1995). Azúcar: medicina, condimento y mucho más. Revista Colombiana de Psicología, (4), 163-165. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/15934/16754
Sánchez Sabaté, R. (2017). La alimentación como mediación comunicativa. Estudio del discurso nutricional desde la antropología de la comunicación [Tesis doctoral en medios, comunicación y cultura]. Universitat Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/461192/rss1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sousa, B. (2010). Para descolonizar Occidente: más allá del pensamiento abismal. CLACSO-Prometeo Libros. https://artes.unc.edu.ar/files/boaventura2.pdf
Wallerstein, I. (2013). Geopolítica y geocultura. Ensayos sobre el moderno sistema mundial. Ediciones Kairós. https://arxiujosepserradell.cat/wp-content/uploads/2023/02/Geopoli%CC%81tica-y-Geocultura-Immanuel-Wallerstein.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lineth Gricélida Abella, Claudia del Pilar Vélez de la Calle, Adolfo Albán Achinte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).