Saving the Department of Education

Abstract

The purpose of this article is to expose some serious problems with the Trump administration's plans to dismantle the Department of Education under the watchful eye of Project 2025, a blueprint for a radical reimagining of government based on ideas as dangerous as they are destructive. This is a long-standing obsession, and giving it shape would be akin to setting fire to the foundations of American education and would leave scars on students, schools, and the very soul of learning. Will the administration ultimately succeed in bringing down the Department of Education? What will be the locus of resistance?

Keywords: Department of Education, public education, ideology, indoctrination

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Peter McLaren

BA, B.Ed., M.Ed., Ph.D., FRSA, Ed.D. (Honoris Causa), Dip Tchg. Profesor emérito de la Escuela de Educación y Estudios de la Información de la Universidad de California, Los Ángeles.  peter.mclaren1@gmail.com

Laura Proasi, Universidad Nacional de Mar del Plata

2) Doctora en Educación – Doctorado en Educación (UNR). Especialista en Docencia Universitaria. Diplomada Superior en Ciencias Sociales con mención en Gestión de las instituciones educativas (FLACSO). Profesora y Licenciada en Historia (UNMdP). Docente e investigadora del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades - UNMdP. Profesora Adjunta Regular - Depto. de Cs. de la Educación - Problemática Educativa (Ciclo de Formación Docente) / Taller de Aprendizaje Científico y Académico (Carreras de Profesorado y Licenciatura en Ciencias de la Educación - Facultad de Humanidades – UNMDP) Coordinadora Académica de Trayectos Pedagógicos en Secretaría Académica de la Facultad de Humanidades. Miembro GIEEC (Grupo de Investigación en Educación y Estudios Culturales) Miembro CIMED (Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación) ORCID N°0000-0002-5172-1057  

Published

2025-09-10

How to Cite

McLaren, P., & Proasi, L. (2025). Saving the Department of Education. Praxis Educativa, 29(3), 1–12. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/9267