Perceptions about the future of higher education among innovative professors at the National University of Entre Ríos
Keywords:
Higher Education, Prospective, Virtuality, educational innovationAbstract
The National University of Entre Ríos (Argentina) is experiencing institutional reforms, socio-cultural changes, technological innovations and budgetary adjustments. This article explores the perceptions and expectations about the future of higher education of teachers who carry out pedagogical innovation at the university. Based on a qualitative, exploratory and synchronic strategy, semi-structured interviews were conducted with selected teaching teams. As a result, it was found that these teachers emphasized the need to consolidate hybrid or mixed teaching methods, make educational trajectories more flexible and develop practical skills in each subject. However, they also highlighted the importance of face-to-face classes to strengthen technical laboratory skills, the use of specific equipment and to build meaningful learning and socioemotional skills through interaction with others. To this end, they agreed that it is necessary to create conditions for teachers to have more time, dedication and continuous training.
Downloads
References
Aguayo, P., Blanco Navarro, M., Lozano Mulet, P., & Dussel, I. (2024). Plataformización educativa y profesionalidad docente: tensiones y nudos críticos. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 87, 74–89. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3107
Andrés, G. (2023). La inercia de la presencialidad: actitudes, habilidades y expectativas de docentes de FCEdu-UNER durante la enseñanza virtual de emergencia. Actas de las IV Jornadas de Educación a Distancia en el Nivel Superior. Universidad Nacional de Entre Ríos.
Andrés, G. (2025). La Educación a Distancia en la Universidad Nacional de Entre Ríos durante y después de la pandemia. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. (en prensa).
Bossolasco, M., Carreras, M., Torres Stockl, C., & Chiecher, A. (2024). ¿Enseñanza presencial, virtual o semipresencial? Tendencias en docentes de educación superior en el contexto de post-pandemia. Praxis Educativa, 28 (2), 1–20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280210
Brunner, J.J., & Alarcón Bravo, M. (2023). Imaginando escenarios de innovación en la educación superior de América Latina. Revista Educación Superior y Sociedad, 35 (1), 58–80. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.753
Centro Regional de Estudios en Extensión Universitaria (2024). Relevamiento sobre curricularización de la extensión en universidades e institutos universitarios públicos de Argentina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Cobo, C., Cortesi, S., Brossi, L., Doccetti, S., Lombana, A., Remolina, N., Winocur, R, y Zucchetti, A. (Eds.). (2018). Jóvenes, transformación digital y formas de inclusión en América Latina. Penguin Random House.
Corda, M. C., & Viñas, M. (2023). Educación en línea en universidades nacionales de Argentina: diálogos entre plataformas y bibliotecas académicas. Palabra Clave, 13 (1), e195. https://doi.org/10.24215/18539912e195
Díaz de Guijarro, E. (2025). El proceso de privatización y mercantilización de las universidades argentinas: sus causas y continuidades. Praxis Educativa, 29 (1), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290108
Ejaz, W., Fletcher, R., Nielsen, R.K., & Mc Gregor, S. (2024). What do people want? Views on platforms and the digital public sphere in eight countries. The Reuters Institute. https://doi.org/10.60625/risj-8pk9-d398
Ferro, U., Semán, P., & Welschinger, N. (2024). Generación pandémica: lazos personales, laborales y políticos en las nuevas juventudes. Cuestiones de Sociología, 29, e162. https://doi.org/10.24215/23468904e162
Freeman, S., Eddy, S., McDonough, M., Smith, M., Okoroafor, N., Jordt, H., & Wenderoth, M. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111 (23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111
Hernández, H. C. et al. (2024). Lecciones aprendidas de tres universidades latinoamericanas sobre la enseñanza remota durante la pandemia COVID-19: Un análisis de las experiencias de enseñanza-aprendizaje durante y después del confinamiento. Calidad en la Educación, 61, 139–188. https://doi.org/10.31619/caledu.n61.1473
Igarza, R. (2021). Presencias imperfectas. El futuro virtual de lo social. La marca editora.
Kukulska-Hulme, A. et al. (2024). Innovating Pedagogy 2024: Open University Innovation Report 12. Milton Keynes: The Open University.
Labraña, J., & Brunner, J. J. (2022). Transformación de la educación superior latinoamericana y su impacto en la idea de la universidad: del acceso de élite a la masificación y universalización del acceso. Perfiles Educativos, 44 (176). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60539
Lago Martínez, S., Gala, R., & Samaniego, F. (2024). Educación virtual: narrativas de docentes y estudiantes de la Universidad de Buenos Aires post pandemia. Cuadernos de Investigación Educativa, 15 (2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756
Lion, C. (Coord.). (2023). Repensar la educación híbrida después de la pandemia. UNESCO.
Lion, C., Kap, M., & Ferrarelli, M. (2023). Universidades desafiadas: alfabetismos fluidos, hibridaciones y nuevas estrategias de enseñanza. Revista Educación Superior y Sociedad, 35 (2), 130–155. https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.768
Mandolesi, M., & Borgobello, A. (2023). Los espacios de formación docente como herramienta para la innovación en una organización de educación superior. Praxis Psy, 23 (38), 6–20. https://doi.org/10.32995/praxispsy.v23i38.207
Merlo, J. J., & Catalán, M. J. (2024). Digital Divide to Virtual Education: evidence from Argentina. Atlantic Review of Economics, 7 (1).
Nieto, H., & De Majo, O. (2011). Historia de la educación a distancia en la Argentina (1940–2010). Signos Universitarios, 46, 85–108. https://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/1874/2342
Pedro, N., Santos, C., & Mattar, J. (eds.) (2023). Competências Digitais: desenvolvimento e impacto na educação atual. Universidade de Lisboa.
Poell, T., Nieborg, D., & van Dijck, J. (2019). Platformisation. Internet Policy Review, 8 (4), 1–13. https://doi.org/10.14763/2019.4.1425
Pogré, P., & Poliak, N. (2024). Transformación en las percepciones de estudiantes universitarios del AMBA (Argentina) acerca del derecho a la educación superior. Tensiones y sentidos en disputa. Tramas y Redes, 6, 97–113. https://doi.org/10.54871/cl4c600f
Resolución N° 2597/2023. [Ministerio de Educación de la Nación Argentina]. Creación de sistemas institucionales de aseguramiento de la calidad. Publicada el 15-11-2023. Recuperada de https://www.boletinoficial.gob.ar/#!DetalleNorma/298712/20231121
Resolución N° 2598/2023. [Ministerio de Educación de la Nación Argentina]. Creación del Sistema Argentino de Créditos Académicos Universitarios. Publicada el 15-11-2023. Recuperada de https://www.boletinoficial.gob.ar/#!DetalleNorma/298713/20231121
Resolución N° 2599/2023. [Ministerio de Educación de la Nación Argentina]. Reglamento sobre la modalidad de educación a distancia en universidades. Publicada el 15-11-2023. Recuperada de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/298714/20231121
Resolución Asamblea Universitaria N° 41/2023. [Universidad Nacional de Entre Ríos]. Reforma del Estatuto. Publicada el 01-04-2023.
Sánchez Caballé, A., Cela Ranilla, J., & Esteve Mon, F. (2024). Millennials vs Centennials: ¿diferentes formas de aprender? Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 70, 181–193. https://doi.org/10.12795/pixelbit.105609
Santos, E., & Porto, C. (org.) (2019). App-Education. Fundamentos, contextos e práticas educativas luso-brasileiras na cibercultura. Editora da Universidade Federal da Bahia.
Sequera, J. (2024). “Una historia breve sobre la plataformización de la vida urbana”. En J. Sequera (ed.). La ciudad de las plataformas. Transformación digital y reorganización social en el capitalismo urbano. Icaria. (pp. 11–25).
Universidad Nacional de Entre Ríos. (2023). Proceso de construcción del Plan Institucional Participativo UNER (2018-2022). Documento institucional.
Vasilachis, I. (comp.). (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gonzalo Andrés, María Florencia Gareis, Analía Cherniz, Marianela Belén Fontana, Exequiel Gilez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).