Strategy for the development of Supervised Professional Practice at the Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica

Keywords:

sociology, trainee, work experience, experiential learning, university-industry relationship

Abstract

 

The purpose of this article is to describe the strategy developed for the implementation of the Supervised Professional Practice (PPS) at the School of Sociology of the National University. It was carried out using a qualitative approach, which includes documentary analysis techniques, focus group and survey, and Sociology students and teachers participated. Based on the analysis, the general characteristics of the PPS process are defined, and the responsibilities/commitments of the professors in charge of the course, of the students enrolled in the course and of the institutions receiving the practice are established. It is also concluded that the PPS is a learning and professional development process that allows students to approach the professional field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamileth García Chaves, Universidad Nacional

Bachelor's degree in Sociology from the National University. Master's degree in Educational Administration from the Latin University of Costa Rica. Academic, researcher and extensionist at the National University of Costa Rica. Her areas of interest include gender, education, inequalities, territory, and intersectionality.

Fabiola Quirós Segura, Universidad Nacional

Bachelor's degree in Sociology from the National University of Costa Rica. Master's degree in Design, Management and Execution of Socioeconomic Projects. Academic and researcher at the National University of Costa Rica. Lines of research: care work, job insecurity, informality, science, innovation and technology.

References

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1982). Ley sobre Derechos de Autor y Derechos Conexos N° 6683. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=3396

Cotán, A. (2017). El sentido de la investigación cualitativa. Escuela Abierta, 19, 33-48. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/issue/view/2

Escobar, J. y Bonilla-Jimenez, F. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51-67. http://www.tutoria.unam.mx/sitetutoria/ayuda/gfocal-03122015.pdf

Escuela de Sociología (2022). Plan de Estudios de Bachillerato y Licenciatura en Sociología.

Martín-Crespo, M y Salamanca, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 27, 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330

Tafur, R. (2020). El método de encuesta. En Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de Maestría en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://posgrado.pucp.edu.pe/maestria/educacion/ http://blog.pucp.edu.pe/blog/maestriaeducacion/2020/07/23/los-metodos-deinvestigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/

Revilla, R. (2020). El método de investigación documental. En Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de Maestría en Educación. https://posgrado.pucp.edu.pe/publicaciones/los-metodos-de-investigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/

Universidad de Costa Rica. (2019). Directrices para el desarrollo de la Práctica Profesional Supervisada de la Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva. https://eccc.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2022/05/Normativa-Practica-Profesional-ECCC.pdf

Universidad de Costa Rica. (2020). Lineamientos sobre Prácticas Profesionales de la Escuela de Ciencias Políticas. https://ecp.ucr.ac.cr/index.php/es/ecp-2/comisiones/comision-de-practicas-profesionales

Universidad de Costa Rica. (2024). Práctica Profesional Escuela de Ingeniería Civil. https://eic.ucr.ac.cr/4269-2/

Universidad Estatal a Distancia. (2024). Instructivo para la Práctica Profesional de la carrera de Bibliotecología. https://uned.ac.cr/sites/default/files/2024-03/Instructivo%20Practica%20ACT2024.pdf

Universidad Técnica Nacional. (2022). Reglamento de la Práctica Profesional de la Universidad Técnica Nacional. https://www.utn.ac.cr/sites/default/files/attachments/Reglamento%20de%20Practica%20Profesional%2026-4-2023.pdf

Universidad de Costa Rica. (s.f). Procedimiento para la ejecución de la práctica profesional supervisada de la carrera de Bachillerato en Gestión Integral del Recurso Hídrico. https://portal.so.ucr.ac.cr/sites/default/files/documents/Procedimiento%20para%20ejecuci%C3%B3n%20de%20la%20pr%C3%A1ctica%20profesional%20final_0.pdf

Colegio Universitario de Cartago. (2016). Reglamento Práctica Supervisada. https://www.cuc.ac.cr/userfiles/files/normativa/interna/reglamentos/Reglamento%20de%20Practica%20Supervisada.pdf

Registro Nacional de Personas (RENAP) Guatemala. (2022). Manual de normas y procedimientos para la realización de pasantías para los estudiantes de las Facultades de Ciencias Jurídicas y Sociales, Registro Nacional de las Personas (RENAP), Guatemala. https://www.renap.gob.gt/sites/default/files/informacion-publica/manual_de_normas_y_procedimientos_de_pasantias-practicas_universitarias_0.pdf

Universidad de San Buenaventura. (2014). Manual de Prácticas Profesionales en Psicología, Universidad de San Buenaventura, Cali.

Universidad Nacional Autónoma de Honduras. (s.f). Manual para estudiantes en Práctica Profesional, Universidad Nacional Autónoma de Honduras.https://calidad.unah.edu.hn/dmsdocument/16111-dvus-pm-ppyss-01-pdf

Universidad de Margarita. (2017). Manual de pasantías de la Universidad de Margarita. Venezuela. https://portalunimar.unimar.edu.ve/storage/Manual/2017/manual-pasantias-trimestre-octubre-2017__010223021851.pdf

Universidad Católica de Córdoba. (2013). Práctica Profesional Supervisada PPS, Reglamentación y documentación. https://blogs.ffyh.unc.edu.ar/escuelacienciaseducacion/files/2013/04/Reglamento-general-Trabajo-Final-PPS.pdf

Universidad Interamericana de Puerto Rico. (2018). Manual de Práctica, Programa de Bachillerato Trabajo Social, Universidad Interamericana de Puerto Rico.https://metro.inter.edu/secuencial/Manual-Practica-BA.pdf

Fundación Universitaria María Cano. (2003). Manual de Práctica. https://www.fumc.edu.co/wp-content/uploads/resoluciones/arc_808.pdf

Published

2025-09-10

How to Cite

García Chaves, Y., & Quirós Segura, F. (2025). Strategy for the development of Supervised Professional Practice at the Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica. Praxis Educativa, 29(3), 1–26. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/8762