Strategy for the development of Supervised Professional Practice at the Escuela de Sociología de la Universidad Nacional, Costa Rica
Keywords:
sociology, trainee, work experience, experiential learning, university-industry relationshipAbstract
The purpose of this article is to describe the strategy developed for the implementation of the Supervised Professional Practice (PPS) at the School of Sociology of the National University. It was carried out using a qualitative approach, which includes documentary analysis techniques, focus group and survey, and Sociology students and teachers participated. Based on the analysis, the general characteristics of the PPS process are defined, and the responsibilities/commitments of the professors in charge of the course, of the students enrolled in the course and of the institutions receiving the practice are established. It is also concluded that the PPS is a learning and professional development process that allows students to approach the professional field.
Downloads
References
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1982). Ley sobre Derechos de Autor y Derechos Conexos N° 6683. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=3396
Cotán, A. (2017). El sentido de la investigación cualitativa. Escuela Abierta, 19, 33-48. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/issue/view/2
Escobar, J. y Bonilla-Jimenez, F. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51-67. http://www.tutoria.unam.mx/sitetutoria/ayuda/gfocal-03122015.pdf
Escuela de Sociología (2022). Plan de Estudios de Bachillerato y Licenciatura en Sociología.
Martín-Crespo, M y Salamanca, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 27, 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330
Tafur, R. (2020). El método de encuesta. En Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de Maestría en Educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://posgrado.pucp.edu.pe/maestria/educacion/ http://blog.pucp.edu.pe/blog/maestriaeducacion/2020/07/23/los-metodos-deinvestigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/
Revilla, R. (2020). El método de investigación documental. En Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de Maestría en Educación. https://posgrado.pucp.edu.pe/publicaciones/los-metodos-de-investigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/
Universidad de Costa Rica. (2019). Directrices para el desarrollo de la Práctica Profesional Supervisada de la Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva. https://eccc.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2022/05/Normativa-Practica-Profesional-ECCC.pdf
Universidad de Costa Rica. (2020). Lineamientos sobre Prácticas Profesionales de la Escuela de Ciencias Políticas. https://ecp.ucr.ac.cr/index.php/es/ecp-2/comisiones/comision-de-practicas-profesionales
Universidad de Costa Rica. (2024). Práctica Profesional Escuela de Ingeniería Civil. https://eic.ucr.ac.cr/4269-2/
Universidad Estatal a Distancia. (2024). Instructivo para la Práctica Profesional de la carrera de Bibliotecología. https://uned.ac.cr/sites/default/files/2024-03/Instructivo%20Practica%20ACT2024.pdf
Universidad Técnica Nacional. (2022). Reglamento de la Práctica Profesional de la Universidad Técnica Nacional. https://www.utn.ac.cr/sites/default/files/attachments/Reglamento%20de%20Practica%20Profesional%2026-4-2023.pdf
Universidad de Costa Rica. (s.f). Procedimiento para la ejecución de la práctica profesional supervisada de la carrera de Bachillerato en Gestión Integral del Recurso Hídrico. https://portal.so.ucr.ac.cr/sites/default/files/documents/Procedimiento%20para%20ejecuci%C3%B3n%20de%20la%20pr%C3%A1ctica%20profesional%20final_0.pdf
Colegio Universitario de Cartago. (2016). Reglamento Práctica Supervisada. https://www.cuc.ac.cr/userfiles/files/normativa/interna/reglamentos/Reglamento%20de%20Practica%20Supervisada.pdf
Registro Nacional de Personas (RENAP) Guatemala. (2022). Manual de normas y procedimientos para la realización de pasantías para los estudiantes de las Facultades de Ciencias Jurídicas y Sociales, Registro Nacional de las Personas (RENAP), Guatemala. https://www.renap.gob.gt/sites/default/files/informacion-publica/manual_de_normas_y_procedimientos_de_pasantias-practicas_universitarias_0.pdf
Universidad de San Buenaventura. (2014). Manual de Prácticas Profesionales en Psicología, Universidad de San Buenaventura, Cali.
Universidad Nacional Autónoma de Honduras. (s.f). Manual para estudiantes en Práctica Profesional, Universidad Nacional Autónoma de Honduras.https://calidad.unah.edu.hn/dmsdocument/16111-dvus-pm-ppyss-01-pdf
Universidad de Margarita. (2017). Manual de pasantías de la Universidad de Margarita. Venezuela. https://portalunimar.unimar.edu.ve/storage/Manual/2017/manual-pasantias-trimestre-octubre-2017__010223021851.pdf
Universidad Católica de Córdoba. (2013). Práctica Profesional Supervisada PPS, Reglamentación y documentación. https://blogs.ffyh.unc.edu.ar/escuelacienciaseducacion/files/2013/04/Reglamento-general-Trabajo-Final-PPS.pdf
Universidad Interamericana de Puerto Rico. (2018). Manual de Práctica, Programa de Bachillerato Trabajo Social, Universidad Interamericana de Puerto Rico.https://metro.inter.edu/secuencial/Manual-Practica-BA.pdf
Fundación Universitaria María Cano. (2003). Manual de Práctica. https://www.fumc.edu.co/wp-content/uploads/resoluciones/arc_808.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yamileth García Chaves, Fabiola Quirós Segura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).