Collective Grief at School. Bonds and Sensitivities to Pain

  • Darío Hernán Arevalos Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/Universidad de Buenos Aires/Facultad de Filosofía y Letras-Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación https://orcid.org/0000-0002-2154-3763

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290210

Keywords:

suicide, grief, affective support, young students, secondary school

Abstract

This article aims to understand the collective elaboration of grief in the school environment based on the suicide of a student. The results of a qualitative study carried out in two secondary schools in peripheral urban areas of the Province of Buenos Aires, Argentina, are presented. The analysis of the testimonies allows us to affirm that when faced with the death of a generational peer, the school enables processes of symbolic reparation by favouring a) the constitution of networks of affective support; b) the learning of sensitivity towards the pain of others. The bonds of solidarity and mutual support in the school network, in a context of individualisation of social life, make it possible to reduce the affective distances between the mourners and to constitute collective narratives of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, J. (2016). Trauma cultural, moralidad y solidaridad La construcción social del Holocausto y otros asesinatos en masa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(228), 191-210. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-19182016000300191&script=sci_abstract

Arévalos, D. H. (2020). Emotividades sobre la muerte en el ámbito escolar. Un estudio socioeducativo sobre los sentidos que construyen jóvenes estudiantes de zonas urbanas periféricas [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires.

Arévalos, D.H. y Kaplan, C.V. (2022). Experiencias de soledad en la socialización escolar. Educación, Lenguaje y Sociedad, 20 (20), 1-18. http://dx.doi.org/10.19137/els-2022-202002

Elías, N. (1989). La soledad de los moribundos. Fondo de Cultura Económica.

Elías, N. (1994). Civilización y Violencia. REIS, 65, 141-152. https://reis.cis.es/index.php/reis/article/view/1694

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2019). El suicidio en la adolescencia. Situación en la Argentina. Unicef. https://www.unicef.org/argentina/media/6326/file/Suicidio_adolescencia.pdf

García, P. D., Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2023). Comunicación de las emociones y tramitación del dolor social en la escuela: un estudio socioeducativo con jóvenes estudiantes de la provincia de Buenos Aires. Revista Teias, 24(75), 320-335. https://doi.org/10.12957/teias.2023.76950

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Publishing Company.

Kaplan, C. V. (2021). La implicación afectiva en tiempos de pandemia y postpandemia. Educar para una sociedad de reciprocidades. Revista Anales de la Educación Común, 1(1-2), 104-113. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/166405/CONICET_Digital_Nro.afcec780-7b12-4847-b007-5c4a2eaf8f6a_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kaplan, C. V. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.

Kaplan, C.V. y Arévalos, D.H. (2021). La necesidad de soporte afectivo en jóvenes del sistema educativo. Revista de Educación, 12 (22), 193-208. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4802/5000

Kaplan, C. V. y García, P. D. (2023). Investigar las emociones en el campo educativo: aportes metodológicos de la aplicación de una encuesta a estudiantes del nivel secundario. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 13(2), e131. https://doi.org/10.24215/18537863e131

Márquez, I. (2017). Muerte 2.0. Pensar e imaginar la muerte en la era digital. Andamios. Revista de Investigación Social, 33(14). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632017000100103

Organización Mundial de la Salud. (2 de septiembre de 2019). Suicide worldwide in 2019. https://www.who.int/publications/i/item/9789240026643

Piovani, J. (2018). Otras formas de análisis. En M. Marradi, N. Archenti y J. Piovani (Coords.), Manual de Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 287-296). Siglo XXI.

Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Walter, T. (1994). The Revival of Death [El renacimiento de la muerte]. Routledge.

Walter, T. (1999). On Bereavement: The Culture of Grief [Sobre el duelo: La cultura del duelo]. Open University Press.

Walter, T., Hourizi, R., Moncur, W. y Pitsillides, S. (2012). Does the Internet Change How We Die and Mourn? [¿Internet cambia la forma en que morimos y lloramos? Resumen y análisis]. OMEGA. 64(4), 275-302. https://doi.org/10.2190/OM.64.4.a

Wouters, C. (2002). The Quest for New Rituals in Dying and Mourning: Changes in the We–I Balance [La búsqueda de nuevos rituales en la muerte y el duelo: cambios en el equilibrio entre nosotros y yo]. Body and Society, 8(1). 1-27. https://doi.org/10.1177/1357034X02008001001

Zabludovsky Kuper, G. (2020). Lenguaje y emociones ocultas: testimonios de violencia y trauma. En M. Ariza (Coord.), Las emociones en la vida social. Miradas sociológicas (pp. 149-178). UNAM.

Infografía

Published

2025-05-10

How to Cite

Arevalos, D. H. (2025). Collective Grief at School. Bonds and Sensitivities to Pain. Praxis Educativa, 29(2), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290210

Issue

Section

Artículos