Experiential Education Strategies to Generate Social Wellbeing. A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290220Keywords:
social well-being, university community, experiential education, project-based educationAbstract
The article describes the contributions that an Academic Division whose educational offering in science, technology, mathematics, engineering and health generates to the social well-being of communities of the Chontalpa region, Tabasco, Mexico. To this end, a qualitative, naturalistic case study was carried out in the Multidisciplinary Academic Division of Jalpa de Méndez, in which multiple informants were used (administrative staff, teachers and students), various data collection instruments were applied. It was discovered that the Academic Division studied executes an experiential educational methodology based on projects; Despite this, the impact that the projects have is not significant in the communities near the Campus. It is concluded that the Division under study has the potential to generate social well-being in the communities near the Campus to the extent that it can link the projects that its university community executes with the needs of the environment.
Downloads
References
Aritio-Solana, R., Berges-Plazuelo, L., Cámara-Pastor, T., y Cárcamo-Saénz-Diez. (2021). Cuestiones clave para el trabajo en ABP: pilares, fases, beneficios y dificultades. En A. Pérez, E. Fonseca y B. Lucas (Coords.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos. Claves para su Implementación. (pp. 9-19). Universidad de la Rioja. https://investigacion.unirioja.es/documentos/60272f94f8d2c57ebff9a5fe
Autores (2023). La educación basada en el lugar para identificar y desarrollar la vocación científica de jóvenes universitarios capaces de generar soluciones con alto impacto social. [Extenso de Investigación del Programa de Estancias Posdoctorales por México 2022-2023, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco].
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión (2023, 8 de mayo). Ley general en materia de humanidades, ciencias, tecnologías e innovación. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGMHCTI.pdf
Corredor, Z. (2017). Impacto del servicio comunitario en la educación universitaria: perspectivas. Opción, 33(83), 669-693. https://www.redalyc.org/journal/310/31053772025/html/#:~:text=Provoca%20cambios%20en%20diferentes%20niveles,de%20los%20diferentes%20grupos%20involucrados.&text=Aporta%20conocimientos%2C%20destrezas%20y%20valores,la%20comunidad%20y%20al%20estudiante.
Coughlin, C., & Kirch, S. (2010). Place-based education: A transformative activist stance. Springer Science + Business Media B.V., 5(4), 911-921. http://www.doi:10.1007/s11422-010-9290-6
Data México. (2024, Junio). Jalpa de Méndez. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/jalpa-de-mendez?redirect=true
Del Moral-Santabella, C. (2012). Conocimiento didáctico general para el diseño y desarrollo de experiencias de aprendizaje significativas en la formación del profesorado. Revista Curriculum y Formación del Profesorado, 16(2), 421-452. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395024.pdf
División Académica Multidisciplinaria de Jalpa de Méndez (2021). Plan de Desarrollo Divisional 2021-2025. https://archivos.ujat.mx/2022/div-DAMJM/PDD%20DAMJM%202021-2025.pdf
Dos Santos, R. (2012). Perspectiva psicocultural de la educación y autogestión pedagógica: una propuesta organizativa en el salón de clases. Revista Iberoamericana para la Investigación y el desarrollo educativo, 2(3), 153-176. https://www.redalyc.org/pdf/4981/498150311010.pdf
Espejo-Leupin, R. (2016). ¿Pedagogía activa o métodos activos? El caso del aprendizaje activo. Revista de investigación en docencia universitaria, 10(1), 16-27. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/456
Espinar, E.M. y Vigueras, J.A. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 3(39), 1-14. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2015/1780
Freire, P. (1983). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores
García-Romero, D. y Lalueza, J. L. (2019). Procesos de aprendizaje e identidad en aprendizaje-servicio universitario. Educación S. XXI, 22(2), 45-68. https://www.redalyc.org/journal/706/70666696002/html/
Georgieva, K. (2019, abril). La justificación de la inversión en capital humano [Video]. Foro Internacional. Invertir en las Personas. Banco Mundial. https://envivo.bancomundial.org/justificacion-economica-y-social-de-las-inversiones-en-capital-humano
Gleason, M. y Rubio, J. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y su rol docente. Revista Educación, 44(2), 1-20. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197
Goleman, D. (2018). La inteligencia emocional. Kairos.
Kolb, A. y Kolb, D. (1984). Experiental Learning Theory. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_227
Landini, F. (2023). La dinámica de aprendizaje experiencial en la formación de las y los extensionalistas rurales latinoamericanos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(96), 251-275. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n96/1405-6666-rmie-28-96-251.pdf
Lucci, M.A. (2007). La propuesta de Vygotzky: la psicología socio-histórica. La Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 10(2), 1-12. https://www.ugr.es/~recfpro/rev102COL2.pdf
Méndez-Ochaita, M. F. (2023). Pertinencia e incidencia social de las investigaciones de tesis de un posgrado profesional en desarrollo en México. CIENCIA ergo-sum, 30(2), 1-13. http://doi.org/10.30878/ces.v30n2a3
Mihalacher, M. (2013). The future of entrepreneurial university in Romania. Researches in Applied Economics and Management – I(1), 480-487. https://www.academia.edu/70829843/The_future_of_entrepreneurial_university_in_Romania
Morales-Barrera, M.C. (2021). Apropiación cultural: una perspectiva para analizar la incorporación de tic en la práctica docente. Sinergias Educativas, 5(4), 71-84. https://doi.org/10.37954/se.v5i4.155
Morales-Bueno, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico, ¿Una relación vinculante? Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 21(2), 91-108. https://www.redalyc.org/journal/2170/217059664008/html/
Muñoz-Busto, A., Elvira-Rey, C., y Dominguez-Estremiana, M. (2021). Aprendizaje cooperativo y ABP. En A. Pérez, E. Fonseca y B. Lucas (Coords.), Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos. Claves para su Implementación (pp. 20-27). Universidad de la Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7760321
Oyarzun-Andrade, P. (2019). Las capacidades humanas según el enfoque de Martha Nussbaum: el caso de estudiantes de obstetricia y puericultura de la Universidad de Valparaíso. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/667835/POA_TESIS.pdf?sequence=1
Paredes, D. (2018). Aprendizaje-servicio: una práctica educativa innovadora que promueve el desarrollo de competencias del estudiante universitario. Actualidades Investigativa en Educación, 18(3), 1-22. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418.
Piumbato, M.C., Masson, A., Gómes, T. y Massao, T.R. (2022). Estudio bibliométrico sobre la Pedagogía por Alternancia en artículos científicos (1981-2019). Praxis Educativa, 26(1), 1-28. https://www.redalyc.org/journal/1531/153170575007/html/
Reigeluth, C.M. (2012). Teoría instruccional y tecnología para el nuevo paradigma de la educación. Revista de Educación a Distancia, 1(32), 02-22. http://www.um.es/ead/red/32
Schon, D.A. (2017). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. https://doi.org/10.4324/9781315237473
Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT). (2023, Marzo). Traza tu ruta. https://app.sct.gob.mx/sibuac_internet/ControllerUI?action=cmdSolRutas
Silva-Quiroz, J. y Maturana-Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117
Sobel, D. (2004). Place-based education: Connecting classrooms and communities. The Orion Society.
Tsao, J., Kochhar-Lindgren, G. & Lam, A.M.H. (2024). Institutionalising a transdisciplinary curriculum: assemblages, territories, and refrains. High Educ, 3(2), 1-16. https://doi.org/10.1007/s10734-024-01250-w
Tünnnermann, C. (2008). Modelos educativos y académicos. https://www.enriquebolanos.org/media/publicacion/Modelos%20educativos%20y%20academicos.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Ortiz Navarro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).