Do academic mobilities generate migrations? Trajectories of students at the National University of Cordoba
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290114Keywords:
internationalisation, social strategies, middle classes, internal and international migrations, skilled migrationAbstract
Academic mobility is strongly related to migratory phenomena (internal and international) and to social inequality. In this article we analyze different social uses of outgoing academic stays of students at the National University of Córdoba. The empirical material is based on a survey and interviews with young people who have made their stays abroad through internationalization programs. First, we will contextualize the factors that shape student mobility scenarios. Then, we will analyze the successive mobilities of students who stayed in different destinations. Finally, we will problematize the complexity of motivations behind these practices.
Downloads
References
Adrogué, C. y García de Fanelli, A. (2021). Brechas de equidad en el acceso a educación superior argentina. Revista Páginas de Educación, 14(2), 28-51. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2507
Beigel, F. (2013). Centros y periferias en la circulación internacional del conocimiento. Nueva Sociedad, 245, 110-123. https://static.nuso.org/media/articles/downloads/3944_1.pdf
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Bellaterra.
Botto, M. (2015). La transnacionalización de la educación superior: ¿qué papel juegan los nuevos regionalismos en la difusión de estas ideas? El caso del Mercosur (1992-2012). Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6, 90-109. https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.03.001
Bourdieu, P. (2002). Sociología y cultura. Grijalbo.
Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Siglo XXI.
Brunner, J. Brunner y Ferrada Hurtado, R. (Eds.) (2011). Educación Superior en Iberoamérica. Centro Interuniversitario de Desarrollo – CINDA – Universia.
Cañón, J. F. (2005). Internacionalización de la educación superior y educación superior internacional. Elementos para un análisis sociológico general. Revista Colombiana de Sociología, 25, 105-125. https://revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/view/11370
Carabaña, J. (1996). ¿Se devaluaron los títulos? Revista Española de Investigación Social, 75, 173-213. https://doi.org/10.5477/cis/reis.115.173
Cleve, A. (2016). El lugar de las familias en las migraciones internas de estudiantes hacia La Plata, Argentina: apoyo económico, acuerdos y construcción de redes. Odisea, 3, 53-77. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/odisea/article/view/1945/
Dalle, P.; Boniolo, P. y Navarro-Cendejas, J. (2019). Efectos del origen social familiar en el logro educativo en el nivel superior en Argentina y México. Caminos diferentes, desigualdades similares. Revista Educación y Derecho, 19, 1-28. https://doi.org/10.1344/re&d.v0i19.28394
De Swaan, A. (2001). Words of the word. The global language system. Polity Press.
Del Cueto, C. (2007). Los únicos privilegiados: estrategias educativas de familias residentes en countries y barrios cerrados. Prometeo y UNGS.
Del Cueto, C. M. y Luzzi, M. (2008). Rompecabezas. Transformaciones en la estructura social argentina (1983 – 2008). UNGS y Biblioteca Nacional.
Del Valle, D. y Perrotta, D. (2023). Internacionalización universitaria y movilización política CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/171699/1/Internacionalizacion-universitaria.pdf
Dezalay, Y. (2004). Les courtiers de l’international: Héritiers cos¬mopolites, mercenaires de l’impérialisme et missionnaires de l’universel. Actes de la recherche en sciences sociales, 151-152, 5-26. https://doi.org/10.3917/arss.151.0004
Didou, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina. Transitar de lo exógeno a lo endógeno. Cuaderno de Universidades. http://dspaceudual.org/handle/Rep-UDUAL/42
Dyrness, A. y Sepúlveda, E. (2014). La producción de las elites neo-coloniales en El Salvador. En: A. Paniagua y L. Alamillo-Martínez (Eds.), Producción y reproducción de las elites (21-27). Traficantes de sueños.
Elder, G. (1994). Time, Human Agency and Social Change. Perspectives on the Life Course. Social Psycology Quarterly, 57 (1), 4-15. https://doi.org/10.2307/2786971
Esteban, F. (2015). El sueño de los perdedores: cuatro décadas de migraciones de argentinos a España (1970-2010). Teseo.
França, T. y Padilla, B. (2019). Introducción: ¿Por qué seguimos estudiando y debatiendo la movilidad académica internacional? En: S. Didou, T. França y B. Padilla (coords.), Geoestrategia de la internacionalización y espacialidad de las migraciones académicas (15-24). Cuadernos de Universidades.
García de Fanelli, A. M. y Jacinto, C. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1, 58-75. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2010.1.16
García Guadilla, C. (2010). Educación superior comparada. El protagonismo de la internacionalización. UNESCO/CENDES.
Gesaghi, V. (2016). La educación de la clase alta en Argentina. Fondo de Cultura Económica.
Giovine, M. (2018). Las prácticas educativas y las estrategias de reproducción social en Córdoba: la formación de los sectores dominantes (2003/2016) (Tesis inédita de doctorado), Universidad Nacional de Córdoba.
Glick-Schiller, N. y Salazar, N. B. (2013). Regimes of Mobility across the Globe. Journal of ethnic and migration studies, 39(2), 183-200. https://doi.org/10.1080/1369183X.2013.723253
Gómez, S. (2019). Experiencias migratorias de estudiantes universitarios: Estudio cualitativo en la Universidad Nacional de Córdoba. Praxis educativa, 23(1), 1-13. https://www.redalyc.org/journal/1531/153159248008/html/
González-Leonardo, M. (2020). Migraciones internas, inmigración exterior y emigración de españoles hacia el extranjero: un balance por nivel educativo. ¿Es España un país de baja movilidad? Documents d’Anàlisi Geogràfica, 66(3), 591-627. https://doi.org/10.5565/rev/dag.596
Kaplan, C. y Piovani, J. I. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. En: J. I. Piovani y A. Salvia (coords.), La Argentina en el siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (221- 263). Siglo XXI.
Knight, J. (2004). “Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales”. Journal of studies in international education, vol. 8, tema 1, pp. 5-31. doi: https://doi.org/10.1177%2F1028315303260832.
Kreimer, P. (2012). Les enjeux de la formation des élites scientifiques en Amérique Latine. Amerique Latine, A savoir, 4, 105-116.
Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 3(7), 105-133. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132006000100007&lng=es&nrm=iso
Luci, F. y Gessaghi, V. (2016). Familias tradicionales y élites empresarias en Argentina: individuación y solidaridad en la construcción y sostén de las posiciones de privilegio. Política. Revista de Ciencia Política, 54(1), 53-84. https://doi.org/10.5354/0719-5338.2016.42699
Marshall, A. (1988). Emigration of argentines to the United States. En: P. Pessar (ed.), When borders don’t divide: labor, migration and refugee movements in the Americas (129-141). Center for Migration Studies.
Martínez Pizarro, J. (2010). Migración calificada y crisis: una relación inexplorada en los países de origen. Migración y desarrollo, 7(15), 129-154. https://doi.org/10.35533/myd.0815.jmp
Massey, D. (1990). Social structure, household strategies and the cumulative causation of migration. Population Index, 56, 3-26. https://doi.org/10.2307/3644186
Mauger, G. (2013). Modos de generación de las generaciones sociales. Sociología Histórica, 2, 131-151. https://revistas.um.es/sh/article/view/188951
Mayer, L. y Catalano, B. (2018). Internacionalización de la educación y movilidad: reflexiones a partir del caso argentino. Universitas, 29, 19-41. https://doi.org/10.17163/uni.n29.2018.01
Miranda, A. (2008). Los jóvenes, la educación secundaria y el empleo a principios del siglo XXI. Revista del Trabajo, 4(6), 185-198.
Montoya, V., Salas, V. y Varela, L. (2022) De las competencias lingüísticas al capital internacional: el francés en las trayectorias profesionales de ingenieros argentinos ex becarios en Francia. En: Chardenet, P. y E. Lousada (Orgs.), Prácticas de la lengua francesa en Argentina y Brasil: de contextos académicos a contextos profesionales (17-69). Letraria. https://hal.science/hal-03648814/document
Nogueira, M. A. y Aguiar, A. (2008). La formation des élites et l’internationalisation des études: peut-on parler d’une "bonne volonté internationale"? Education et sociétés, 1(21), 105-120. https://doi.org/10.3917/dbu.duter.2011.01.0179
Oregioni, M. S. y López, M. P. (2011). La gestión de la cooperación internacional en la universidad argentina: el papel de los investigadores locales y del Área de Relaciones Internacionales. El caso de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (1999-2010). Revista Argentina de Educación Superior, 3, 49-72. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-25082011000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Oteiza, E. (1971). Emigración de profesionales, técnicos y obreros calificados argentinos a los Estados Unidos: análisis de las fluctuaciones de la emigración bruta, julio 1950 a junio 1970. Desarrollo Económico, 10(39/40), 429-454.
Pedersen, M. (2021). Turismo, interculturalidad y aprendizaje: las representaciones sociales de los jóvenes argentinos que realizan la Working Holiday a Australia. (Tesis inédita de grado), Universidad Nacional de La Plata.
Pedone, C. y Alfaro, Y. (2015). Migración cualificada y políticas públicas en América del Sur: el programa PROMETEO como estudio de caso. Forum Sociológico, 27, 31-42. https://doi.org/10.4000/sociologico.1326
Pellegrino, A. (2008). La migración calificada en América Latina. Foreign Affaires en Español, 8(2), 15-26.
Portes, A. (2011). Migración y desarrollo: un intento de conciliar perspectivas opuestas. Nueva Sociedad, 233, 44-67. https://nuso.org/articulo/migracion-y-desarrollo-un-intento-de-conciliar-perspectivas-opuestas/
Réau, B. (2010). Voyages et jeunesse ‘favorisée’. Usages éducatifs de la mobilité. Agora, 3(53), 73-84. https://doi.org/10.3917/agora.053.0073
Rivera, L. (2017). De la migración interna a la migración internacional en México. Apuntes en torno a la formación de un campo de estudio. Iconos, 58, 37-57. https://doi.org/10.17141/iconos.58.2017.2500
Rivero, P. y Navarro-Conticello, J. (2021). Migraciones y movilidades de argentinos y argentinas: revisión crítica de un campo de estudios en desarrollo (1960-2020). Páginas, 13(31), 1-25. https://doi.org/10.35305/rp.v13i31.474
Ruiz-Ruiz, J. (2009). Análisis sociológico del discurso: métodos y lógicas. Forum: Qualitative Social Research, 10(2), 1-32. https://doi.org/10.17169/fqs-10.2.1298
Ruta, C. (2015). El futuro de la universidad argentina. En J. C. Tedesco (Comp.), La educación argentina hoy: la urgencia del largo plazo (319-350). Siglo XXI.
Sassen, S. (2007). Una sociología de la globalización. Katz. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bd32
Servetto, S. (2014). Clases medias, escuela y religión: socialización y escolarización de jóvenes en colegios secundarios católicos en Córdoba. (Tesis inédita de doctorado), Universidad Nacional de Córdoba.
Sheller, M. y Urry, J. (2018). Movilizando el nuevo paradigma de las movilidades. Quid 16, 10, 335-355. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/quid16/article/view/3202
Sosa, M. (2016). Migrantes en el sistema educativo argentino. Un estudio sobre la presencia de alumnos extranjeros en los estudios de nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 97-116. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2016.19.189
Texidó, E. (2008). Perfil migratorio de Argentina. OIM. https://www.gfmd.org/sites/g/files/tmzbdl1801/files/pfp/mp/argentina_profile_2.pdf
Tiramonti, G. y Ziegler, S. (2008). La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades. Paidos.
Vega, C.; Gómez, C. y Correa, A. (2016). Circularidad migratoria entre Ecuador y España. Transformación educativa y estrategias de movilidad. Migraciones, 39, 183-210. https://doi.org/10.14422/mig.i39.y2016.007
Vessuri, H. (2007). "O inventamos o erramos". La ciencia como idea-fuerza en América Latina. Universidad Nacional de Quilmes.
Villanueva, E. (2017). La universidad ayer y hoy: perspectivas. En: D. Filmus (Comp.), Educar para el mercado (131-178). Octubre.
Wagner, A. C. (2007). La place du voyage dans la formation des élites. Actes de la recherche en sciences sociales, 170, 58-65. https://doi.org/10.3917/arss.170.0058
Wagner, A. C. (2023). Desigualdades en la globalización. Migraciones y movilidades en el espacio social transnacional. EDUVIM.
Ziegler, S. (2007). Los de Excepción: Un retrato de las elecciones escolares de las familias de los sectores favorecidos en la ciudad de Buenos Aires y el conurbano bonaerense. En: M. Narodowski y A. Gómez (Comps.), Escuelas y Familias. Problema de diversidad cultural y justicia social (79-100). Prometeo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cecilia Jiménez Zunino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).