Programs to improve teacher training in Argentine universities (2010-2015) Perspectives and experiences between the determinations of national policies and university autonomy
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280109Keywords:
educational programs; teacher training; national university; humanities; autonomyAbstract
In this article we look into the ways of appropriation of the Human Sciences Support Project (PROHUM) in three Argentine national universities: those of La Plata, General Sarmiento and Luján. A collective case study of instrumental type was developed at a micro-social scale, triangulating data from institutional documents and in-depth interviews with authorities. The research sought to determine the degree of autonomy of these actors in the institutional definitions reached. Among the common measures, priority was given to the strengthening of positions assigned to pedagogical training subjects in teaching programs in the disciplines included in the PROHUM. The measures for the consolidation of teams for the initial stages of the careers also had a prominent place. Among the differences, the criteria that guided the decisions in each case stand out: the massiveness or the situation of dropout in the first years. In all three cases, a high degree of autonomy in defining improvements in teacher training was evident.
Downloads
References
Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. Editorial Grijalbo.
Buchbinder, P. (2005). Historia de las universidades argentinas. Editorial Sudamericana.
Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Siglo XXI.
Chiroleu, A., Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: Revisando viejos
legados en busca de nuevos horizontes. Universidad Nacional de General Sarmiento.
Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica.
Universidad Autonomía Metropolitana.
Felipe, C. (2020). La institucionalización y legitimación de los estudios universitarios en Educación Física: El
caso de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina, 1953). Debate universitario, 8(16), 39-52.
https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12100/pr.12100.pdf
Frederic, S. y Soprano, G. (2005). Cultura y política en etnografías sobre la Argentina. Universidad Nacional de
Quilmes/Prometeo Libros.
García de Fanelli, A. (2008). Contrato-programa: instrumento para la mejora de la capacidad institucional y la
calidad de las universidades. IIPE UNESCO.
Krotsch, P. (2001). Educación superior y reformas comparadas. Universidad Nacional de Quilmes.
Krotsch, P., Camou, A. y Prati, M. (2007). Evaluando la evaluación. Políticas universitarias, instituciones
y actores en Argentina y América Latina. Prometeo.
Marquina, M., Chiroleu, A. y Rinesi, E. (Coord.). (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner.
Continuidades, rupturas, complejidades. Editorial de la Universidad Nacional de General Sarmiento.
Marquina, M. y Polzella, Á. (2015). El impacto de la Nueva Gestión Pública en las universidades y la
emergencia de nuevos roles. Comparando contextos, sistemas y abordajes teóricos para su estudio en distintos
casos nacionales. Revista Argentina de Educación Superior, 7(11), 9-27.
Marquina, M., Gimenez, G., Rodriguez, W. y Mazzeo, I. (2022). Implicancias del Aseguramiento de la Calidad
(AC) en las universidades argentinas. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 104-130.
https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/577
Mollis, M. (1996). El sutil encanto de las autonomías. Una perspectiva histórica y comparada. Revista
Pensamiento Universitario, (4/5), 102-115.
Montenegro, J. (2020). La Reforma Puiggrós a la Ley de Educación Superior y sus efectos en el acceso a la
Universidad Nacional de La Plata: El caso de la Facultad de Ciencias Médicas [Tesis de doctorado].
Universidad Nacional de La Plata. http://memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1824/te.1824.pdf
Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis de
Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-238). Gedisa.
Peterson, M. (2007). The study of colleges and universities as organizations. En P. Gumport (Comp), Sociology
of Higher Education. Contributions and their contexts (pp. 147-184). Johns Hopkins University Press.
Revel, J. (2005). Un momento historiográfico. Trece ensayos de historia social. Manantial.
Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2011). Políticas universitarias en Argentina: entre los legados modernizadores y la
búsqueda de una nueva agenda. Innovación educativa, 11(57), 21-30.
https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9838/pr.9838.pdf
Universidad Nacional de La Plata (2023). Estadísticas
UNLP: https://unlp.edu.ar/gestion/plan_estrategico/indicadores/la-unlp-en-numeros-17580-22580/
Universidad Nacional de Luján (1996). Informe de autoevaluación institucional realizado en 1996.
Disponible en www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/evex/lujan.pdf,
http://www.unlu.edu.ar/doc/proy-inst-est/proy-inst-est-unlu.pdf.
Universidad Nacional de Luján (2021). UNLu Anuario Estadístico, Área de Estadísticas Universitarias, 2021,
rio%20Institucional%202021.pdf
Universidad Nacional de General Sarmiento (2023). UNGS: Estadísticas universitarias.
https://www.ungs.edu.ar/institucional/informacion-y-estadisticas-universitarias/formacion.
Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la
Escolaridad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(1). Chrome
extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ugr.es/~recfpro/rev111ART2.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).