The use of digital technology in higher education: suggestions and requirements in documentary sources
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270214Keywords:
University, DE, ICT, suggestions, requirementsAbstract
This research purpose was to describe institutional suggestions and exigences about the use of technologies in a local University institutional documents. Content analysis of twelve documentary sources and four interviews were made. Eight keywords were selected. Presence of each word in relation to suggestions about the digital technology use were analyzed, among which Distance Education (DE) proposals; approval of the SIED, its modifications and reorganization; the teaching schedule in the virtual campus; and hybrid pedagogical models. In the interviews, the creation of the SIED, the impact of the pandemic to the virtualization process and the instances of evaluation in the DE were the highlighted aspects. Expectations were expressed regarding the use of digital technologies when the pandemic is over and considered the inclusion of hybrid instances in university degree courses.
Downloads
References
Andrés, G. y San Martín, P (2019) Modelo analítico multidimensional para la construcción y la evaluación de
prácticas educativas mediatizadas en Educación Superior. Revista Argentina de Educación Superior, 18, 88-
http://hdl.handle.net/11336/121664
Archenti, N. (2007). Estudio de caso/s. En A. Marradi, N. Archenti y J. l. Piovani (Comps.), Metodología de las
ciencias sociales (pp. 237-24S) . Emecé.
Artavia Díaz, K. Y (2021) Uso de plataformas de mensajería instantánea como ambiente de aprendizaje
flexibles y el desarrollo de habilidades en Educación a Distancia (EaD) Educación Superior, 20(31), 29-45.
http://portal.amelica.org/ amel i/jatsRepo/ 499/ 4992368006/html/
Arzuaga, S V., Casablancas, S y Dari, N. (2022) La pandemia, las universidades y las prácticas de evaluación.
Virtualidad, Educación y Ciencia, 72(24), 72-85. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/36312
Boelens, R, De-Wever, B. y Voet, M. (2017) Four key challenges to the design of blended learning A
systematic literature review. Educational Research Review, 22(1), 1-18.
https:// doi.org/10.1016/j.ed u rev.2017.06.001
Borgobello, A. y Espinosa, A. (2021). Enseñanza remota de emergencia: crisis, procesos y cambios en la
educación superior. En S V. Garo y F. Costa (Comps), Notas de Pandemia (pp 29-38) UNR Editora.
http://hdl.handle.net/2133/20523
Borgobello, A., Sartori, M. y Espinosa, A. (2017) Desafíos, descripciones y reflexiones acerca de la
incorporación de TIC en un contexto universitario al sur del mundo. Boletín Científico Sapiens Research, 7(2),
-50. https:// dial netuni rioja.es/servlet/ articu lo?cod igo=6535271
Borgobello, A., Sartori, M. y Roselli, N. (2016). ¿Cómo interactuamos aquí y allá? Análisis de expresiones
verbales en una clase presencial y otra virtual a partir de dos sistemas de codificación diferentes. Revista de
la educación superior, 45(179), 95-110. http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.003
Brioli, C., Amaro, R. y García, l. (2011). Referente teórico y metodológico para el diseño instruccional de
Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje (EVEA) Docencia Universitaria, 72(2), 71-100.
Cabero Almenara, J., Torres Barzabal, L. y Hermosilla Rodríguez, J. M. (2019). Las TIC y la creación de una
ciudadanía crítica e-digital. Education in the Knowledge Society, 20(1), 1-10.
https://doi.org/10.14201/eks2019 20 a22
Contreras Domingo, J. (1987) De estudiante a profesor. Socialización y aprendizaje en las prácticas de
enseñanza. Educación, 282, 203-231. https://dialnetunirioja.es/servlet/articulo7codigo=l8561
Copertari, S. (2020) Virtualización de la educación en tiempos de pandemia. Revista Científica Educ@r;ao,
(7), 891-895. https://bitly/3dltQn0
Copertari, S. y Fantasía, Y. (2014). Estado del arte de experiencias sobre prácticas de enseñanza en educación
a distancia en la Universidad Nacional de Rosario. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 4, 137-
https://doi.org/10.35305/rece.v0i4.97
Copertari, S., Sgreccia, N. y Fantasía, Y (2014) Educación a distancia concepciones docentes y
democratización de la enseñanza en los postgrados de la UNR. Sophia, 70(2), 23-34.
https:/ /revistas.u gca.ed u .co/i nd ex. p h p/ so p h ia/ articl e/view /252
Curci, R. (2003). Diagnóstico de la Educación Superior Virtual en Venezuela. Informe IESALC-UNESCO.
Universidad Metropolitana.
www.iesalc.unesco.org.ve/programas/internac/univ virtuales/venezuela/vir ve.pdf
Gonzá lez, A. H. (2020). Los SIED en el ámbito unive rsitario de Argentina y el contexto Latinoamericano.
Boletín SIED, 7(1), 4S-Sl. https://revista.sied .mdp.ed u.a r/ index.php/ boletin/article/view/10
Guarnieri, G. (2018). Lógicas de inclusión/exclusión en la sociedad red : las tecnologías como ampliación del
espacio público en la educación superior contemporánea. En M. Casarin (Coord ), En tomo a las ideas de
Manuel Castells. discusiones en la era de la información (pp 95-114) Editorial CEA.
http://hdl.handle net/11086/6454
Hernández, G., Sánchez, P., Rodríguez Varela, E., Caballero, R. S. y Martínez, M. (2014). Un entorno b-learning
para la promoción de la escritura académica de estudiantes unive rsitarios. Revista Mexicana de Investigación
Educativa, 79(61), 349-375. https://bit.ly/30zlsUF
Hodges, C., Moore, S, Lockee, B, Trust, T. y Bond, A. (2020) The difference between Emergency Re mote
Teaching and online learning. Educause Review. https://bitly/3b0Nzx7
Lovey, J. P, De Seta, D, Mandolesi, M, Majul, S y Borgobello, A. (2021) Experiencias docentes en relación con
el uso de TIC a partir de la pandemia. Revista !RICE, 47(1), 95-117. https://bit.ly/3zVL3Hq
Maggio, M., Sarlé, P., Lion, C., Perosi, M. V., Pinto, L., Latorre, M., Masnatta, M. y Penacca, L. (2012). Recreando la
investigación con tecnologías: redes digitales y escritura en colaboración. Revista del !ICE, 31, 149-166.
https://doi.org/10.34096/ riice.n3l371
Majul, S, De Seta, D. y Borgobello, A. (2021) Estrategias de enseñanza y tecnologías en publicaciones previas
a la forzosa virtuali zación de la educación. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32(63), 1-30.
https://doi.org/10.33255/3263/1025
Monereo Font, C. y Badia Garganté, A. (2013). Aprendizaje estratégico y tecnologías de la información y la
comunicación Una revisión crítica. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la
Información, 74(2), 15-41. https://revistas.usal.es/ index.php/eks/article/view/10212/ 10622
Morado, M.F. (2018) Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores Una experiencia de
creación participativa desde el paradigma emergente. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-17.
http://dx.doi.org/l0.l5359/ree.22-ll8
Ortiz, L. F. (2007) Campus Virtual la educación más allá del LMS. Revista de Universidad y Sociedad del
Conocimiento, 4(1), 1-7. http://www.uoc.edu/ rusc/ 4/ l /dt/esp/o rti z.pdf
Pérez Alcalá, M. del S. (2009). La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje.
Apertura, 7(1), 1-17. https://www.redalyc.org/articu1o .oa?id=68820815003
Pierella, M. P y Borgobello, A. (2021) Reflexiones en el tránsito hacia la pospandemia desde experiencias
estudiantiles y docentes en una universidad pública argentina. Trayectorias Universitarias, 7(12), 1-13.
https://doi.org/10.24215/24690090e049
Pierella, M. P., Peralta, N. S. y Pozzo, M. l. (2020). El primer año de la unive rsidad . Condiciones de trabajo
docente, modalidades de admisión y abandono estudiantil desde la perspectiva de los profesores. Revista
Iberoamericana De Educación Superior, 77(31), 68-84. https://d oi.org/10.22201/ iisue.20072872e.2020.3l706
Piovani, J. l. (2007). Otras formas de análisis. En A. Marradi, N. Archenti y J. l. Piovani (Comps.), Metodología de
las ciencias sociales (pp. 296-298). Emecé.
Prados, M. L., Pozzo, M. l. y Pierella, M. P. (2023). Las políticas de acompañamiento estudiantil en la
Universidad Nacional de Rosario y los procesos de virtualización forzosa. Revista De La Escuela De Ciencias De
La Educación, 7(18), 74-93. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/ index.php/educacion/article/view/779
San Martín, P. S., Guarnieri, G., Rodríguez, G., Bongiovani, P. y Sartorio, A. (2010). El dispositivo hipermedial
dinámico Campus virtual UNR. UNR Editora. http://hdl.handle.net/2133/ 1390
Simonson, M. (2006). Concepciones sobre la educación abierta a distancia. En E. Barberá (Coord .), Educación
abierta y a distancia. UOC. https://sitioz.com/gyCRh
Woodall, O. (2012). Blended Learning Strategies. Selecting the best instructional method Skillsoft
Corporation. https://bitly/3HgEMW7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).