Unmanageable Youth. Education and imaginary, avert cynicism

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260114

Keywords:

youth, education, institutions, imaginary

Abstract

In the context of the effects generated of the discredit of the collective and institutions, of the dissolution of social regulations and the individualization of the subjects. The article develops the argument that in order to configure a subjectivity and an identity for themselves and others, teenagers and youths have to conform to the individual behavior patterns determined by parents and teachers as if they were generalizable regulatory frameworks. And with this as if, gradually, setting ways of cynic action against what is said to be the right way to act. This relates to the challenges that in school context cause to classify them as an anomic youth in which solutions only meet with individualized ways of sentence, without pondering that there are more ways of attention linked to the possibility to regain symbolic strength of regulation and the imaginary creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Murga Meler, M. (2012). Jóvenes, signos de la anomia hoy. III Congreso Nacional de Ciencias Sociales. Desafíos y horizontes de cambio: México en el siglo XXI. Universidad Nacional Autónoma de México-COMECSO.

Murga Meler, M. (2017). Jóvenes y educación. Significados de proyectos de vida. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. Aportes y desafíos de la investigación educativa para la transformación y la justicia social. Universidad Autónoma de San Luis Potosí-COMIE.

Murga Meler, m. (2018). Jóvenes y educación. Resignificar proyectos de vida. VI Congreso Nacional de Ciencias Sociales. Las ciencias sociales y la agenda nacional. Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Castoriadis-Aulagnier, P. (1997). La violencia de la interpretación. Del pictograma al enunciado. Amorrortu.

Castoriadis, C. (1998). El psicoanálisis, proyecto y elucidación. Nueva Visión.

Castoriadis, C. (1999). La institución imaginaria de la sociedad. Taurus.

Duvignaud, J. (1973). Fêtes et civilisations. Weber.

Duvignaud, J. (1990). Herejía y subversión, ensayos sobre la anomia. Icaria.

Durkheim, É. (1995). El suicidio. Ediciones Coyoacán.

Durkheim, É. (1982). La división del trabajo social. AKAL.

Durkheim, É. y Mauss, M. (1963). On some primitive forms of classification: contribution to the study of collective representations. The University of Chicago Press.

Furlán, A. (2005). Problemas de indisciplina y violencia en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 10(26), 631-639.

Guyau, J. M. (1913). Esquisse d’une morale sans obligation ni sanction. Alcan.

Mier, R. (2004). Calidades y tiempos de vínculo. Identidad, reflexividad y experiencia en la génesis de la acción social. Tramas, 21, 135-148.

Mier, R. (2007). Notas sobre la violencia: Las figuras y el pensamiento de la discordia. En M. A. Jiménez (Ed.), Subversión de la violencia (pp. 97-146). Juan Pablo Editores.

Mier, R. (2008). Filosofía y ciencias sociales: pensar desde la contemporaneidad. En M. A. Jiménez (Ed.), Sociología y filosofía. Pensar las ciencias sociales (pp. 33-57). Juan Pablo-UNAM.

Reza, Y. (2020). El centro escolar frente al cutting: Estrategias para la atención de casos con alumnos en educación secundaria [Tesis Licenciatura]. Universidad Pedagógica Nacional.

Turner, V. y Bruner, E. (Eds.). (1986). The Anthropology of Experience. University of Illinois Press.

Published

2022-01-07

How to Cite

Murga Meler, M. L. . (2022). Unmanageable Youth. Education and imaginary, avert cynicism. Praxis Educativa, 26(1), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260114

Issue

Section

Artículos