School work through the screen. Teaching work in Chiapas, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260103Keywords:
teachers, basic education, pandemic, school workAbstract
The study analyzes the school work of teachers from urban and rural preschool and primary schools in Chiapas, in response to the health emergency caused by Covid-19. The research is of a qualitative hermeneutic type, carried out from interviews with 22 professors. The analysis enabled the construction of three thematic blocks: Through the screen. Hardship, anguish and discomfort, School work. Public and private contexts of education and schools in resistance; and, the Learn at Home Program, which presents the speeches of supporters and critics of its implementation. Updating in the report, the forms of pedagogical and ethical political action with which teachers have faced this unprecedented socio-educational condition, offers a framework to rethink the reconfiguration of the relationship between school agents and families, to fight for greater equity in the education system.
Downloads
References
Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia: balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002
Armitage, R. y Nellums, L. B. (2020). Correspondence. Considering inequalities in the schoolclosure response to Covid-19. The Lancet Global Health, 8(5), 644. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30116-9
Barrón Tirado, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En H. Casanova Cardiel, Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-82). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/UNAM.
Bubb, S. y Jones, M. A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222. https://doi.org/10.1177/1365480220958797
Cardini, A., Bergamaschi, A., D´Alessandre, V., Torre, E. y Ollivier, A. (2020). Educar en pandemia: entre el aislamiento y la distancia social. Banco Interamericano de Desarrollo.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Martínez, M. (2008). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Trillas.
Meixueiro Yeverino, P. (2020). Infancias, desigualdad y participación escolar en tiempos de pandemia. Ichan Tecolotl. https://ichan.ciesas.edu.mx/infancias-desigualdad-y-participacion-escolar-en-tiempos-de-pandemia/
Mérida Martínez, Y. y Acuña Gamboa, L. A. (2020). Covid-19, pobreza y educación en Chiapas: análisis a los programas educativos emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 61-82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004
Muñoz Moreno, J. L. y Lluch Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
Murillo, F. J. (2016) Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002
Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H. M. y Ocaña Pérez, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al Covid-19. El caso de la educación básica. RLEE Nueva Época, l, 143-172. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100
Ponce García, G. (2020). Cavilaciones de un profesor en el encierro. La pedagogía infectada y su agónica cuarentena. En J. Navarro Saras (Coord.), Los tiempos educativos en el Covid-19. Historias, vivencias y testimonios desde la escuela distante (pp. 121-129). https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2020/07/covid19-3.pdf
Rodigou Nocetti, M. y Paulín, H. (2013). Coloquios de investigación cualitativa. Desafíos en la investigación como relación social. Universidad Nacional de Córdoba.
Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw Hill.
Sanz, I., Sáinz González, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. OEI.
SEP. (2015). Diagnóstico ampliado del programa de la Reforma Educativa UO82. Recuperado el 11/3/2021 de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/50174/Diagno_stico_Ampliado.pdf
Sen, A. y Kliksberg, B. (2007). Primero la gente: Una mirada desde la ética del desarrollo a los principales problemas del mundo globalizado. Ediciones Deusto.
Silva, T. C., Ramos Silva, E. y Montanari, R. (2020). Dificultades de la educación remota en las escuelas rurales del norte de Minas Gerais durante la pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, 9(8), http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6053
Sumner, A., Hoy, C. y Ortiz-Juárez, E. (2020). Estimates of the impact of Covid-19 on global poverty. United Nations University. https://doi.org/10.35188/UNU-WIDER/2020/800-9
Sunkel, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2014). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36739/1/S20131120_es.pdf
Tranier, J. (2021a). ¿Presencialidad o “materialidad”? La “cabeza” del (cuerpo) docente como demanda social y control de la enseñanza en contextos de pandemia. Revista Movimiento, 9-11. https://www.revistamovimiento.com/educacion/presencialidad-o-materialidad-la-cabeza-del-cuerpo-docente-como-demanda-social-y-de-control-de-la-ensenanza-en-contextos-de-pandemia/
Tranier, J. (2021b). El cuerpo tibio de la docencia. Revista Movimiento, 30, 59-60. https://www.revistamovimiento.com/educacion/el-cuerpo-tibio-de-la-docencia/
Tranier, J., Bazán, S., Porta, L. y Di Franco, M. G. (2020). Concatenaciones fronterizas: pedagogías, oportunidades, mundos sensibles y COVID-19. Praxis Educativa, 24(2), 1-18. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240203
Trejo Quintana, J. (2020). La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. En H. Casanova Cardiel, Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 122-129). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/UNAM.
Vázquez Soto, M. A., Bonilla Moreno, W. T. y Acosta Rosales, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 111-134. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).