School work through the screen. Teaching work in Chiapas, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260103

Keywords:

teachers, basic education, pandemic, school work

Abstract

The study analyzes the school work of teachers from urban and rural preschool and primary schools in Chiapas, in response to the health emergency caused by Covid-19. The research is of a qualitative hermeneutic type, carried out from interviews with 22 professors. The analysis enabled the construction of three thematic blocks: Through the screen. Hardship, anguish and discomfort, School work. Public and private contexts of education and schools in resistance; and, the Learn at Home Program, which presents the speeches of supporters and critics of its implementation. Updating in the report, the forms of pedagogical and ethical political action with which teachers have faced this unprecedented socio-educational condition, offers a framework to rethink the reconfiguration of the relationship between school agents and families, to fight for greater equity in the education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia: balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002

Armitage, R. y Nellums, L. B. (2020). Correspondence. Considering inequalities in the schoolclosure response to Covid-19. The Lancet Global Health, 8(5), 644. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30116-9

Barrón Tirado, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En H. Casanova Cardiel, Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-82). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/UNAM.

Bubb, S. y Jones, M. A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222. https://doi.org/10.1177/1365480220958797

Cardini, A., Bergamaschi, A., D´Alessandre, V., Torre, E. y Ollivier, A. (2020). Educar en pandemia: entre el aislamiento y la distancia social. Banco Interamericano de Desarrollo.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Martínez, M. (2008). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Trillas.

Meixueiro Yeverino, P. (2020). Infancias, desigualdad y participación escolar en tiempos de pandemia. Ichan Tecolotl. https://ichan.ciesas.edu.mx/infancias-desigualdad-y-participacion-escolar-en-tiempos-de-pandemia/

Mérida Martínez, Y. y Acuña Gamboa, L. A. (2020). Covid-19, pobreza y educación en Chiapas: análisis a los programas educativos emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 61-82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004

Muñoz Moreno, J. L. y Lluch Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Murillo, F. J. (2016) Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002

Navarrete Cazales, Z., Manzanilla Granados, H. M. y Ocaña Pérez, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al Covid-19. El caso de la educación básica. RLEE Nueva Época, l, 143-172. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100

Ponce García, G. (2020). Cavilaciones de un profesor en el encierro. La pedagogía infectada y su agónica cuarentena. En J. Navarro Saras (Coord.), Los tiempos educativos en el Covid-19. Historias, vivencias y testimonios desde la escuela distante (pp. 121-129). https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2020/07/covid19-3.pdf

Rodigou Nocetti, M. y Paulín, H. (2013). Coloquios de investigación cualitativa. Desafíos en la investigación como relación social. Universidad Nacional de Córdoba.

Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw Hill.

Sanz, I., Sáinz González, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. OEI.

SEP. (2015). Diagnóstico ampliado del programa de la Reforma Educativa UO82. Recuperado el 11/3/2021 de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/50174/Diagno_stico_Ampliado.pdf

Sen, A. y Kliksberg, B. (2007). Primero la gente: Una mirada desde la ética del desarrollo a los principales problemas del mundo globalizado. Ediciones Deusto.

Silva, T. C., Ramos Silva, E. y Montanari, R. (2020). Dificultades de la educación remota en las escuelas rurales del norte de Minas Gerais durante la pandemia de Covid-19. Research, Society and Development, 9(8), http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6053

Sumner, A., Hoy, C. y Ortiz-Juárez, E. (2020). Estimates of the impact of Covid-19 on global poverty. United Nations University. https://doi.org/10.35188/UNU-WIDER/2020/800-9

Sunkel, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2014). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36739/1/S20131120_es.pdf

Tranier, J. (2021a). ¿Presencialidad o “materialidad”? La “cabeza” del (cuerpo) docente como demanda social y control de la enseñanza en contextos de pandemia. Revista Movimiento, 9-11. https://www.revistamovimiento.com/educacion/presencialidad-o-materialidad-la-cabeza-del-cuerpo-docente-como-demanda-social-y-de-control-de-la-ensenanza-en-contextos-de-pandemia/

Tranier, J. (2021b). El cuerpo tibio de la docencia. Revista Movimiento, 30, 59-60. https://www.revistamovimiento.com/educacion/el-cuerpo-tibio-de-la-docencia/

Tranier, J., Bazán, S., Porta, L. y Di Franco, M. G. (2020). Concatenaciones fronterizas: pedagogías, oportunidades, mundos sensibles y COVID-19. Praxis Educativa, 24(2), 1-18. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240203

Trejo Quintana, J. (2020). La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. En H. Casanova Cardiel, Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 122-129). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/UNAM.

Vázquez Soto, M. A., Bonilla Moreno, W. T. y Acosta Rosales, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 111-134. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213

Published

2022-01-07

How to Cite

García Lara, G. A. ., Hernández Solís, S. ., Hernández Solís, I. ., Cruz Pérez, O. ., Ocaña Zúñiga, J. ., & Pérez Jiménez, C. E. . (2022). School work through the screen. Teaching work in Chiapas, Mexico. Praxis Educativa, 26(1), 1–23. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260103

Issue

Section

Artículos