Perceptions and meanings given by faculty to teaching competencies in higher education: a phenomenological-hermeneutic research in San Pedro Sula, Honduras

Keywords:

Teaching skills, Perceptions, Meanings, Higher Education

Abstract

This research begins with the question: What is the notion of teaching competencies and under what experiences or sources are these competencies being built? The objective seeks to understand the concept of teaching competencies from the perceptions and meanings given by the teaching staff in their professional performance. The research is located within the interpretive paradigm. We work with a phenomenological theoretical perspective, from a hermeneutic methodological approach. Information is collected through in-depth interviews, focus groups, and participant observation. One of the results of the information collected leads us to understand the meaning that teachers give to teaching skills is related to the ability to transmit information, which is framed in a positivist paradigm. Given this, it is clear that the roles assigned to both teachers and students are not in accordance with current requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Diego Chacón Viquez, Universidad Tecnológica de Honduras

UNIVERSIDAD DE COSTA RICA. 2011- 2018

Doctorado Latinoamericano en Educación. Doctor en Educación.

Tesis Doctoral: Percepciones y significados que otorga el profesorado universitario a las competencias docentes en la educación superior: investigación fenomenológica-hermenéutica en San Pedro Sula, Honduras.

 

UNIVERSIDAD NACIONAL DE EDUCACION A DISTANCIA DE ESPAÑA. 2011-2012

Máster en Formación del Profesorado en Docencia e Investigación en la Educación Superior

 

UNIVERSIDAD DE COSTA RICA. 1997-2003

Licenciatura en Enfermería en el Grado Social de Doctor en Enfermería.

 

1.    EXPERIENCIA PROFESIONAL

 

  • UNIVERSIDAD DON BOSCO, San Salvador, El Salvador

Docente de Doctorado en Educación

  • UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE HONDURAS, San Pedro Sula, Honduras. Vicerrector de Vinculación Nacional e Internacional. Marzo 2018 a la fecha.
  • ESCUELA SANTA MARÍA DEL VALLE, San Pedro Sula, Honduras.

Director Estratégico de Gestión Educativa. Octubre 2017 a la fecha.

  • ACADEMIA CONSULTING GROUP, San Pedro Sula, Honduras.

Consultor en temas académicos, de investigación y de gestión organizacional. Abril 2016 a la fecha.

  • UNIVERSIDAD JESÚS DE NAZARETH, San Pedro Sula, Honduras.

Director de Investigación.  Enero de 2016 a Enero de 2017.

  • UNIVERSIDAD JESÚS DE NAZARETH, San Pedro Sula, Honduras.

Docente de las cátedras de Ética profesional, Taller de Oratoria y Liderazgo, Desarrollo de Habilidades docentes: Usos de las TIC, Gestión Empresarial, Principios y virtudes Morales, Metodología de la Investigación, Redacción Técnica, Taller de Tesis, Formación de docentes por competencias.    2007- a la fecha.

  • UNIVERSIDAD JESÚS DE NAZARETH, San Pedro Sula, Honduras.

Director de Relaciones Externas. 2012 a 2015.

  • UNIVERSIDAD JESÚS DE NAZARETH, San Pedro Sula, Honduras.

Vicerrector Académico. 2007-2012.

References

Bozú, Z; Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. Vol. 2, Nº 2, 87-97. España. Recuperado de: http://tecnologiaedu.us.es/mec2011/htm/mas/3/31/26.pdf

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación Cualitativa. Theoria, Vol. 14 (1): 61-71. Universidad del Bio Bio, Chillán, Chile. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29900107

Cremades, A. (2008). El pragmatismo y las competencias en educación musical. Revista Electrónica de LEEME –Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Recuperado de: http://musica.rediris.es/leeme/revista/cremades.pdf

Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Chávez, L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vygotsky. Revista Educación 25(2):59-65, 2001. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/3581/3490

Díaz-Barriga, A. (2011). “Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, vol. II, núm. 5, recuperado de: http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/126

Echavarría, D. (2005). Los diseños de investigación y su implementación en Educación. Homo Sapiens Ediciones. Mendoza. Argentina.

Gimeno Sacristán, J; et al., (2011). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? Tercera Ed. Ediciones Morata. Madrid, España.

González, Y; Muñoz, L. (2010). La educación superior centroamericana en contexto de construcción de espacios comunes del conocimiento. Encuentro de Rectores. Universia blog. Recuperado de: http://heic.universiablogs.net/2010/03/08/educacio-superior-centroamericana-contexto-construccion-espacios-comunes-conocimiento/

Gurdián, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC). Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI). San José, Costa Rica.

Habermas, J. (1985). Conciencia moral y acción comunicativa. Ed. Península. Barcelona, España.

Husserl, E. (s.f.). La idea de la fenomenología. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Libros/joyce/idea.pdf

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Ediciones Península. Barcelona, España.

Orozco, B. (2012). Competencias y currículum. Una relación tensa y compleja. Universidad Nacional Autónoma de México, Secretaría General, Consejo Académico del Área de las Humanidades y de las Artes.

Paz Sandín, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw Hill. España.

Perinat, A. (2007). La teoría histórico-cultural de Vygotsky: algunas acotaciones a su origen y su alcance. Revista de Historia de la Psicología, vol. 28, núm. 2/3, 2007 19-25

Polit, D; Tatano, Ch. (2008). Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 8th Edition. Lippincott Williams & Wilkings. United States of America. Recuperado de: http://file.zums.ac.ir/ebook/384-Resource%20Manual%20for%20Nursing%20Research,%20Ninth%20Edition%20-%20Generating%20and%20Assessing%20Evidence%20for%20N.pdf

Sánchez, A; et al. (2009). La sociedad del conocimiento y las TICS: una inmejorable oportunidad para el cambio docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 34 enero 2009 pp.179 – 204. Recuperado de: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n34/13.pdf

Smith, T; Strahan, D. (2004). Toward a Prototype of Expertise in Teaching: A Descriptive Case Study. Journal of Teacher Education 2004 55: 357. Recuperado de: http://jte.sagepub.com/content/55/4/357

Valles, M.S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional, Madrid, Síntesis.

Vielma, E; Salas, M. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. EDUCERE, ARTÍCULOS, AÑO 3, Nº 9, JUNIO, 2000. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19513/1/articulo5-4-9.pdf

Waldenfels, B. (2017). Fenomenología de la experiencia en Edmund Husserl. Areté. Revista de FilosofíaVol. XXIX, N° 2, 2017pp. 409-426https://doi.org/10.18800/arete.201702.008

Published

2021-05-09

How to Cite

Chacón Viquez, L. D. (2021). Perceptions and meanings given by faculty to teaching competencies in higher education: a phenomenological-hermeneutic research in San Pedro Sula, Honduras. Praxis Educativa, 25(2), 1–20. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/5497

Issue

Section

Artículos